Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

Ik weet niet of ik deze vraag in het juiste forum plaats, maar vond dit het meest passend.

Er is mij een keer verteld dat elk uur dat je voor 12 uur slaapt dubbel telt. Dus stel, je gaat om 10 uur slapen en wordt wakker om 6 uur, dan lijkt 't alsof je 10 uur hebt geslapen, in plaats van 8 uur, omdat die uren van 10 tot 12 dubbel tellen.

Heeft iemand hier wel eens wat over gelezen, dan wel gehoord? Wanneer dit 't geval is, zou ik dat graag willen horen.

Bij voorbaat dank.

Berichten: 3

Re: Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

Nou, ik heb mijn antwoord sneller dan verwacht. Iemand verwees mij naar een quiz van de teleac die toegespitst was op slaap en het antwoord op mijn vraag stond daar in. Hierbij,

De uren slaap voor 00:00 tellen dubbel. Waar of niet waar?

Het juiste antwoord is: Niet waar.

Het is wel zo dat de eerste uren van de slaap "dubbel tellen", maar dit hoeft niet voor 00:00 te zijn. De eerste uren van de slaap zijn dieper en stabieler (vaster), dit wordt de kernslaap genoemd. Je hebt er als het ware meer aan dan aan de uren die je later in de nacht maakt. Vandaar dat je dan zou kunnen zeggen dat ze dubbel tellen.

---


http://www.teleac.nl/attachment.db?578083

Berichten: 3.165

Re: Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

Het klopt dat de eerste uren van de slaap meer gericht zijn op het fysieke herstel van het lichaam.

Het klopt niet dat je er meer aan hebt, het heeft gewoon een andere[/u] functie. De niet-diepe slaap is weer meer gericht op de verwerking van wat je hebt meegemaakt. Dit helpt oa in het leerproces.

Zo heeft een professor van Harvard eens het volgende onderzoek gedaan.

Hij had een skisimulator en liet de proefpersonen daar op oefenen.

Het hersenpatroon van de de proefpersonen wordt tijdens het slapen gemeten (gewoon wat plakkertjes strategisch geplaatst op het hoofd) en tijdens de REM-slaap werden ze gewekt. Ze moesten dan vertellen waar ze aan dachten. Ze zagen de beelden van het skieën voor zich en dan met name die momenten waarop het fout ging. Die beelden zagen ze steeds maar weer opnieuw. Hierdoor konden ze de volgende dag beter presteren op de skisimulator.

Dit experiment is voortgezet door de mensen evenlang te laten oefenen maar de uren anders te spreiden, bij de één over meer dagen dan bij de ander. Inderdaad bleek er een significant verschil te zijn.

De onderzoeker trok de conclusie dat we vooral 's nachts leren.

Natuurlijk moet je wel overdag iets gedaan hebben om 's nachts te kunnen leren :wink:

Teleac zit er dus deels naast.

Berichten: 3

Re: Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

albert davinci schreef:Het klopt dat de eerste uren van de slaap meer gericht zijn op het fysieke herstel van het lichaam.  

Het klopt niet dat je er meer aan hebt, het heeft gewoon een andere[/u] functie. De niet-diepe slaap is weer meer gericht op de verwerking van wat je hebt meegemaakt. Dit helpt oa in het leerproces.

Zo heeft een professor van Harvard eens het volgende onderzoek gedaan.

Hij had een skisimulator en liet de proefpersonen daar op oefenen.  

Het hersenpatroon van de de proefpersonen wordt tijdens het slapen gemeten (gewoon wat plakkertjes strategisch geplaatst op het hoofd) en tijdens de REM-slaap werden ze gewekt. Ze moesten dan vertellen waar ze aan dachten. Ze zagen de beelden van het skieën voor zich en dan met name die momenten waarop het fout ging. Die beelden zagen ze steeds maar weer opnieuw. Hierdoor konden ze de volgende dag beter presteren op de skisimulator.

Dit experiment is voortgezet door de mensen evenlang te laten oefenen maar de uren anders te spreiden, bij de één over meer dagen dan bij de ander. Inderdaad bleek er een significant verschil te zijn.  

