mierenkolonie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

mierenkolonie

laat ik eerlijk zijn, ik weet helemaal niets van af van biologie, maar insecten fascineren me enorm, vooral mieren dan

al enkele jaren plan ik om een mierenkolonie te kweken in de zomer, ik dacht er aan om ze in een zelfgemaakt huisje van plexiglas te zetten, open vanboven, omsloten door water

maar het is er nog niet van gekomen wegens tijdsgebrek, en ook omdat ik niet goed weet hoe er aan te beginnen, heuristiek is ook nog niet rendabel geweest, wie kan me zeggen wanneer ik dat moet aanvangen, en welke beestjes ik moet vangen? ik dacht dat het de gevleugelde waren die aan het begin van de zomer naar buiten komen, maar hoe weet ik wanneer ze bevrucht zijn? wie heeft er nog goeie andere tips, en wat ik moet doen als ik eentje heb gevangen om een kolonie te bekomen?

wie doet er mee dan kunnen we oorlogje spelen :shock:

Re: mierenkolonie

HolyCow schreef:laat ik eerlijk zijn, ik weet helemaal niets van af van biologie, maar insecten fascineren me enorm, vooral mieren dan

al enkele jaren plan ik om een mierenkolonie te kweken in de zomer, ik dacht er aan om ze in een zelfgemaakt huisje van plexiglas te zetten, open vanboven, omsloten door water
Kijk op onze website Bioplek

http://www.digischool.nl/bioplek/techniekk...mierennest.html

Gerard Scholte

Re: mierenkolonie

Mijn broer had eens een mierenkolonie op zijn slaapkamer.Ze waren gevestigd in glazen potten die met buisjes aan elkaar verbonden waren.Toen zijn ze op zekere dag uitgebroken.Door mijn moeder werd hij gek verklaart en dat was het einde van het experiment.Mieren houden niet van licht.Ze plakken alles dicht met aarde,zodat je ze moeilijk kunt zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: mierenkolonie

en hoe had hij dat aangepakt, initieel bedoel ik, hoe had hij die kolonie gestart?

hartelijk dank

Re: mierenkolonie

Eerst had hij het kunstmatig nest gebouwd.Een zestal bokalen voorzien van grote kurken,waar telkens een gat was in geboord en verbonden met slangetjes die "min of meer" in de gaten pasten.Toen heeft hij een nest overgeschept in een zak en die verbonden met een van zijn bokalen.De mieren doen dan de rest.Zij verhuizen hun inboedel en een hoop aarde naar het nieuwe nest.Over het hele gedoe had hij een kartonnen doos gezet want ze houden niet van licht.Na enkele dagen leek alles goed te gaan en dan ontdekte moeder ontsnapte gevangenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: mierenkolonie

dank je, hier heb ik wat aan

Re: mierenkolonie

Een klein glazen potje vul je met een haast verzadigde suiker oplossing en je plaats er een wiek in.Zo kunnen ze van de suiker snoepen zonder te verdrinken.Mieren hebben zeer weinig lucht nodig.Een twintigtal mieren opgesloten, met voldoende voedsel,in een 25 cm³ reageerbuis,leefden nog een volle maand.Vroeger hadden we twee boekjes "Het leven der mieren" 1 en 2.Die zijn in de loop der jaren verdwenen.In de bossen in de Ardennen vind je soms een soort die tot 1cm groot wordt.

Re: mierenkolonie

Er is nog een betere manier om een kunstmatig nest te bouwen.Neem een stuk stevig multiplex vierkant van 75 cm.Op de zijkanten bevestig je latjes van 1 a 2 cm,om het geheel af te sluiten.Je boord een gaatje in de zijkant waar je een buisje in lijmt,voor de ingang.Binnenin maak je met dezelfde latjes een laberint van gangen,kleine en grotere kamers.Het geheel dek je dan af met een glazen plaat(6mm).Er boven op leg je weer een stuk triplex van 75 cm,want ze houden van duisternis.Telkens je de bovenplaat wegneemt heb je een volledig overzicht.Als het geheel goed gebouwd is en vlak ligt,is ontsnappen onmogelijk.Wat de maten betreft,dit is enkel maar een voorbeeld.

Berichten: 2

Re: mierenkolonie

Ik weet dat dit al een oud topic is, maar ik hou me ook veel bezig met het houden van mieren. Ik heb er ook een forum over gebouwd waar je van alles er over kan vinden, en wat er niet staat kun je altijd vragen.

http://www.mieren.forumup.be

De methode in het bericht boven mij zal nooit werken, tenzij je een mierensoort uit de woestijn zou nemen. Mieren hebben een bepaalde vochtigheid nodig om de eitjes tot larven en poppen uit te laten groeien.

Reageer