webcam op telescoop

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 11

webcam op telescoop

Heeft iemand ervaring met een webcam op de telescoop?

Wat is een redelijke webcam in verhouding tot de ETX-70AT?

Wat kan de maximale lengte van een usb kabel zijn ivm signaalverlies?

Heb ook ergens anders gelezen over het verwijderen van de lens van de webcam en infraroodfilter,is dit eenvoudig te doen?

Stacken van de opnames zou mbv fotoshop kunnen,plugin nodig?

bvd voor reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: webcam op telescoop

de meest populaire webcams zijn de toU cam pro en pro2 van philips

lens is er eenvoudig af te schroeven

je hebt wel een adapter en I.R.blokkeer filter nodig

http://www.scopetronix.com/webcam.htm

http://www.scopetronix.com/lprfilters.htm

Berichten: 112

Re: webcam op telescoop

Ik heb sinds kort een Philips ToUcam Pro 2, allen ik begrijp er niks van, ik heb even in de tuin gestaan en de telescoop gericht op de horizon, op de wolken. Ik maar proberen scherp te stellen maar niks lukt weet iemand hoe dit komt? Ik heb trouwens een adapter van dekoepel gekocht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: webcam op telescoop

je moet weten dat het beeldveld zeer klein is,vergelijkbaar met dat van een 6mm oculair

ik denk dat je eerst best zoek met oculair in de focusser ,daarna plaats je de webcam in de focusser en draait de focusser naar binnen

zeker niet te snel focussen

Berichten: 112

Re: webcam op telescoop

Ok dan ga ik dat even proberen, ik ga vanavond even kijken of ik de maan kan bekijken met me webcam en misschien sta ik vanavond om 2 uur even op om te kijken naar mars.

Hoe zit dat trouwens met de maan, als het beeldveld zo klein is dan kan ik dus niet de hele maan zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: webcam op telescoop

Hoe zit dat trouwens met de maan, als het beeldveld zo klein is dan kan ik dus niet de hele maan zien?
dat klopt

wel hangt dit eigenlijk af van de gebruikte kijker en meer nog van de brandpunts afstand

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: webcam op telescoop

Daar kan ik over mee praten.

Wanneer ik met mijn 11cm. *** de maan compleet in beeld wil hebben is de enige mogelijkheid om een oculair te pakken met een zeer geringe vergroting en een brede kijkhoek.

En dat komt dan weer door het enorm lange brandpunt van m'n telescoop.

Verder denk ik dat dit:
de telescoop gericht op de horizon, op de wolken. Ik maar proberen scherp te stellen maar niks lukt
niet de beste manier is om jouw cam. uit te proberen.

Of je telescoop zelf, for that matter.

Probeer het inderdaad eerst eens met een helder object aan een donkere hemel.

Dat levert het beste contrast op om bij scherp te stellen.

Wanneer je verder de werkwijze van Skywatcher hanteert -eerst met oculair opzoeken en daarna pas wisselen- heb je de beste kans van slagen.

Succes!
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 112

Re: webcam op telescoop

Ok ik ga het even proberen, ik heb trouwens een 250/1200 spiegeltelescoop van celestron. Op een ander forum vertelde iemand mij dat het probleem op te lossen was door een barlow lens. Is dit waar?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: webcam op telescoop

Ok ik ga het even proberen, ik heb trouwens een 250/1200 spiegeltelescoop van celestron. Op een ander forum vertelde iemand mij dat het probleem op te lossen was door een barlow lens. Is dit waar?
da's niet persé waar

als je een barlow gaat gebruiken ga je het "probleem" vergroten

beste is eigenlijk dat je dit overdag uitprobeert op een ver en stationair object

op die manier kan je aan al die dingen wennen

je zal naar mijn schatting ongeveer 20mm in focus nodig hebben om met de webcam scherp te stellen in verhouding te het gebruikte oculair

persoonlijk vind ik een boom in de verte het beste om dit uit te proberen

een boom is stationair maar toch zullen de bladeren bewegen door de wind

voor het menselijk oog is het makkelijker een bewegend object te ontwaren dan een stilstaand (zelfs al kijkt dat oog naar een scherm)

als je een verlichtingspaal of zo zou gebruiken zal dat dus ook iets lastiger zijn om die in uw beeld te krijgen met frustraties als gevolg

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: webcam op telescoop

Even een vraagje: waar heb je die ToUcam gekocht, en tegen welke prijs? Ik ben ook voorzichtig aan het snuffelen naar een voordelige verkoper, vooral omdat ik online enkele manieren heb gevonden om de kwaliteit van het beeld drastisch te vergroten d.m.v. een flash van de EEPROM.

Trouwens:

"Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun."

Geweldige zin. :shock:

Re: webcam op telescoop

Ik heb hem gekocht op dekoepel.nl de Philips ToUcam Pro 2 + adapter zijn daar te koop voor 114 euro inclusief verzend kosten. (naar mijn huis teminste) Bedankt voor je tips skywatcher...ik hoop dat ik snel weer even kan gaan kijken heb het namelijk erg druk op het moment. Misschien sta ik morgen ochten om 6 uur even op om naar mars te kijke.(kan noordelijke hemel niet zien vanaf mijn achtertuin)

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: webcam op telescoop

Ik kom op internet prijzen tegen van zo rond de € 60,- .

Bijvoorbeeld hier.

Maar volgens mij zijn er verschillende versies van die cam?

Met of zonder microfoon, kwaliteit van de CCD-chip, en misschien zit er ook een verschil in het aantal frames per second?

Bij stichting de koepel staat dit:
de koepel schreef:Philips Webcam ToUcam Pro II met hoge kwaliteit CCD-chip, prijs

circa € 97,–. Adapters voor deze Webcam € 35,–
in hun catalogus van 2005.

En over prijzen gesproken...
Brinx schreef:Trouwens:

"Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun."

Geweldige zin. :smile:
Hehehehe, ik was wel eens toe aan een nieuw onderschrift :smile:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: webcam op telescoop

Hier nog een goedkope optie:

http://tweakers.net/pricewatch/58267

In het lijstje 'webcams' van tweakers.net staat ook nog een 'gewone' ToUcam pro II voor 38 euro. Ik weet niet zeker wat het verschil is met de versie die in de link hierboven staat, ik ga het even uitzoeken.

[edit]: oh laat maar, die shop heeft ze niet meer.

[edit 2]: Hm, webcams schijnen over het algemeen te gevoelig te zijn in het infrarood-gebied. Is het gebruik van een IR-filter sterk aan te raden wanneer je een webcam gebruikt i.c.m. je telescoop?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: webcam op telescoop

ha die Brinx

de toU cam proII is ook bekend onder de typenaam PCVC840K/00

het verschil met de andere is de lichtgevoeligheid

en het klopt inderdaad dat ze in het nabij IR gevoelig zijn

een IR blokkeerfilter is in sommige gevallen aan te raden

mars en saturnus kunnen ook zonder die filter gefilmd worden en kunnen dan zelfs meer details vertonen

Re: webcam op telescoop

Hmmm, ik heb ook een ToUcam Pro II, maar mijn serie nummer is PCVC 840k/20... Wat is dan het verschil met de PCVC 840k/00?

Reageer