Vingers laten knakken??

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 18

Vingers laten knakken??

Ik heb al eens gezien als je je vingers laat knakken er CO2 uit komt en vandaag komt dat geluidje. Is dat zker waar?? Krijg je er juist geen reuma van of juist wel? Wie kan me een goede verklaring geven?? :shock:

Berichten: 8.614

Re: Vingers laten knakken??

In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.

Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen.

J.S. Muller, fysiotherapeut, Nijmegen
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3.165

Re: Vingers laten knakken??

In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.
Deze uitleg klopt.

Klintersaas, wil je ajb nog even de bron plaatsen? pi.gif

Ik verplaats dit berichtje even naar geneeskunde.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vingers laten knakken??

De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.
Een "plotselinge verdamping", daar zou ik graag meerdere bronnen voor zien. Kan ik me eventjes weinig bij voorstellen, maar dat kan aan mij liggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Vingers laten knakken??

Klintersaas, wil je ajb nog even de bron plaatsen? pi.gif
Oeps, vergeten. Hier is ze: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1155
Een "plotselinge verdamping", daar zou ik graag meerdere bronnen voor zien. Kan ik me eventjes weinig bij voorstellen, maar dat kan aan mij liggen.
De wetenschappelijke naam voor deze gewrichtsvloeistof is synovia. Hier staat de Engelstalige Wikipediapagina over dit goedje. Ik zou echter niet weten wat de verdampingssnelheid (= evaporation speed) van dit product is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Vingers laten knakken??

Ik stelde deze vraag aan mijn leraar fysio. hij vertel mij dat dit geen kwaat kon mits de kapsel eromheen niet beschadigd raakt. Een vinger is uiteraard kwetsbaarder dan bijvoorbeeld een ellebooggewricht. Als het gebeurt is het dus niet erg, maar maak er geen gewoonte van.

Re: Vingers laten knakken??

Ik vroeg aan de dokter of het ook schadelijk was om met mijn vingers te knakken, ze vertelde me dat het niet erg is maar dat het hun niet gezond lijkt om het overmatig te doen, ik kan ook met mijn enkels knakken, dit kan ik zoveel ik wil, ook dit vonden ze niet schadelijk, maar weer zou overmatig knakken schadelijk zijn, weet iemand meer over de enkels ? :D ?

Berichten: 8.614

Re: Vingers laten knakken??

Het knakken van enkels, knieën en andere gewrichten kan op dezelfde manier verklaard worden als het knakken van vingers.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vingers laten knakken??

Ik vraag me nog altijd af of het schadelijk is.

Mijn vingers en nek "knak" ik dagelijks, omdat het anders een beetje vast zit (vooral mijn nek). Wel een grappig feitje, dat de knak van een vloeistof afkomstig is en niet van de gewrichten zelf.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Vingers laten knakken??

Het is niet schadelijk, maar het wordt aangeraden om dit niet te regelmatig te doen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vingers laten knakken??

Dat bedoel ik: vaag dus pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Vingers laten knakken??

Dit is wat Wikipedia zegt:
A single event is not enough to cause damage to the joint, although there is a hypothesis that prolonged joint stress due to cracking knuckles may eventually lead to a higher risk of joint damage. The long-term consequences of this practice have not been studied thoroughly, and the scientific evidence is inconclusive. However, the common parental advice "cracking your knuckles gives you arthritis" is not supported by any evidence, but habitual knuckle crackers are more likely to have hand swelling and lower grip strength
Je kan het dus inderdaad beschouwen als een vaag iets.

Zie ook volgend onderzoek: Effect of habitual knuckle cracking on hand function.

Wanneer je deze titel ingeeft op Google krijg je 899 hits waar vast wel wat relevants tussenzit.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vingers laten knakken??

Bedankt voor het zoeken, Sint pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Vingers laten knakken??

Graag gedaan.

PS: Het is Klint (ik weet niet direct of je het expres fout hebt geschreven of dat je gewoon automatisch 'Sint' hebt getypt).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vingers laten knakken??

Dat was opzettelijk. Sorry voor mijn flauwe kwinkslag pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer