[Fysica] Wet van Dalton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 219

[Fysica] Wet van Dalton

Ik moet vraagstuken maken voor Fysica en we behandelen momenteel de wet van Dalton ..

De opdrachten zijn ;

1.Een glazen kolf bevat 10.3l lucht onder een druk van 100kPa. De kolf wordt in verbinding gebracht met een ledige kolf met inhoud 15,6 l. Bereken de druk van het uitgezette gas na verbinding.

Hier kom ik toch een gegeven te kort ; de druk van de 2de kolf .. Tenzij die ledige da verwoord; maar wat is dat dan?

2. Een kolf bevat 10.2l lucht onder druk van 100kPa en wordt in verbinding gebracht met een ledige kolf met onbekend volume. De druk wordt hierdoor tot 1/3 van zijn oorspronkelijke waarde herleid. Bereken het onbekende volume.

Ik heb hierbij gewoon geen flauw idee hoe ik moet beginnen...je weet ten eerste al niet de oorspronkelijke waarde van de druk; dus ik heb geen idee hoe ik hiermee moet beginnen.

Sorry mochten het stomme vragen lijken, maar onze leerkracht geeft hierbij geen uitleg ..

We moesten dit vorig jaar gezien hebben, maar toen was onze leerkracht zeer lang afwezig. Dus nu moeten wij alles thuis zelf leren, maar we moeten nog steeds afentoe vraagstukken dan voor hem oplossen. Maar hiervan snap ik echt niets .

Ik zoek ook niet de volledige uitkomsten of dergelijke ...

Ik zou gewoon de stappen willen hebben.. en de juiste formules zouden ook handig zijn ..

Alvast bedankt X

Berichten: 133

Re: [Fysica] Wet van Dalton

Ledig is hetzelfde als vacuüm, dus de druk is daar 0.

De wet van dalton zegt verder dat p x V een constante is (bij constante temperatuur).

De oefeningen kan je dus oplossen als je p x V in begin- en eindsituatie aan elkaar gelijkstelt :

p1 x V1 = p2 x V2 = cte

Bv de eerste oefening, daarbij ken je het volume en druk in de beginsituatie en je kent ook het volume in de eindsituatie (dat is de som van de volumes van de 2 kolven), daaruit kan je nu eenvoudig de druk in de eindsituatie berekenen.

Analoog voor de tweede oefening.

Berichten: 219

Re: [Fysica] Wet van Dalton

Volgens mij kan jouw formule niet ..

Want dan zou je uiteindelijk beweren dat je iets kan vermenigvuldigen met 0 en dat dit dan een ander getal egeft dan 0 ..

Kan niet volgens mij ..

Ik heb als formule gezien in de les ;

p = (p1.V1 / V1+V2) + (p2.V2/ V1+V2)

Maar ik heb geen flauw idee hoe ik hiermee die vraagstukken moet oplossen; want je zei dat ledig een druk van 0 heeft, maar dan gaat dat toch nooit ...

Kan er iemand mij hier aub mee helpen..

Alvast bedankt x

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Fysica] Wet van Dalton

Er is geen enkel bezwaar tegen om dingen te vermenigvuldigen met 0. Hier gaat dat perfect, hoort het zelfs zo. Je moet wel oppassen om te gaan delen door 0.

Als het voor jouw overzichtelijker is, denk je dan eens de situatie in waarbij je gas niet opgesloten zit in een kolf, maar in een cilinder met zuiger. En dat je dan de zuiger opzij trekt waardoor je het volume van je cilinder vergroot.

reken nu weer met die formule p(begin) x V(begin) = p(eind) x V(eind)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 219

Re: [Fysica] Wet van Dalton

Wel, de eerste zal ik met die formule oplossen..

Maar hoe moet ik dat dan doen met de 2de ?

De einddruk is toch helemaal niet gegeven, er staat gewoon bij dat de druk tot 1/3 van zijn oorspronkelijke waarde wordt herleid..

Hoe moet ik het dan doen? ..

Alvast bedankt X

Berichten: 133

Re: [Fysica] Wet van Dalton

Katej schreef:Wel, de eerste zal ik met die formule oplossen..  

Maar hoe moet ik dat dan doen met de 2de ?

De einddruk is toch helemaal niet gegeven, er staat gewoon bij dat de druk tot 1/3 van zijn oorspronkelijke waarde wordt herleid..  

Hoe moet ik het dan doen? ..

Alvast bedankt X
En je weet wat de oorspronkelijke waarde was, dus weet je ook wat 1/3 van die oorspronkelijke waarde is en dus weet je ook je einddruk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Fysica] Wet van Dalton

Maar hoe moet ik dat dan doen met de 2de ?  

De einddruk is toch helemaal niet gegeven, er staat gewoon bij dat de druk tot 1/3 van zijn oorspronkelijke waarde wordt herleid..
die begindruk is (oorspronkelijke waarde) 100 kPa. De einddruk is 1/3 daarvan.

Bij constante temperatuur betekent dat gewoon: Je verdeelt een niet veranderend aantal gasmoleculen over een groter volume.

Eén gasmolecuul oefent een bepaalde druk uit op een wand als het ermee botst. Als er tien moleculen op diezelfde wand kunnen botsen, wordt die druk dan ook 10 x zo groot.

