Gehoor dat weigert?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 94

Gehoor dat weigert?

Afgelopen vrijdag had ik op school mijn wiskunde tentamen. In ons lokaal stond een meterkast waar een irritant gezoem van af kwam. In het begin was dit zeer storend, maar na verloop van tijd hoorde je niets meer, terwijl het geluid wel aanwezig was. Pas als je je op het geluid ging concentreren werd het weer hoorbaar. Hoe kan dit? Ook vind ik het vreemd dat je andere geluiden wel hoort, toen iemand moest niesen was dit wel hoorbaar. Je oren zijn toch continu bezig met het opvangen van geluiden, deze kunnen toch niet uigeschakeld worden. Hoe is het dan mogelijk dat sommige geluiden wel gehoort worden en sommige niet?

Berichten: 4.546

Re: Gehoor dat weigert?

je hersenen letten er niet meer op, ze verwerken het niet meer, denk ik. en als je er weer op let dan gaan je hersenen weer aan de slag.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Gehoor dat weigert?

Misschien is het hetzelfde als je bijvoorbeeld een stylo vasthoud zonder je hand nog te bewegen, na enkele minuten ga je ook niet meer voelen dat je hem vast hebt...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Gehoor dat weigert?

Als prikkels een constant karakter hebben en niet belangrijk genoeg zijn voor je lichaam om er wat mee te doen dan zullen je hersenen die prikkels wegfilteren. Pas wanneer je je weer gaat concentreren op een bepaalde prikkel neem je hem weer waar. Je hersenen maken in dit geval dus een afweging van wat belangrijk is en wat niet om aan je bewustzijn door te geven.

Het is wel zo dat de prikkels constant moeten zijn, want aan een onregelmatig of eenmalig geluid (zoals een nies) kunnen je hersenen zich niet aanpassen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 116

Re: Gehoor dat weigert?

Dit verschijnsel wordt ('sensorische', of ook wel 'neuronale') adaptatie genoemd. Het komt dan ook niet alleen voor in het gehoor, maar in al de zintuigen. Adaptatie zorgt er bijvoorbeeld voor dat je niet elke seconde gestoord wordt door de realisatie dat je schoenen aan hebt. Ook stelt het een vuilnisman in staat om zijn werk redelijk ongehinderd te doen. Kortom, wat je meemaakte was geen weigering van het gehoor; je zintuig werkte gewoon naar een nieuwe 'baseline' toe om ervoor te zorgen dat je efficiënter met je omgeving kon omgaan.

De neurobiologische mechanismen om dit te bewerkstelligen zijn divers, deels complementair en ook niet voor elk zintuig hetzelfde. Voornamelijk ionkanalen en andere eiwitten die ook de membraanpotentialen reguleren doen dit werk. De manieren waarop ze dit allemaal doen zijn een dik boek op zich waard, als dat er al niet is.

Reageer