warpsnelheid..?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 16

warpsnelheid..?

hoi

ik heb een vraag:

in de serie Star Trek maken ze gebruik van 'warp-technologie'. Bij deze technologie is het mogelijk om een x aantal keren sneller te reizen het licht. Volgens sommige mensen zou dit mogelijk zijn, volgens andere weer niet.. Zou deze technologie in de toekomst realiseerbaar kunnen zijn?

wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: warpsnelheid..?

Kort antwoord: Op dit moment is reizen sneller dan het licht in een ruimteschip niet mogelijk.

Ofwel, we kunnen niet in de toekomst kijken, mischien komt er wel een natuurkundige revelaties die het wel mogelijk maakt. Maar aangezien dat niet mogelijk is te voorspellen: Neen.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: warpsnelheid..?

In startrek gaan ze niet sneller dan het licht, ze nemen een andere route.

Ze gaan ervan uit dat het in de toekomst mogelijk is om de ruimte te krommen.

Een vergeljkbaar principe als wormholes.

Berichten: 582

Re: warpsnelheid..?

Bij Startrek, waar ik altijd fan van was en nog wel ben hebben ze div. verklaringen gebruikt afhankelijk wat de situatie was.

Zowel overschrijden van lichtsnelheid als wormholes zijn in div. uitzendingen gebruikt.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: warpsnelheid..?

Wat dalton volgens mij bedoeld is dat ze gebruik maken van krommingen in de tijd-ruimte die er voor zorgen dat de afstand tot je doel kleiner wordt waardoor je er sneller kan komen. Hierdoor zou je afstanden van lichtjaren in enkele seconden kunnen overbruggen zonder dat je de lichtsnelheid hoeft te overschrijden (klinkt onlogisch he? :wink: ). Dit principe is idd vergelijkbaar met wormholes maar niet hetzelfde.

In theorie is dit zeker mogelijk, echter de kans dat dit ook praktisch toepasbaar is lijkt me nihil. Ten eerste hebben we geen flauw idee hoe we zelf de tijd-ruimte zo kunnen krommen dat we hiervan gebruik kunnen maken. Ten tweede zouden we zo'n sterke kromming moeten veroorzaken dat we dit toch niet zouden overleven. We zouden door het zwaartekrachtsveld uitelkaar getrokken worden [rr] .
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: warpsnelheid..?

In theorie is een warp drive mogelijk. Tot verbazing van vele bleek in 1994 dat de algemene relativiteitstheorie de zogenaamde Alcubierre Warp Drive toestaat. Het ruimteschip bevindt zich dan in een "bel" en beweegt zelf dus niet. Maar die "bel" wordt heel snel verplaatst (v>>c).

Afbeelding

In de praktijk bleeken er echter twee extreem significante randvoorwaarden te zijn:

1) Je hebt "negatieve massa" nodig. Niemand heeft dat ooit gezien, of heeft ook maar enig idee hoe dat te maken.

2) Je hebt ongelofelijke hoeveelheden energie nodig. Je moet hier echt denken in de totale energie-output van vele zonnen (over hun totale levensduur). Echt onrealistisch veel dus.

In de praktijk verwacht niemand dat dit ooit gaat werken. Maar het is wel heel uber-cool natuurlijk.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: warpsnelheid..?

wombat schreef:Bij Startrek, waar ik altijd fan van was en nog wel ben hebben ze div. verklaringen gebruikt afhankelijk wat de situatie was.

Zowel overschrijden van lichtsnelheid als wormholes zijn in div. uitzendingen gebruikt.
Maar is het mogelijk denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: warpsnelheid..?

Elmo schreef:In theorie is een warp drive mogelijk. Tot verbazing van vele bleek in 1994 dat de algemene relativiteitstheorie de zogenaamde Alcubierre Warp Drive toestaat. Het ruimteschip bevindt zich dan in een "bel" en beweegt zelf dus niet. Maar die "bel" wordt heel snel verplaatst (v>>c).  

Afbeelding

In de praktijk bleeken er echter twee extreem significante randvoorwaarden te zijn:

1) Je hebt "negatieve massa" nodig. Niemand heeft dat ooit gezien, of heeft ook maar enig idee hoe dat te maken.

2) Je hebt ongelofelijke hoeveelheden energie nodig. Je moet hier echt denken in de totale energie-output van vele zonnen (over hun totale levensduur). Echt onrealistisch veel dus.

In de praktijk verwacht niemand dat dit ooit gaat werken. Maar het is wel heel uber-cool natuurlijk.
Wow! vette **** man! 8) Hier wil ik meer over weten.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: warpsnelheid..?

@Elmo: Ik wist niet dat de Enterprise zo verschrikkelijk gigantisch uber groot was :)

Maar het idee is zeer zeker leuk. Typisch Star Trek eigenlijk. Theoretisch geen speld tussen te krijgen, maar praktisch hebben we op dit moment nog geen flauw idee hoe het te realiseren. Heerlijk! :)

Maar wat nu met het volgende idee: Als het ruimteschip zich in een bel bevind, heeft het dan nog wel massa? En dat bedoel ik dan in die zin, heb je dan niet juist minder energie nodig om het voort te bewegen? Ongetwijfeld heb ik het mis, maar leg me aub even uit waarom precies, ik heb hier gewoon te weinig kaas van gegeten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: warpsnelheid..?

even more: een NASA team doet hier zelfs serieus onderzoek naar, dat verbaaste me best wel. vergeet niet,star trek speelt zich af in de 22/23 of zelfs 24ste eeuw :) in een eeuwtje of 2 is veel mogelijk, zeker als je ziet wat we al bereikt hebben in 100 jaar (in ongeveer 50 jaar van eerste vlucht naar ruimte :) )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: warpsnelheid..?

even more: een NASA team doet hier zelfs serieus onderzoek naar, dat verbaaste me best wel. vergeet niet,star trek speelt zich af in de 22/23 of zelfs 24ste eeuw :) in een eeuwtje of 2 is veel mogelijk, zeker als je ziet wat we al bereikt hebben in 100 jaar (in ongeveer 50 jaar van eerste vlucht naar ruimte :) )
Midner raar dan het lijkt. Vergeet niet DAT de ruimte al uitzet en wel vooral in de bellen waarvan galactische superclusters de randen vormen. Zodra we erachter zijn wat de "dark energy" is die dit veroorzaakt, zou deze ook voor warpdrive ingezet kunnen worden.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: warpsnelheid..?

Kan iemand me dan ook alvast vertellen wat die witte flits is die je ziet als een sterrenschip in warp gaat? alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: warpsnelheid..?

Kan iemand me dan ook alvast vertellen wat die witte flits is die je ziet als een sterrenschip in warp gaat? alvast bedankt :)


Een special effect.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: warpsnelheid..?

carl0 schreef:Kan iemand me dan ook alvast vertellen wat die witte flits is die je ziet als een sterrenschip in warp gaat? alvast bedankt :)


Een special effect.
De vraag wat een waarnemer zou zien als een ruimteschip in warp zou gaan is denk ik wel interessant.

Mijn twee cent: een bad van harde gammastraling vanwege de marteling van ruimtetijd.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Berichten: 4.546

Re: warpsnelheid..?

of gewoon om de boel cool te laken lijken :) niet alles hoeft iets voor te stellen :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer