Wat zijn reopexe vloeistoffen?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Wat zijn reopexe vloeistoffen?

Beste allemaal,

IK ben een student van het HLO in Leiden en een opdracht voor fysica is om een poster te maken over reopexe vloeistoffen. Over fysische eigenschappen, wat er op macroscopisch schaal gebeurt e.d.

Ik hoop dat er iemand is die mij ermee kan helpen.

Bij voorbaat dank.

Re: Wat zijn reopexe vloeistoffen?

Hoi,

Tja, dat was een lastige :-). Ik had nog nooit van de term reopex gehoord.

Gelukkig is er Google en welgeteld 1 Zweedse internet site:

http://lotsen.ivf.se/?path=/KonsLotsen/Bok.../Limformer.html

Het engelse woord voor reopex blijkt rheopectic. Dat levert al wat meer resultaten:

http://www.chem.com.au/science/rheology/rheology2/

Maar nu inhoudelijk: reopex blijkt hetzelfde als 'shear thickening'. Dit betekent dat een vloeistof waar je met konstante snelheid in 'roert' steeds taaier wordt (viscositeit neemt toe). Het klassieke voorbeeld is een waterige oplossing (of correcter gezegd: dispersie) met bloem (meel dus). Voor zover ik me herinner wordt dit effect veroorzaakt door het feit dat de bloemdeeltjes niet mooi rond zijn, maar een nogal hoekige vorm hebben. Tijdens het roeren haken de deeltjes steeds verder in elkaar, klitten als het ware, waardoor het steeds moelijker wordt om te roeren. Laat je de vloeistof een tijdje staan dan raken de deeltjes door de Brownse beweging langzaam weer uit elkaar en kan je weer makkelijker roeren.

Het omgekeerde is wat bekender, shear thinning of tixotroop. Verf bijvoorbeeld. Hierbij is het idee dat lange, willekeurig opgerolde molekulen of deeltjes door het roeren gestrekt worden en daardoor makkelijker over elkaar heen gaan glijden.

Het bestuderen van dit soort zgn. niet-newtonse vloeistoffen is het vakgebied van de rheologie.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes,

Marc

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat zijn reopexe vloeistoffen?

OOh, die vloeistoffen. Dat heb je als je bijna alles in het engels leest. Dan ken je termen niet meer in het nederlands.

Hier is een leuk filmpje, film, en hier de uitleg uitleg

reopexe vloeistoffen vinden hun toepassingen in lager-olie (smeerolie) maar tandpasta is ook een reopexe vloeistof. Als je er kracht op uitoefent gaat het door het gaatje, maar als het op je tandeborstel ligt gebeurt er niks mee. Behoudt het zijn vorm.

Re: Wat zijn reopexe vloeistoffen?

Nope, helaas. Wat jij bedoelt is het tegenovergestelde, nl tixotroop, zoals hierboven ook uitgelegd. Hier nog een goeie algemene uitleg:

http://www.clarkson.edu/subramanian/ch301/...onnewtonian.pdf

Marc

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat zijn reopexe vloeistoffen?

Dat begrijp ik even niet Marcky. Teminste ik denk dat je mij bedoeld.

In je link staat dat:



De viscositeit van een tixotropische vloeistof vermindert met tijd als er een bepaalde kracht op wordt uitgeoefent. Als die kracht weg wordt gehaald, zal de viscositeit weer snel zijn begin waarde aannemen.



Maar dat is toch niet wat ik bedoel? Ik heb er ook niet zoveel verstand van, maar ik weet niet wat je bedoelt.

Reageer