De onderzoeker trok de conclusie dat we vooral 's nachts leren.  

Natuurlijk moet je wel overdag iets gedaan hebben om 's nachts te kunnen leren  :wink:  

Teleac zit er dus deels naast.




Dank voor je uitgebreide antwoord. Erg interessant!

Heb je wellicht ook een bron waar ik dit onderzoek kan terugvinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

Trouwens, als ik om 23u ga slapenen om 7u opsta heb ik in principe 8u geslapen. Maar meestal lig ik nog 2 uur wakker en slaap ik dus eigelijk maar 6 uur.

Ze zeggen toch vaak dat je 8 uur slaap nodig hebt, telt dit dan ook ?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

Stef schreef:Trouwens, als ik om 23u ga slapenen om 7u opsta heb ik in principe 8u geslapen. Maar meestal lig ik nog 2 uur wakker en slaap ik dus eigelijk maar 6 uur.

Ze zeggen toch vaak dat je 8 uur slaap nodig hebt, telt dit dan ook ?
nee natuurlijk niet, wakker liggen in bed telt niet als slaap! hoelaat/hoelang je in bed ligt maakt niks uit, het gaan om het aantal uren slaap. Maar niet ieder mens heeft die volledige 8 uur nodig, de meesten geloof ik 7, maar er zijn aan beide kanten uitschieters, waarschijnlijk functioneer jij dus prima op 6 uur (of misschien niet en zou je dus om half 10 naar bed moeten ofzo)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 206

Re: Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

nee natuurlijk niet, wakker liggen in bed telt niet als slaap! hoelaat/hoelang je in bed ligt maakt niks uit, het gaan om het aantal uren slaap.
Je rust natuurlijk wél uit als je in bed ligt; net zoals je uitrust door even rustig op de bank te gaan zitten. Het is dus niet helemaal waar dat als je 2 uur wakker ligt + 6 uur slaap, je maar 6 uur hebt gerust.

De normale benodigde slaapduur verschilt overigens per mens tussen 5 - 10 uur. Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je geen 8 uur slaap haalt, er is een aanzienlijke kans dat je zoveel helemaal niet nodig hebt. En je hoeft ook niet naar de dokter als je na 8 uur nog níet uitgerust bent, dan heb je waarschijnlijk gewoon meer slaap nodig dan dat.

Re: Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

Het aantal uren dat je kunt slapen of rusten is van belang.Als je voor 12 uur gaat slapen is het logisch dat je meer kans maakt voldoende uren te slapen.

Slaap is belangrijker dan voedsel.Iemand die ondervoed is en voldoende slaapt zal het vele jaren volhouden.Een goedgevoede persoon die je uit zijn slaap houd gaat er onderuit.Mensen die bepaalde records willen kloppen door bijvoorbeeld een week niet te slapen,lopen een grote kans op een hartstilstand.Een derde van een lang en gezond leven ligt men in bed.Als je slaapt klopt je hart trager.Je hebt maar één hart,geef het voldoende rust.

Berichten: 3

Re: Voor 12 uur slapen, is meer geslapen?

Hoewel je slaap een cyclisch gebeuren is, waarin non-remslaap steeds weer afwisselt met remslaap, bevatten de eerste uren van je slaap de meeste diepe slaap.

Slaap is opgebouwd uit cycli die ongeveer 90 minuten duren en bestaan uit lichte slaap, diepe slaap en remslaap. De diepe slaap treedt 15 à 30 minuten na het inslapen op en duurt ongeveer een half uur. De remslaap, die onder meer belangrijk is voor het vastleggen van herinneringen, begint meestal ongeveer een uur na het inslapen en duurt ook een half uur. Na 90 minuten begint de volgende slaapcyclus. Hier staat iets over het proces van slapen.

De eerste eerste uren van de slaap zijn het belangrijkst omdat je daar de meeste diepe slaap ervaart die je nodig hebt om fris wakker te worden.

Reageer