zout scheiden van zeewater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 108

zout scheiden van zeewater

Hoe kan je zout allemaal scheiden van zeewater?

(ik heb al opwarming, zodanig dat het water verdampt, diffusie right?)

zijn er andere manieren? dan dacht ik eerder mbv elektrolyse ofzo

en is zeewater, na de afscheiding van zout drinkbaar? Of bruikbaar om te gebruiken voor irrigatie?

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: zout scheiden van zeewater

Hoe kan je zout allemaal scheiden van zeewater?
De door jou genoemde methode is inderdaad een mogelijkheid. Andere mogelijkheden zijn omgekeerde osmose en een ionenwisselaar (dan heb je al een paar zoekwoorden voor google).
diffusie right
Dat heet indampen. Diffusie is wat anders.
en is zeewater, na de afscheiding van zout drinkbaar? Of bruikbaar om te gebruiken voor irrigatie?
Ik weet niet welke stoffen en organismen er in zeewater zitten die het mogelijkerwijs schadelijk maken om te drinken, maar met destillatie moet je in principe drinkbaar water krijgen. Voor irrigatie is het in ieder geval wel geschikt.

Re: zout scheiden van zeewater

moet je zeewater destileren. Als het zeewater niet vervuilt is kan je dit drinken. maar voor irrigatie problemen is dit nit een goede oplossingomdat dit erg veel energie vergt het is dus net rendabel. Men is nu erg ver met een membraan dit zal als het werkt wel rendabel worden. (mischien de oplossing)

Berichten: 108

Re: zout scheiden van zeewater

moet je zeewater destileren. Als het zeewater niet vervuilt is kan je dit drinken. maar voor irrigatie problemen is dit nit een goede oplossingomdat dit erg veel energie vergt het is dus net rendabel. Men is nu erg ver met een membraan dit zal als het werkt wel rendabel worden. (mischien de oplossing)


En moest je nu gewoon zeewater in een bassin laten lopen? je zet er een serre over, en maakt dat je het water dat verdampt kan opvangen.

Re: zout scheiden van zeewater

Zeewater wordt om energie te besparen onder vacuum gedistilleerd.Gedistilleerd water is niet geschikt om te drinken.Het is zeer aggressief en lost de mineralen in je lichaam op.Spoedig kom je van alles en nog wat tekort.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: zout scheiden van zeewater

Het is zeer aggressief
Nou, nou, met die agressiviteit valt het nog reuze mee. Er zitten geen zouten in, maar als je het vergelijkt met normaal lichaamsvocht, dan zitten er in kraanwater ook bijna geen zouten. Je moet er natuurlijk geen liters en liters van drinken, maar in normale hoeveelheden kan het geen kwaad. Je moet natuurlijk wel je mineralen op een andere manier binnen krijgen.

Re: zout scheiden van zeewater

Beste Eek,alles hangt af van de oplossingsgraad van die stoffen.Als er maar enkele mg in 1 l water oplosbaar zijn,dan zit er in leidingwater reeds genoeg in oplossing om dat te blokkeren.Een ingenieur heeft me ooit eens gezegt,dat na het drinken van een zekere hoeveelheid gedistilleerd water je maag moet leeggepompt worden.Waar of niet waar ??Die man had niet de gewoonte domme dingen te vertellen.Best eens aan de dokter vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: zout scheiden van zeewater

Als er maar enkele mg in 1 l water oplosbaar zijn,dan zit er in leidingwater reeds genoeg in oplossing om dat te blokkeren.
Wat bedoel je precies met 'blokkeren'? Kun je een voorbeeld geven van een stof waar het hier om gaat?
na het drinken van een zekere hoeveelheid gedistilleerd water je maag moet leeggepompt worden.
'Een zekere hoeveelheid' vind ik wel een erg rekbaar begrip. Ik heb ook gezegd dat normale hoeveelheden geen kwaad kunnen. Dan bedoel ik niet dat je ineens 4 liter je hals afklokt.

Ter vergelijking: een fysiologische zoutoplossing bevat 0,9% NaCl, ofwel 308 mmol opgeloste deeltjes per liter (de concentratie opgeloste deeltjes is verantwoordelijk voor de osmotische druk). Bij zo'n oplossing diffundeert er netto geen water in of uit de lichaamscellen. Als ik kijk welke ionen er in mijn drinkwater zitten, dan zijn dit in totaal maximaal 6 mmol/L. Bij het drinken van drinkwater zouden dus 302 mmol/L ionen uit het voedsel moeten worden gehaald, en bij gedestilleerd water zouden dit 308 mmol moeten zijn. Ik denk niet dat die 6 mmol een verschil maken.

Om te zeggen dat gedestilleerd water 'zeer agressief' (met één 'g') is, vind ik zwaar overdreven. Als jij resultaten van een serieus onderzoek tot je beschikking hebt, dan lees ik die graag en kom misschien tot een andere mening, maar tot die tijd blijf ik toch bij mijn standpunt dat gedestilleerd water in normale hoeveelheden geen kwaad kan (ondanks wat 'een ingenieur' je ooit gezegd heeft).

Re: zout scheiden van zeewater

Beste Eek,hopelijk heb ik geen kemel verder verteld.Je argumenten wegen redelijk door.Nu moet ik dat verder uitzoeken.

Berichten: 2.746

Re: zout scheiden van zeewater

of je H2O drinkt op een nuchtere maag, maakt ook veel uit denk ik, water is in ongeveer 1 seconde in de maag, dus onderweg kan het niets verkeerd doen en in een ( volle) maag worden (bijna) direct oplossingen gemaakt, gewoon zorgen dat je voldoende zouten binnen hebt natuurlijk

Reageer