Schwarzschildstraal

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 510

Schwarzschildstraal

Ik las net op een site dat (bijna) alle hemellichamen een Schwarzschildstraal hebben, die van de aarde bedraagt 3cm. Wat moet ik hieronder verstaan?

Berichten: 683

Re: Schwarzschildstraal

Als een hemellichaam zou inploderen tot een zwart gat, dan ontstaat er een "event horizon". Die event horizon bevindt zich op een bepaalde afstand tot de singulariteit, en die noemen we de schwarzschildradius.

Berichten: 510

Re: Schwarzschildstraal

Bedankt, maar de 3cm van de aarde maakt dus niets uit? Het lichaam kan toch alleen een zwart gat vormen, als de schwardzschildradius groter is als de middellijn van het lichaam? En hoe kan je de schwarzschildradius berekenen? Of is dit alleen afhankelijk van de massa van het lichaam?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Schwarzschildstraal

Als de gravitatie-energie zo groot is dat de snelheid groter dande lichtsnelheid zou moeten worden om te ontsnappen.

1/2mvesc2=GMm/R met M de massa en R de straal van het object (ster, zon of aarde)

hieruit volgt

vesc= :shock: (2GM/R)
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 683

Re: Schwarzschildstraal

De schwarzschildstraal (Rs) is alleen afhankelijk van de massa (M). G is hierin de gravitatieconstante.

Rs = 2GM/c2

Voor de Aarde vind ik:

Rs = 2*(6,6742*10-11)*(5,972*1024)/(2,99792458*108)2 = 8,870*10-3 m

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Schwarzschildstraal

.............. vergeten verder uit te werken, maar met:

vesc=c

krijg je bovenstaande vergelijking.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 683

Re: Schwarzschildstraal

...die van de aarde bedraagt 3 cm.
Ik geloof dat dit niet klopt.

Berichten: 510

Re: Schwarzschildstraal

Als je een ster hebt van 10 zonmassa's, en deze ster brand op en wordt uiteindelijk een neutronenster. Kan je dan uitreken wat de doorsnede van deze ster gaat worden?

Berichten: 1.404

Re: Schwarzschildstraal

Om alles over zwarte gaten te bundelen wordt deze discussie gesloten Het vervolg van de discussievindt je op http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=4797
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gesloten