In de gebeurtenishorizon

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

In de gebeurtenishorizon

Als ik met een ruimteschip een zwart gat nader en het spagetti effect overleef, en ik kom in de event horizon of gebeurtenishorizon, wat is daar dan? Wat voel en zie ik dan? Volgens de film Event Horizon beland ik dan in de hel, maar dat is fictie dacht ik. [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: In de gebeurtenishorizon

Als ik met een ruimteschip een zwart gat nader en het spagetti effect overleef, en ik kom in de event horizon of gebeurtenishorizon, wat is daar dan? Wat voel en zie ik  dan? Volgens de film Event Horizon beland ik dan in de hel, maar dat is fictie dacht ik. [rr]
Dan kom je idd in de hel ja. Althans je wordt gewoon volkomen uitelkaar getrokken door de enorme zwaartekracht. Of is dit wat jij het spaghetti effect noemt? Zo nee: wat is dat dan wel? dat spaghetti effect?

Anyway, voor zover ik weet heeft nog nooit iemand een event horizon overschreden dus ik zou het niet weten wat je daar zoal kan beleven. Ik denk dat het nogal een dooie boel is daarbinnen. Niets anders dan overgebleven resten van geexplodeerde sterren enzo, je kent het wel.

Niet echt de moeite waard dus om het te proberen :wink: .
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: In de gebeurtenishorizon

aaargh schreef:Als ik met een ruimteschip een zwart gat nader en het spagetti effect overleef, en ik kom in de event horizon of gebeurtenishorizon, wat is daar dan? Wat voel en zie ik  dan? Volgens de film Event Horizon beland ik dan in de hel, maar dat is fictie dacht ik. :)
Dan kom je idd in de hel ja. Althans je wordt gewoon volkomen uitelkaar getrokken door de enorme zwaartekracht. Of is dit wat jij het spaghetti effect noemt? Zo nee: wat is dat dan wel? dat spaghetti effect?

Anyway, voor zover ik weet heeft nog nooit iemand een event horizon overschreden dus ik zou het niet weten wat je daar zoal kan beleven. Ik denk dat het nogal een dooie boel is daarbinnen. Niets anders dan overgebleven resten van geexplodeerde sterren enzo, je kent het wel.

Niet echt de moeite waard dus om het te proberen :wink: .
Verdampt het zwarte gat niet door Hawkingstraling onder je vandaan voor je de gebeurtenishorizon raakt? Even een gedachtenexperiment. Twee ruimteschepen, S1 en S2. Beiden naderen de gebeurtenishorizon tot op zeg enkele meters. S1 verlaat deze door de helft van zijn massa af te stoten, S2 niet. Nadat S1 op veilige afstand is zijn er vele noniljoenen jaren verstreken en is het zwarte gat al aardig verdampt. Is het logisch aan te nemen dat S1 de gebeurtenishorizon passeert vóórdat S2 aan het zwarte gat ontkomt?
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: In de gebeurtenishorizon

Voor iemand die ver weg is gaat het ineenstorten van een zwart gat misschien langzaam, maar voor iemand die meereist op de ineengetrokken tijdruimte gaat alles bijna in real-time hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: In de gebeurtenishorizon

Ohja, dat was ik vergeten... zwarte gaten verdampen dus zul je de horizon nooit kunnen bereiken.

Gezien vanuit S1 zal het oneindig lang duren voordat S2 de horizon raakt. En aangezien het zwarte gat binnen eindige tijd zal verdampen zal S2 de horizon nooit raken.

Voor S2 echter gaat de tijd een stuk sneller. Binnen een seconde nadat S1 zich uit de voeten maakt zal S2 het zwarte gat voor zijn neus zien verdwijnen. Echter tegen de tijd dat die ene seconde voorbij is en het zwarte gat is verdwenen zal er bij S1 miljoenen jaren voorbijgegaan zijn.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer