Wat betekent deze achternaam?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Wat betekent deze achternaam?

Hallo allemaal,

Weten jullie soms wat deze achternaam: "Verrijckt" betekent?

Dank bij voorbaad...

Berichten: 1.780

Re: Wat betekent deze achternaam?

Heb ff hier gekeken, maar zonder succes.

Meer kans van slagen heb je vermoedelijk in het Belgische compendium van familienamen dat inmiddels zo'n 10 à 15 jaar oud is, maar waarvan me de naam ontschoten is. Het staat echter in ieder Belgisch en de meeste Nederlandse stadsarchieven.

genealogie + verrijckt levert 278 google hits op, dus wellicht dat je daar wat tussen vindt.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 597

Re: Wat betekent deze achternaam?

jeroen 29th schreef:Hallo allemaal,

Weten jullie soms wat deze achternaam: "Verrijckt" betekent?

Dank bij voorbaad...
dat was misschien iemand met aan lange arm die ver kon reiken :wink:

ofwel iemand die zich ten nadele van de armen verrijkte :wink:

Berichten: 2

Re: Wat betekent deze achternaam?

Van der Rijken vermoedelijk. Het voorvoegsel ''ver'' is een Zuid-Nederlandse samenvoeging van ''van der''

zie Vereecken, Verstraeten, enz.

Re: Wat betekent deze achternaam?

Correct.

Het voorvoegsel "ver" staat voor "van de".

Bijv.

Verhoeven = van de hoeve

Verstraete = van de straat

Vera = van de Aa (rivier)

Dat gebruik beperkt zich echter niet alleen tot Zuid-Nederland.

Hoewel Rijckt een voornaam is (andere naam voor Rycout), duidt het voorvoegsel "ver" niet op een patroniem maar op een toponiem, dus een beschrijving van een voorouderlijke woonplaats.

Volgens mij is de betekenis als volgt:

Verrijckt = van het riet(veld).

Berichten: 1

Re: Wat betekent deze achternaam?

Het zou ook iemand geweest kunnen zijn die zichzelf "verrijkt" voelde na de verlichting na de 18e eeuw, toen Napoleon de wettelijke plicht invoerde om een achternaam te hebben.

Re: Wat betekent deze achternaam?

Geen enkele burger voelde zich verrijkt door Napoleon's decreet. Bovendien had rond 1800 vrijwel iedereen al een achternaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Wat betekent deze achternaam?

ver·rij·ken -rijkte, h -rijkt 1 rijk(er) maken: zich ~; zijn kennis ~ 2 van hoger gehalte maken: uranium ~

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat betekent deze achternaam?

Dat hoeft niet te betekenen dat "Verrijckt" van "verrijkt" komt. Anders kun je evengoed aannemen dat de Verrijckts afstammen van een klompje uranium.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Wat betekent deze achternaam?

Je hebt gelijk. Maar een achternaam zoals deze kan over vandaan komen.

Re: Wat betekent deze achternaam?

Maar een achternaam zoals deze kan over vandaan komen.
Wie kennis heeft van het ontstaan van familienamen zal zo'n opmerking niet maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Wat betekent deze achternaam?

Ik ben geen genealoog, inderdaad. Jij wel? Ik probeerde alleen maar aan te geven dat je de betekenis van de betreffende achternaam breed zou kunnen zoeken omdat het niet duidelijk is wat het precies aangeeft of iets dergelijks.

Re: Wat betekent deze achternaam?

Ik ben redelijk goed thuis is de Brabantse geschiedenis en weet van veel familienamen de oorsprong.

Achternamen zij vrijwel altijd te herleiden tot een plaats of tot een voornaam.

Voorbeeld (voornamen): Tielemans (van voornaam Tielen), Meeuwsen (van Bartholomeus), Vrensen (van Laurens), Dirksen (van Theodorus) enz.

Uitzonderingen zijn er wel, bijvoorbeeld bij heel oude namen als Dikbier en Dunbier. De oude naam Onderbroek komt weer van een plaats.

De naam Verrijckt is een naam die je in de provincie Antwerpen tegenkomt. De ij werd vroeger uitgesproken als ie.

'Het' was meestal 'de'. (het bos -> de bos -> den bos -> den Bosch)

Verrijckt = van de rijckt = van het riet.

Reageer