Vergelijk het met een open deur die je bombardeert met tennisballen. heb je maar één tennisbalwerper ter beschikking, dan botst er maar eens af en toe een tennisbal tegen die deur, de druk is laag, de deur beweegt niet of nauwelijks. Nodig nou de hele tennisclub uit en laat ze met honderd man sterk ballen tegen die deur gooien. De druk op de deur is hoog, de deur gaat dicht.

Nou je moleculen in je kolf. Er zitten eerst bijvoorbeeld 100 moleculen (tennisballengooiers) in een kolf van 10 L. Die oefenen dus een bepaalde druk uit op de wand van die kolf (de deur).

In een andere, even grote, kolf zaten géén moleculen. Géén moleculen, dus geen botsingen, dus ook géén druk. Ofwel, een druk van 0 N/m².

Nou verdeel je de moleculen over de twee even grote kolven. In de eerste kolf zitten nu nog maar 50 moleculen (tennisballengooiers), die kunnen nog maar half zoveel ballen per minuut tegen de wand van die kolf (deur) gooien, de druk halveert. Die andere 50 bevinden zich nu in de tweede kolf, en oefenen daar dus een druk uit die even groot is als die in de andere kolf.

nou je tweede probleem: je begint met 100 moleculen in 10,2 L, die oefenen dus een druk uit van 100kPa. Nou moet de druk hier minder worden, 1/3 van 100 kPa wel te verstaan, hiervoor zijn 33,3 moleculen in 10,2 liter wel voldoende. Die andere 66,6 moleculen moeten dus ergens anders heen, en dat ergens anders moet voldoende volume hebben om de moleculen zó te kunnen verdelen dat daar ook 33,3 moleculen in 10,2 liter zitten. Hoevel lieter moet die tweede kolf dan groot zijn?

Ik hoop dat dit de achtergrond van druk en volume verklaart?

Als je dat nou begrijpt, kijk dan ook even naar het onderstaande. Zoniet, NIET LEZEN, voordat je in de war raakt.

De temperatuur in de formule (druk x Volume : Temperatuur is constant) kun je ook met die tennisballentheorie verklaren. Hogere temperatuur betekent snellere ballen, snellere ballen betekent hardere botsingen, hardere botsingen betekent meer druk voor een gelijk aantal botsingen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 133

Re: [Fysica] Wet van Dalton

Ik zal de eerste oefening even uitwerken (de tweede is dan gelijkaardig en moet je zelf maar even zoeken):

Beginsituatie : V1 = 10.3 liter

p1 = 100 kPa

Eindsituatie : V2 = 15.6 l + 10.3 l = 25.9 l (want je verbindt de twee kolven)

p2 = Dit is wat je zoekt

Formule : p1.V1 = p2.V2

Of : p2 = p1.V1/V2 = 100 kPa. 10.3 l/25.9 l = 39.8 kPa

Conclusie : De druk wordt dus 39.8 kPa.

De druk wordt dus kleiner, is dit logisch ? Ja, want je hebt dezelfde hoeveelheid lucht in groter volume dus de druk moet dalen.

De tweede oefening is nu voor jou. Is volledig gelijkaardig, alleen moet je nu niet p2 zoeken maar V2.

Berichten: 219

Re: [Fysica] Wet van Dalton

De eerste had ik al gevonden..

De tweede heb ik dan geprobeert op dezelfde manier ;

Geg : p1 = 100.10³Pa

V1=10,2.10-³ m³

p2 = 100.10³Pa

Gevr : V2

Oplossing :

p1.V1 = p2.V2 => p1.V1/p2 = V2

V2 = 0,0306 m³

= 30,6.10-³ m³

En trouwens Jan ook bedankt, nu snap ik tenminste vanwaar het idee komt enzo...

Bedankt X

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Fysica] Wet van Dalton

hij's perfect. :)

je hebt het toaal benodigde volume uitgerekend. En dat bestaat uit kolf 1 plus kolf 2, dus om het voluime van kolf 2 te berekenen moet je van het totale volume inderdaad het volume van kolf 1 aftrekken.

Je hebt het jezelf wat onnodig moeilijk gemaakt door om te gaan rekenen naar kubieke meters, tenzij dat nadrukkelijk was gevraagd.

Zolang je aan beide zijden van je vergelijking p1xV1 = p2xV2 voor p1 en p2 in dezelfde eenheid uitdrukt maakt het niet uit welke eenheid je pakt, bar, pascal, mmkwik of wat ook, en voor het volume geldt hetzelfde, kun je desnoods in pinten doen, zolang je maar aan beide zijden pinten gebruikt.

Anderzijds is het, zolang je nog niet 100 % vertrouwd bent met de materie, altijd de veiligste weg om in SI-eenheden te rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 219

Re: [Fysica] Wet van Dalton

Wel,

Aangezien mijn leerkracht nogal strikt is op gebruik van SI-eenheden en wetenschappelijke notatie zou mijn uitkomst van mijn V2 zelfs moeten zijn ;

3,06.10-² m³ , maar ik heb hem veranderd aangezien het dan makkelijker aftrekbaar is met V1 ..

Antwoord op 2 is dus 20,4.10-³ m³.

Bedankt voor al jullie hulp. Ik heb deze pagina's zelf afgeprint, zodat ik aan medestudenten de uitleg kan laten lezen..

Want het is echt moeilijk om zo zelf maar te leren..

Maar dat is natuurlijk bedoeld als voorbereiding op de verdere studies, want daar zal het altijd zo moeten..

Bedankt voor al jullie hulp X

Reageer