waar zit onze warmtebron?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 75

waar zit onze warmtebron?

Ons lichaam wordt op temperatuur gehouden, en verhoogt zelfs bij koorts.

Iemand een idee waar deze warmte wordt geproduceerd?

Bij mijn weten hebben we geen HVAC orgaan.
Ervaring is niets dan de opsomming van stommiteiten

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: waar zit onze warmtebron?

Vooral de lever is ons kacheltje, verder leveren de spieren wat warmte, met name na inspanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: waar zit onze warmtebron?

Als de spieren warmte leveren na inspanning, betekent dat dan dat onze temperatuur verhoogt bij inspanning? (en dat een marathonloper zou moeten stoppen met lopen als gevolg van koorts bijvoorbeeld?)

En is het dan zo dat mensen met leverinsufficientie problemen krijgen met hun lichaamstemperatuur?

De nauwkeurigheid van de temperatuur verwondert mij ook. Ongeacht de buitentemperatuur weet het lichaam de temperatuur constant te houden binnen een marge van laat ons zeggen een halve graad.
Ervaring is niets dan de opsomming van stommiteiten

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: waar zit onze warmtebron?

Als de spieren warmte leveren na inspanning, betekent dat dan dat onze temperatuur verhoogt bij inspanning? (en dat een marathonloper zou moeten stoppen met lopen als gevolg van koorts bijvoorbeeld?).
Dat is inderdaad het geval
Shoqproof schreef: 

De nauwkeurigheid van de temperatuur verwondert mij ook. Ongeacht de buitentemperatuur weet het lichaam de temperatuur constant te houden binnen een marge van laat ons zeggen een halve graad.
Daar hebben we gelukkig allerlei gevoelige sensoren voor, als het teveel gaat schommellen gaan alle enzymen raar doen en loopt alles in je lichaam mis (Daarom ga je ook letterlijk kapot aan te lang te hoge koorts)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 12.262

Re: waar zit onze warmtebron?

Eigenlijk is je hele lichaam een soort kachel, ook bijv de hersenen leveren een groot deel van de totale warmte.

In de meeste gevallen is het zo dat je meer warmte produceert dan nodig om op 37 graden te blijven, en koelt je lichaam zich via transpiratie en dergelijke. Pas als de omgeving echt koud word en je zonder transpireren alsnog teveel zou afkoelen, kan het lichaam actief extra stoken - bijv middels rillen en klappertanden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: waar zit onze warmtebron?

misschien dat je hier of hier iets mee bent?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: waar zit onze warmtebron?

Beste forummembers,

Hartelijk dank voor de moeite,

Ik heb ondertussen begrepen dat ik door mijn onkunde op het vlak niet in staat ben, zonder mij er in te gaan verdiepen, het antwoord op mijn vraag te begrijpen.

Iedereen dank voor de moeite.
Ervaring is niets dan de opsomming van stommiteiten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: waar zit onze warmtebron?

Als de spieren warmte leveren na inspanning, betekent dat dan dat onze temperatuur verhoogt bij inspanning? (en dat een marathonloper zou moeten stoppen met lopen als gevolg van koorts bijvoorbeeld?)
Zie problemen bij de laatste Nijmeegse Vierdaagse. Ja dus. en als je die warmteproductie om één of andere manier niet voldoende kwijtkunt raak je oververhit en dat kun je koorts noemen. Meestal gebruiken we het woord koorts alleen voor hoge temperatuur als gevolg van ziekte, en is hyperthermie een algemenere term.

Als je de antwoorden niet begrijpt, ligt dat niet aan jou maar aan de antwoorden. :)

(Ook niet aan de beantwoorders overigens, die kunnen daar ook niks aan doen)

Gewoon net zo lang doorvragen totdat je een voor jou duidelijk antwoord hebt. 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: waar zit onze warmtebron?

Je hoeft je er niet in te verdiepen hoor, de basis is vrij simpel.

Je lichaam heeft manieren om warm te worden en om af te koelen.

Een sensor bepaald de lichaamstemperatuur en wat er moet gebeuren om deze goed te houden.

Manieren om warm te worden:

- Chemische reacties

- Verteren van voedsel

- Verbranden van suiker en vet

- Bewegen

- Rillen en klappertanden

Manieren om af te koelen:

- Zweten

- Andere processen op een laag pitje zetten

Reageer