Argumenten voor Gedragsonderzoek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

Argumenten voor Gedragsonderzoek

Ik had een discussie met een afdelingsgenoot waarom Gedragsonderzoek nuttig is. Maar ik klapte helemaal dicht en kon geen argumenten voor gedragsonderzoek bedenken...kan iemand mij helpen met het nut ervan te omschrijven?? (het ging vnl over het nut van gedragsonderzoek naar bonobo's en chimps)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Argumenten voor Gedragsonderzoek

Niet alles hoeft altijd direct nut te hebben, iets kan in eerste instantie ook gewoon leuk of interessant zijn. Pas later zal dan blijken of het nuttig is geweest.

Maar goed, wat ik zo kan bedenken is dat het nut vooral is om meer inzicht te verkrijgen in onszelf en ons gedrag en handelen. Dieren kunnen ons veel leren over ons mensen. Denk alleen al aan toepassingen in de psychologie en psychiatrie. Maar daarnaast kan het ook handig zijn voor natuurbescherming, want als je weet wat het natuurlijke gedrag is van een dier en waar het zich het beste thuisvoelt, kun je zulke omgevingen in stand houden of zelfs creëren. Of huisvesting verbeteren (dierentuinen e.d.).

Maar er zullen vast nog wel meer voorbeelden te bedenken zijn. Ik ben geen etholoog.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer