Bestaat de magnetische monopool?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Bestaat de magnetische monopool?

bestaat in de natuur een magnetische monopool ?

of kunnen we zelf een magnetische monopool maken?

stel dat je 2 spoelen omgekeerd in een behuizing zet,

en dan flink stroom door laten gaan,

krijgen we dan aan de uiteinde dezelfde magnetische pool?

Berichten: 226

Re: Bestaat de magnetische monopool?

Stel je een stukje touw voor. Er zit een begin aan en en eind, die niet los van elkaar zijn te zien. Dat komt doordat een uiteinde geen ding is, maar een eigenschap.

Zo is een magnetische pool ook geen ding. Het is een eigenschap die de richting van de veldlijnen aanwijst.

2 magneten die je met, laten we zeggen, de zuidpolen naar elkaar toe plaatst, blijven zich als 2 magneten gedragen, elk met een eigen stel veldlijnen. Je hebt dan gewoon 2 noordpolen aan de uiteinden en 2 zuidpolen in het midden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bestaat de magnetische monopool?

Er is een oplossing van de quantumelectrodynamica (de zogenaamde Polyakov - 't Hooft monopool) welke theoretisch mag bestaan. Het is voor mij een beetje onduidelijk of hij volgens de theorie ook moet bestaan. Maar hoe dan ook, er is nog totaal geen experimenteel bewijs dat een een magnetische monopool in de natuur voorkomt.

Zie ook hier.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Bestaat de magnetische monopool?

en een elementair geladen deeltje met spin? of heeft dat ook twee polen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bestaat de magnetische monopool?

De 't Hooft-Polyakov monopool (voor zover ik hem begrijp) is een elementair deeltje met een spin s=1/2. Hij is, zeg maar, net zoiets als een electron, maar heeft in plaats van een electrische lading een magnetische lading. Een zogenaamt duaal deeltje aan het electron dus. De magnetische monopool zal ook wel een massa hebben.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Bestaat de magnetische monopool?

De 't Hooft-Polyakov monopool (voor zover ik hem begrijp) is een elementair deeltje met een spin s=1/2. Hij is, zeg maar, net zoiets als een electron, maar heeft in plaats van een electrische lading een magnetische lading. Een zogenaamt duaal deeltje aan het electron dus. De magnetische monopool zal ook wel een massa hebben.
voor zover ik weet is een magnetische lading niet te scheiden van een elektrische omdat magnetische lading ontstaat door een lading die roteert, maar mijn kennis is wel wat beperkt

en wat bedoel je met een elektron achtig deeltje?

Re: Bestaat de magnetische monopool?

Wat ik heb begrepen is dat er meedere theorieën zijn die een magnetische monopool voorspellen.

Eén daarvan zegt dat slechts een van bestaat in het hele universum.

Zolang er niets is gemeten, kan men niet zeggen of zoiets bestaat.

Er zijn meetopstellingen gebouwd om een monopool waar te nemen en vrij snel hebben ze iets gevonden, maar daarna nooit meer.

Nu spreekt men over een geintje van God, misschien was het echt een monopool, en misschien is die theorie juist dat er maar één bestaat in het hele universum, dan zou het inderdaad een goede grap zijn dat ze net die ene hebben gemeten.

Reageer