Invloed van chemoreceptoren op hartslag!

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Invloed van chemoreceptoren op hartslag!

Hallo allemaal,

Ik ben op moment bezig met mijn PWS. Het zuurstofgehalte in het bloed wordt bepaald door chemoreceptoren in de wand van de aorta. Deze geven impulsen af aan het ademcentrum. Maar indien er meer zuurstof nodig is in het bloed, zal ook het hart sneller moeten gaan kloppen, zodat er meer zuurstof aan het bloed kan worden toegevoegd. Wordt dit ook geregeld vanuit de chemoreceptoren?

Als iemand mij zou willen helpen zou dat fijn zijn.

Groetjes Sander

Re: Invloed van chemoreceptoren op hartslag!

Ik heb altijd gedacht dat het CO2 gehalte werd gemeten ipv O2.

Berichten: 64

Re: Invloed van chemoreceptoren op hartslag!

Het is inderdaad het gehalte aan CO2 dat de prikkel geeft om te gaan ademen. Dat is alleszinds zo bij gezonde mensen.

Er zijn enkele aandoeningen (COPD) waarbij het niet de hoeveelheid CO2 meer is maar de hoeveelheid O2 die de prikkel bepaalt. Vandaar dat het gevaarlijk is om deze mensen zomaar zuurtsof te gaan toedienen bij een lage zuurstofsaturatie. Op het moment dat je die mensen zuurstof toedient neem je immers hun ademhalingsprikkel weg en stoppen ze gewoon met ademen.

Re: Invloed van chemoreceptoren op hartslag!

Ja, idd het CO2 gehalte wordt gemeten. Maar dat verandert mijn vraag nog. Heeft een verhoging van het CO2 gehalte in het bloed dan tot gevolg dat het hart sneller gaat kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Invloed van chemoreceptoren op hartslag!

ja

maar ook dat je sneller adem haalt :shock:

best een leuk onderwerp voor je PWS: wat is de onderzoeksvraag?

Reageer