spanningsregelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

spanningsregelaar

Momenteel ben ik bezig met een 10 weekse stage. Hierbij maak ik veel gebruik van Real Time PCR. De resultaten van sommige reacties liggen in het negatieve bereik wat onmogelijk is (zou moeten zijn). Nu ik de enige verklaring hiervoor een mogelijke spanningsfluctuatie van het netstroom. Nu ben ik op zoek naar een spanningsregelaar echter ik heb hier absoluut geen kaas van gegeten. Ik heb al een beetje op Conrad rond gekeken, maar daar word ik ook niet veel wijzer uit. Heeft iemand nog tips?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 255

Re: spanningsregelaar

Momenteel ben ik bezig met een 10 weekse stage. Hierbij maak ik veel gebruik van Real Time PCR. De resultaten van sommige reacties liggen in het negatieve bereik wat onmogelijk is (zou moeten zijn). Nu ik de enige verklaring hiervoor een mogelijke spanningsfluctuatie van het netstroom. Nu ben ik op zoek naar een spanningsregelaar echter ik heb hier absoluut geen kaas van gegeten. Ik heb al een beetje op Conrad rond gekeken, maar daar word ik ook niet veel wijzer uit. Heeft iemand nog tips?


Wat bedoel je met een spanningsregelaar? een voeding?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: spanningsregelaar

Er zit een adapter op het apparaat. Nu moet ik een manier zien te vinden om de spanning constant te houden. Deze fluctuaties verstoren al mijn metingen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: spanningsregelaar

Er zit een adapter op het apparaat. Nu moet ik een manier zien te vinden om de spanning constant te houden. Deze fluctuaties verstoren al mijn metingen.
Wat voor een spanning heb je nodig?

Over het algemeen zijn IC's uit de '78' serie goed bruikbaar. Een 7812 levert dus een constante spanning van +12V. Nadeel is dat je voedingsspanning wat hoger moet zijn!

http://hct.ece.ubc.ca/research/sidgroove/d...sheets/7812.pdf

En je hebt ook regelbare types:

http://www.national.com/pf/LM/LM317.html

Gewoon het applicatie schemaatje opbouwen, werkt over het algemeen prima!

Veel succes
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 255

Re: spanningsregelaar

Er zit een adapter op het apparaat. Nu moet ik een manier zien te vinden om de spanning constant te houden. Deze fluctuaties verstoren al mijn metingen.
Je kan is proberen om een condensator tussen de uitgang van de adapter en de grond te plaasten. Wat die condensator doet is gewoon de spanning wat uitmiddelen(eigenlijk sluit de condensator hoge frequenties kort zodat alleen de lage frequenties overblijven). Als die storingen rap genoeg zijn zal je probleem misschien opgelost zijn. Je zal een elektrolytische capaciteit moeten gebruiken. Dit zijn capaciteiten die groter zijn als gewone capaciteiten (vanaf groteorde uFd enk ik) en een polarisatie hebben (dus + en - klem). Sluit je ze verkeerd aan, dan zie je een mooie rookpluim.

Heb je de spanning die uit de adapter komt al is gemeten met osciloscoop, dan kun je zien wat voor storing je hebt (snel, traag, hoe groot enz).

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: spanningsregelaar

De adapter heeft een output van 12 V en 250 mA. De spanningsfluctuaties lijken me aanzienlijk (iig over meer dan 1 minuut) lang. Een condensator valt denk ik dus ook af.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: spanningsregelaar

De fluctuaties kunnen ook veroorzaakt worden door variatie van de stroomafname. De uitgang van zo'n adapter is meestal zo zacht als boter.

De enige oplossing is een stabiele voeding bouwen, of een labvoeding gebruiken.

Berichten: 7.068

Re: spanningsregelaar

Nu ik de enige verklaring hiervoor een mogelijke spanningsfluctuatie van het netstroom.
Drie vragen:

1. Je hebt al een proef gedaan waarbij je de netstroom daadwerkelijk meet en je hebt geconstateerd dat deze inderdaad fluctueert?

2. Je hebt al een proef gedaan waarbij je de netstroom expres laat fluctueren en dat levert het verwachte resultaat op?

3. Ik neem aan dat jij niet de eerste bent die met deze techniek werkt. Wat doen anderen anders zodat ze wel correcte resultaten krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: spanningsregelaar

Ik heb geen test gedaan om de netstroom te meten, hier heb ik geen aparatuur voor beschikbaar. Ik ben bezig met een experiment waarmee ik met een lamp een bepaald fluophore aanstraal. De intensiteit van het uitgestraalde fluorescente signaal heeft in sommige gevallen een negatieve lijn. Dit zou niet moeten kunnen maar is toch het geval.

Ditzelfde probleem doet zich ook bij andere personen voor welke met dit apparaat werken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: spanningsregelaar

Toch maar even uitzoeken of het werkelijk iets met spanningsfluctuaties te maken heeft. Je hebt wel een vermoeden, maar dat moet je eerst hard maken door te meten.

Berichten: 7.068

Re: spanningsregelaar

Ik heb geen test gedaan om de netstroom te meten, hier heb ik geen aparatuur voor beschikbaar.
Het moet toch wel mogelijk zijn om ergens even een multimeter vandaan te halen. Tot die tijd is het namelijk nog helemaal niet zeker dat de netspanning het probleem is (sterker nog: dat betwijfel ik sterk aangezien de netspanning altijd ver boven de 12 volt blijft).
Ik ben bezig met een experiment waarmee ik met een lamp een bepaald fluophore aanstraal.
Dit is een lamp met een gloeidraad? Als dat namelijk zo is dan is het effect van een eventuele netfluctuatie nog kleiner vanwege het bufferende thermische effect van de gloeidraad.
De intensiteit van het uitgestraalde fluorescente signaal heeft in sommige gevallen een negatieve lijn.
Het kan zijn dat ik het niet begrijp, maar hoe kan intensiteit nu ooit negatief zijn? Of bedoel je dat de intensiteit soms afneemt?

Nou weet ik niet precies wat real time PCR doet, maar je bent niet toevallig in een gebied aan het meten waarbij je alleen nog maar ruis meet?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: spanningsregelaar

Je hebt wel een vermoeden, maar dat moet je eerst hard maken door te meten.
Of door eliminatie: gebruik een stabiele spanningsbron en kijk of het verschijnsel zich nog steeds voordoet, of dat het verholpen is....
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 7.068

Re: spanningsregelaar

Of door eliminatie: gebruik een stabiele spanningsbron en kijk of het verschijnsel zich nog steeds voordoet, of dat het verholpen is....
Op die manier kan je wel bezig blijven. Er is namelijk geen enkele garantie dat de netspanning uberhaupt invloed heeft. Je gaat toch ook niet je opstelling in beton gieten omdat dit zou kunnen helpen...

@Wouter:

Dat over die ruis dat kan je hier mooi zien (plaatjes van curves zitten redelijk onderaan).

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: spanningsregelaar

Afbeelding

Je bedoeld bijvoorbeeld dit plaatje? Met een dergelijke ruis heb ik niet te maken.

Het gaat hier trouwens om een halogeen lamp (of heel misschien Xenon, dat moet ik nog even nakijken)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer