totale massa h2o op aarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

totale massa h2o op aarde

Ik moet voor school de volgende vraag beantwoorden:

Kan de totale massa van water van water op aarde vergroten of verkleinen? Of blijft deze constant?

Ik heb echt geen idee, jullie?

Alvast bedankt

Berichten: 12

Re: totale massa h2o op aarde

Wet van behoud van massa lijkt me, de massa blijft constant het is niet zo dat er deeltjes h2o de ruimte in vliegen of verdwijnen. Wel kan water ontleden, maar dan blijven de atomen gewoon bestaan.

Berichten: 510

Re: totale massa h2o op aarde

Ik heb weinig verstand van biologie en scheikunde. Maar een mens bestaat toch voor 2/3 deel uit water, als er toch meer mensen komen, neemt de hoeveelheid water toch ook toe? En dit is dan toch ook bij dieren en planten?

Re: totale massa h2o op aarde

Dat water moet wel ergens vandaan komen, of niet?

Berichten: 32

Re: totale massa h2o op aarde

Wel kan water ontleden, maar dan blijven de atomen gewoon bestaan.


Maar dan is het geen water meer. De hoeveelheden water dat ontleed of juist weer onstaat lijkt me extreem gering vergeleken met de totale watermassa en kan worden verwaarloost.

Re: totale massa h2o op aarde

Wel kan water ontleden, maar dan blijven de atomen gewoon bestaan.


Maar dan is het geen water meer. De hoeveelheden water dat ontleed of juist weer onstaat lijkt me extreem gering vergeleken met de totale watermassa en kan worden verwaarloost.


true, maar hou het dan maar op dat het totale h2o op de wereld constant blijft

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: totale massa h2o op aarde

verplaatst naar huiswerkforum

Je kan toch pas dergelijke vragen oplossen als je een begintoestand weet?

want wat bedoelen ze met totale massa? enkel het water dat zichtbaar is of ook datgene dat onzictbaar aanwezig is bv in levende wezens
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: totale massa h2o op aarde

totale massa, dat lijkt me dus alles zichtbaar en onzichtbaar.

je zou in theorie water met een raket de ruimte in kunnen schieten. ook zullen er stenen op de aarde neer stuiteren, waar ook wel een beetje water in kan zitten.

een betere vraag lijkt me: blijft de massa van het universum gelijk.

dan zit je niet met de ontleding van stoffen of met transport naar andere delen die niet meetellen. ten minste er van uitgaande dat je niet het 'sliders' (van die tv-serie) gebeuren meeteld. dan klopt het natuurlijk nog steeds niet.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 510

Re: totale massa h2o op aarde

Omdat deze vraag toch verwant is aan de gestelde vraag; Kan het totale gewicht van de aarde (alles wat los en vast zit op de aarde meegerekend ) toenmeent, en hoe kan dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: totale massa h2o op aarde

Tuurlijk: als er een meteoriet op de aarde valt, bijvoorbeeld.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 510

Re: totale massa h2o op aarde

Oke, daar heb je gelijk in. Maar klopt het nog steeds als je materiaal dat niet afkomstig is van de aarde niet meerekent. En ook als je het omzetten van materie in energie niet meerekent

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: totale massa h2o op aarde

Oke, daar heb je gelijk in. Maar klopt het nog steeds als je materiaal dat niet afkomstig is van de aarde niet meerekent. En ook als je het omzetten van materie in energie niet meerekent
Ik denk dat het dan niet klopt.

De meteoriet is nu wel een extreem voorbeeld, maar er dringen door onze atmosfeer constant stofdeeltjes vanuit de ruimte binnen die in se misschien verwaarloosbaar zijn, maar op zo'n grote schaal wel de massa systematisch verhogen.

Berichten: 1

Re: totale massa h2o op aarde

tis miss maar een idee, maar waterstof is toch een redelijk licht atoom? is dat niet licht genoeg om uit de atmosfeer te ontsnappen? en als de bijhorende zuurstof dan gebonden wordt aan andere atomen of gewoon zuurstof vormt kan er toch H2O verdwijnen? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: totale massa h2o op aarde

Kinky je zegt zelf al dat de H2O niet zal verdwijnen alleen de H2. om waterstof uit water te winnen moet je er natuurlijk stroom doorheen trekken. H2 'ontsnapt' niet zomaar uit H2O.

Ik zelf heb nog wel een vraag waarmee ik dit topic wil verrijken. Als de totale massa van de aarde niet toeneemt of afneemt, hoe kan het dan dat archeologen in de grond oud spul vinden.

moet ik hierbij denken aan een massa die hetzelfde is gebleven, maar een gemiddeld vollume dat toeneemt? dus dat de gemiddelde dichtheid kleiner word? 'kwistetniemeer 'kwistetechtniemeer (volgens Bert Visscher) :wink: :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Reageer