Plegen dieren soms zelfmoord?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Plegen dieren soms zelfmoord?

Een vraag die soms bij me opkomt: gebeurt het wel eens dat een dier bewust een einde maakt aan zijn leven?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Lemmings met hele groepen tegelijk.

Ze storten zich met z'n allen in een ravijn. Wat dit gedrag veroorzaakt is nog steeds onbekend.

Verder is het ook wel eens voorgekomen dat een hond zich voor de trein wierp na het overlijden van z'n baasje, maar het is moeilijk te te zeggen of dat een ongeluk was of niet :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Dat van die lemmingen, dat is een fabeltje. Ze migreren als de populaties te groot worden, gedreven door instinct proberen de rivieren over te steken of rotswanden af te dalen. en ja dat kan vaak fout gaan, maar niet dat ze bewust zelfmoord plegen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lemming

De lemming staat erom bekend dat de grootte van hun populatie in verschillende jaren sterk kan fluctueren. De populatie van predatoren die vooral van lemmingen leeft, wisselt met de lemming-bevolkingsdichtheid - in een goed lemmingjaar krijgen ze veel kroost -het jaar daarop zijn er veel roofdieren en weinig lemmingen, zodat er minder roofdieren komen en de lemmingen weer toe kunnen nemen. Wanneer er veel dieren zijn trekken ze verder. Deze vaak massale trek spreekt zo tot de verbeelding, dat er allerlei volksverhalen over zijn ontstaan. Zo zou de trek niet te stoppen zijn en zelfs geen halt houden voor de zee, waarin de dieren massaal zouden verdrinken - het dier zou zelfmoord plegen om plaats te maken voor andere lemmingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Ara trekken soms hun veren uit en eten zeer weinig als hun geliefde sterft. Als ze daar aan dood gaan, is dat dan zelfmoord???

Persoonlijk denk ik niet dat het vaak gebeurt, en als het al gebeurt dan moeten de wezens toch een zelfbewust zijn hebben, lijkt mij, en dan blijver al weer weinig dieren over.

Een hond bijvoorbeeld niet.

Berichten: 510

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Ik heb weleens gelezen dat men vroeger paarden bij een dreef aan de rand van een ravijn, deze paarden raakten dan in paniek en sprongen van het ravijn af. Maar of dit echt zelfmoord is? Mochten ze niet springen dan worden ze alsnog gedood.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Bijen als ze je steken. En zalmen die de rivieren opzwemmen om zich gaan voort te planten zwemmen zich letterlijk dood.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Een vraag die soms bij me opkomt: gebeurt het wel eens dat een dier bewust een einde maakt aan zijn leven?


Ja, meestal groepsdieren die zich dan opofferen voor de rest van de groep, :shock: bijen zoals reeds gezegd, ook dolfijnen als ze ziek zijn om een epidemie te voorkomen....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

sommige mannelijke dieren bieden zich aan als voedsel nadat ze hebben gevreeen met het vrouwtje.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Heb eens een kat onder men auto gehad, leek me ook op zelfmoord net op het laatste moment springt ze voor men wage :shock:

Berichten: 100

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Heb toch ook eens op televisie gezien over een gans.

Deze dieren zijn partners voor het leven. Hier was het wijfje gestorven en het mannetje wou niets meer eten ofzo...

Enigetijd later was het enige wat hij deed voor de venster van een winkel staan en ja 'huilen'

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Volgens mij zijn alle genoemde voorbeelden instinktief of door een neuroze. Om bewust zelfmoord te plegen denk ik dat je een hoger bewustzijn moet hebben dan dat we van dieren aannemen. Komen we weer terug bij de vraag of dieren denken.....

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Bijen als ze je steken. En zalmen die de rivieren opzwemmen om zich gaan voort te planten zwemmen zich letterlijk dood.


Bijen alleen als ze bang zijn/bedreig worden en zich willen verdedigen. Echt zelfmoord kun je dit niet noemen.

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

sommige mannelijke dieren bieden zich aan als voedsel nadat ze hebben gevreeen met het vrouwtje.


Voorzover ik het op discovery channel heb mogen aanschouwen bieden mannen zich niet aan als voedsel maar willen ze graag seks hebben en kunnen ze vervolgens niet ontsnappen aan de deodelijke klauwen van het vrouwtje

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Bijen verdedigen bij het steken niet zichzelf maar beschermen hun zwerm door kamikazegewijs te sneuvelen. Een bij die je steekt is een zelfmoordterroist. Wat Noortje beschrijft lijkt me zeer wel mogelijk: een mannetje die zijn zaad in een vrouwtje gestort heeft heeft er voordeel bij als dit vrouwtje goed gevoed is, in dat opzicht is het logisch dat hij zich "vrijwillig" laat opeten.

Om eigelijk op de vraag van de topic starter te kunnen antwoorden moet men zich eerst afvragen of/welke dieren zich wel bewust zijn van het leven, de dood en het verschil ertussen.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Knownothing schreef:Bijen verdedigen bij het steken niet zichzelf maar beschermen hun zwerm door kamikazegewijs te sneuvelen. Een bij die je steekt is een zelfmoordterroist. Wat Noortje beschrijft lijkt me zeer wel mogelijk: een mannetje die zijn zaad in een vrouwtje gestort heeft heeft er voordeel bij als dit vrouwtje goed gevoed is, in dat opzicht is het logisch dat hij zich "vrijwillig" laat opeten.

Om eigelijk op de vraag van de topic starter te kunnen antwoorden moet men zich eerst afvragen of/welke dieren zich wel bewust zijn van het leven, de dood en het verschil ertussen.
Bijen steken zelfs als ze alleen vliegen en als ze zich dan bedreigd voelen. Test maar eens uit. Is zeer simpel. Dit is geen kamikaze-gedrag.

Een mannetje laat zich veelal niet "vrijwillig" opeten, maar kan onmogelijk ontsnappen aan het vrouwtje.

Reageer