Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

ik denk dat dat komt omdat de aarde roteert

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

Er schijnt een hoeveelheid vloeibaar ijzer onder de aardkorst te zijn. Deze vloeibare soep roteert (doordat de aarde roteerd) en dat wekt een magnetisch veld op in cominatie met het magnetisch veld van de zon, wat weer tot stand komt door de zonnewind, ofwel erg snel reizende geladen deeltjes. Dus de zon magnetiseerd het ijzer in onze planeet.

Ik geloof dat Einstein eens zei dat de het ontdekken van de origine van het aards magnetisch veld wel eens belangrijker kan zijn als de speciale relativiteits theorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

komt uit de aarde!

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

Zou de aarde door een meteoor of iets anders , ooit van draai richting zijn veranderd?


dat denk ik niet, die impact zou zo catastrofaal zijn, dat de aarde uit zijn baan wordt geslingerd of andere drastische gevolgen

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

Waarom kan men dan uit gesteenten afleiden dat het aardmagnetisch veld in de loop der (vele) jaren in de ene richting staat, 0 wordt, en omkeert?? Dat wil al zeggen dat het niet plots van de ene moment op de andere gebeurt en dus ook niets kan temaken hebben met het andersom roteren van het binnenste van de aarde.

Het aardmagnetisch veld heeft zeker iets met de rotatie van de aarde temaken, anders stond het niet in de richting van de rotatie-as, maar hoe het juist opgewekt wordt, weet volgens mij nog niemand precies...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

einstone schreef:Waarom kan men dan uit gesteenten afleiden dat het aardmagnetisch veld in de loop der (vele) jaren in de ene richting staat, 0 wordt, en omkeert?? Dat wil al zeggen dat het niet plots van de ene moment op de andere gebeurt en dus ook niets kan temaken hebben met het andersom roteren van het binnenste van de aarde.

Het aardmagnetisch veld heeft zeker iets met de rotatie van de aarde temaken, anders stond het niet in de richting van de rotatie-as, maar hoe het juist opgewekt wordt, weet volgens mij nog niemand precies...


Ahaa, maar waarom is de magnetische noordpool dan niet waar de geographishe noordpool is? En waarom verandert die plaats steeds, dat kan alleen maar als die klomp ijzer verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

Het heeft zeker temaken met beweging van materie in het binnenste van de aarde, maar niet zoals DimmenGestel het zei:
ik denk dat onze binnenste van de aarde in een iets andere richting roteerd dan het buitenste van de aarde.

Zouden we hier uit kunnen afleiden of onze aarde ooit in een andere richting heeft gedraaid?

Zou de aarde door een meteoor of iets anders , ooit van draai richting zijn veranderd?

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

DePurpereWolf schreef:Er schijnt een hoeveelheid vloeibaar ijzer onder de aardkorst te zijn. Deze vloeibare soep roteert (doordat de aarde roteerd) en dat wekt een magnetisch veld op in cominatie met het magnetisch veld van de zon, wat weer tot stand komt door de zonnewind, ofwel erg snel reizende geladen deeltjes. Dus de zon magnetiseerd het ijzer in onze planeet.

Ik geloof dat Einstein eens zei dat de het ontdekken van de origine van het aards magnetisch veld wel eens belangrijker kan zijn als de speciale relativiteits theorie.
dat wisselend magnetisch veld zal wel eer hier iets mee te maken hebben

miss word het magnetisch veld van buitenaf opgewekt??? ik weet er niks van is maar gokje

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

Het magnetisch veld wordt wel van binnenuit opgewekt. Volgens metingen met seismische golven gedraagt de kern zich als ijzer. Dit wil nog niet zeggen dat de kern van de aarde ook uit ijzer bestaat!

Toch kunnen stromingen in de kern (of daarbuiten) te maken hebben met het opwekken van een magnetisch veld. Het precieze mechanisme is bij mijn weten nog onbekend. Ook hoe materiaal zich gedraagt bij zulke hoge druk als in het binnenste van de aarde is moeilijk voor te stellen.

Al met al weten we meer over het binnenste van de zon als wat er een paar kilometer onder onze voeten bevindt :shock:
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 212

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

Was het niet zo, dat ijzer bij hoge temperatuur zijn magnetische eigenschappen verliest?

Ik denk zelf dat het veld gewoon in de aardkorst ontstaat, doordat alle magnetische deeltjes elkaar magnetiseren en versterken, net als een spijker magnetiseert in de nabijheid van een magneet.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

ik heb ergens gelezen dat het in de vloeibare gesteenten onder de aardkorst ontstaat, en dat de turbulenties in die vloeistoffen het magnetisme verstoren, ik vraag mij af hoe het komt dat de noordpool en de zuidpool precies daar liggen waar zij liggen, wat dan wel logisch is is dat deze turbulenties deze orde verstoren
Zou de aarde door een meteoor of iets anders , ooit van draai richting zijn veranderd?
ergens heb je nog wel een punt, immers als we een stuk metaal met een hamer een knalharde tik geven, magnetiseert het

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

dit veld komt uit de aarde!

Berichten: 510

Re: Waar komt het aardmagnetische veld vandaan?

Het schijnt dat het magnetisch veld van de aarde eens in de zoveel tijd zich ompoolt,

zou dat kunnen komen omdat de kern van de aarde eens in de zoveel tijd in ander richting gaat draaien?

wie weet hier iets over?
http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...hlight=ompoling :wink:

Reageer