Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Is het mogelijk om iets te maken dat zijn eigen energie maakt?

Zodat het oneindig lang door kan blijven gaan!!!

Ik zeg van niet!

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Nee, ik denk dat dat niet mogelijk is.

Theoretisch wel, maar dan zouden er geen verliezen mogen lijden,

maar dat is onmogelijk, want je verliest altijd wel iets aan warmte.

Dus zowiezo gaat er een beetje verloren.

Groeten David

Berichten: 73

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Energie gaat inderdaad uiteindelijk altijd over in de simpelste vorm en deze is warmte...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Dit is bewijsbaar onmogelijk. De tweede hoofdwet van de thermodynamica verbiedt dit. Hier kan je vast wel meer informatie over vinden op het net. Zie anders ook 'Carnot-cyclus'.

Theoretisch zou je wel iets kunnen maken wat altijd beweegt, zolang het geen informatie / straling / wat-dan-ook uitzend. In de praktijk is het dichtstbijzijnde wat je komen kan iets als de aarde, welke om de zon draait zonder dat we er elke dag een nieuwe batterij in moeten doen. Maar door o.a. wrijvingsverliezen (de ruimte is immers niet helemaal leeg) zal ook dit niet eeuwig doorgaan.

-Freek.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

David schreef:Is het mogelijk om iets te maken dat zijn eigen energie maakt?

Zodat het oneindig lang door kan blijven gaan!!!
Zoiets noemt men een "perputuum mobile". Al eeuwen zijn onderzoekers op zoek naar zoiets. Als het je lukt ben je overigens verzekerd van een Nobelprijs.

Het probleem is alleen dat je iets nodig hebt dat een rendement levert van meer dan 100%. Ik weet niet of dat theoretisch te weerleggen is, maar ook ik denk niet dat het gevonden gaat worden.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Altijd heeft men ernaar gestreeft een kringproces zo in te richten dat bij een gegeven opgenomen warmte, de afgevoerde warmte zo klein mogelijk is. Zou de afgevoerde warmte 0 zijn, dan zouden we een theroretisch rendement van 100% hebben. Deze uitkomst sluit een perpetuum mobile uit. Het is dus niet mogelijk een machine te ontewrpen die MEER energie levert dan er aan wordt toegevoerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Altijd heeft men ernaar gestreeft een kringproces zo in te richten dat bij een gegeven opgenomen warmte, de afgevoerde warmte zo klein mogelijk is. Zou de afgevoerde warmte 0 zijn, dan zouden we een theroretisch rendement van 100% hebben.
Volgens mij is het (klassiek) niet mogelijk om een kringproces te maken met 0 afgevoerde warmte in het totale systeem. Ik dacht dat het Carnot-rendement het maximaal haalbare rendement bij een warmte-machine is. En deze is strikt kleiner dan 1...
Deze uitkomst sluit een perpetuum mobile uit. Het is dus niet mogelijk een machine te ontewrpen die MEER energie levert dan er aan wordt toegevoerd.
Inderdaad: dit wordt uitgesloten door de wet van behoud van energie en door de 2e hoofdwet: de entropie van het totale systeem is een strikt toenemende grootheid (dS >= dQ/T)

-Freek.

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Je hebt helemaal gelijk Freek, het is ook onmogelijk om 0 J aan warmteafvoer te hebben, daarom is het rendement dat ook gedefinieerd is als: 1 - (T2/T1) en omdat T2 nooit nul is kan het rendement ook nooit 100% zijn. Maar ik had het vorige bericht geplaatst om te laten zien dat er theoretisch in ieder geval nooit meer energie kan ontstaan.

En bij elk proces is er een entropietoename jah, waardoor elk proces eigenlijk onomkeerbaar is toch? en hierdoor je ook nooit aan een rendement van 100% kan voldoen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

En bij elk proces is er een entropietoename jah, waardoor elk proces eigenlijk onomkeerbaar is toch? en hierdoor je ook nooit aan een rendement van 100% kan voldoen?
Nee, er zijn processen die dS=0 hebben, bijvoorbeeld addiabatische expansie (wat overigens niet omkeerbaar is met dS=0!). Maar deze processen zijn niet genoeg om energie op te wekken, want daarvoor heb je een (reversibel) kring-proces nodig. En het is niet mogelijk om een kringproces te maken met dS=0 vanwege de 2e hoofdwet. Inderdaad is Carnot het beste wat je kan doen en je houdt altijd het probleem dat T2>0... :shock: Jammer maar helaas. :wink:

-Freek.

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Omdat een adiabatisch proces zo snel optreedt kan het geen warmte met de omgeving uitwisselen dus is dQ 0 ja, waardoor entropie ook 0 is (was ik even vergeten ja) Maar door het snelle proces ontstaan er wervelingen in de lucht en is het een onomkeerbaar proces.

Maar hoe zit dat met een isentroop proces, dit is immers een omkeerbare adiabaat. Blijft de entropie bij dit proces dan ook 0? En is hier dan wel een kringproces van mogelijk. Volgens mij wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Bij een isentroop proces is inderdaad dS=0, per definitie. Zie hier voor meer details. Maar daarmee ben je nog niet klaar en heb je nog geen kring-proces.

Bijvoorbeeld: voor de Carnot-cyclus heb je een reversibele kringloop van 2 isothermen en 2 adiabaten:

1. Isotherme expansie bij T1. Het systeem neemt uit het reservoir Q1 op.

2. Adiabatische expansie waarbij de temperatuur zakt tot T2.

3. Isotherme compressie bij T2, hierbij wordt Q2 afgevoerd.

4. Adiabatische compressie tot T1.

Alleen dit alles samen is een reversibele kringloop.

-Freek.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

ik weet niet of ik nu heel erg dom klink, maar als je zo'n reactie hebt die telkens wisselt tussen het eindproduct en het beginproduct, dan beweegt dit toch eigenlijk constant. (ik ben de naam van deze reactie vergeten, stom, stom, stom. mijn Scheikunde leraar zal me hiervoor haten.)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Je bedoelt waarschijnlijk een evenwichtsreactie (bijvoorbeeld 2H2O <-> 2H2 + O2). Inderdaad, zo'n binding wordt continu verbroken en weer gemaakt, maar hier kan je geen energie uit opwekken...

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Er gaat blijkbaar altijd wel op zijn minst warmte verloren wordt hier gezegd. Wat nu als je die warmte gelijk opvangt en weer omzet in energie?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Iets maken dat zijn eigen energie opwekt.

Dat zou in strijd zijn met de 2e hoofdwet van de thermodynamica: de entropie moet toenemen (dS>0) bij energie-omzetting.

Reageer