Hoe giftig is kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Hoe giftig is kwik

Hoe giftig is kwik eigenlijk? Hoeveel moet de daarvan binnenkrijgen om te sterven? En hoe gaat kwikvergiftiging in zijn werk?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe giftig is kwik

zou het kunnen om een soldeervloeistof op kamertemperatuur vloeibaar te maken?

Re: Hoe giftig is kwik

Er bestaan legeringen met bismut die al bij een 60 graden vloeibaar zijn.

Die legeringen zijn niet alleen zeer duur,maar ook in zekere mate giftig.Zware metalen hebben zo die hebbelijkheid zich vast te zetten in je lichaam en het langzamerhand,om zeep te helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe giftig is kwik

roger schreef:Er bestaan legeringen met bismut die al bij een 60 graden vloeibaar zijn.

Die legeringen zijn niet alleen zeer duur,maar ook in zekere mate giftig.Zware metalen hebben zo die hebbelijkheid zich vast te zetten in je lichaam en het langzamerhand,om zeep te helpen.


bedankt voor het antwoord op mijn vraag, maar ik soldeer nogal eens graag, moet ik me zorgen maken, of zitten daar geen zware metalen in?

Re: Hoe giftig is kwik

In de acht- en negentiende eeuw behandelde men de huiduitslag van syfilispatienten(tweede stadium) met kwikdamp.Men liet de patient naakt bij een open vuurtje zitten waar men regelmatig een beetje kwik in wierp.Ook gebruikte men allerhande kwikverbindingen in zalfjes.De huiduitslag verdween en de behandeling scheen een succes.Ook zonder de behandeling zou die na enkele weken verdwenen zijn.Na enkele tijd,soms jaren begint de ziekte dan aan zijn derde stadium en fatale afloop.Die patienten stierven meestal niet aan syfilis,want daar kregen ze de tijd niet voor.De kwikdamp was de sluipmoordenaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe giftig is kwik

en hoe zit dat nu met mijn soldeersel? zit daar kwik in???

Re: Hoe giftig is kwik

In soldeer zit er lood en tin.Gezond is het niet.Wanneer je zo nu en dan eens iets moet solderen,dan hoef je,je geen zorgen te maken.Waar men beroepshalve de hele dag soldeert,zorgt men voor een degelijke rookafzuiging.Kwik wordt nooit gebruikt in soldeersel.Metaaldampen zijn nooit gezond.De meeste zijn echt giftig.Nooit roken wanneer je aan het solderen bent.

Er zijn een hele hoop beroepsziekten,die allemaal te maken hebben met het bewerken van metalen.Je kunt die in je lichaam krijgen onder de vorm van damp of stof.Meestal krijg je die binnen langs de ademhaling,maar ook langs de spijsvertering.Na jaren blootgesteld te zijn worden die mensen dan ziek.En het is niet altijd eenvoudig voor een dokter om te weten wat er juist aan de hand is.Vergifteging is meestal het laatste waar men aan denkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe giftig is kwik

In soldeer zit er lood en tin.Gezond is het niet.Wanneer je zo nu en dan eens iets moet solderen,dan hoef je,je geen zorgen te maken.Waar men beroepshalve de hele dag soldeert,zorgt men voor een degelijke rookafzuiging.Kwik wordt nooit gebruikt in soldeersel.Metaaldampen zijn nooit gezond.De meeste zijn echt giftig.Nooit roken wanneer je aan het solderen bent.


moet ik toch eens rekening mee gaan houden, als ik soldeer sluit ik mezelf op in een kamertje en ga ik er altijd pal boven hangen en aan de dampen ben ik zo gewend dat ik ze meestal zo inadem en dan komen daar nog eens die dampen bij van dat vloeimiddel

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Hoe giftig is kwik

Je kunt voor jouw toepassing ook gallium pakken. Dit is niet zo giftig en smelt al bij 29 gr.C.

Re: Hoe giftig is kwik

Is gallium niet x maal duurder dan kwik ?

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Hoe giftig is kwik

Waarschijnlijk wel, maar kwik is daarentegen x maal giftiger dan gallium :-).

Hier kun je op ebay 2,2 kg (ca 375 mL) gallium voor 1000 euro kopen.

Berichten: 32

Re: Hoe giftig is kwik

Hoe giftig is kwik eigenlijk? Hoeveel moet de daarvan binnenkrijgen om te sterven? En hoe gaat kwikvergiftiging in zijn werk?
Wanneer ik veiligheidsgegevens moet opzoeken gebruik ik meestal de site International Chemical Safety Cards. De volgende link gaat naar de chemiekaart over kwik.

http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0056.html

Berichten: 45

Re: Hoe giftig is kwik

Kwik als vloeistof is niet zo erg giftig, je moet uit kijekn voor de oplosbare zouten en kwikdampen.

Vroeger slikte je het door om knopen uit je darm oid te halen en speelde je ermee als kind, nu ben je in levengevaar als je een thermometer(kwik) in je hand hebt...

Het wordt opgeslagen in je vet dacht ik, dus als je kwik in je hebt merk je er eerst weinig van tot dat je gaat afvallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe giftig is kwik

en hoe zit dat nu met mijn soldeersel? zit daar kwik in???
kwik is niet echt gezond. waarom zouden ze het nog in soldeerTIN gebruiken als het zelfs al niet meer in thermometers gebruikt word. (de nieuwe in ieder geval)

Je zou kwik op kamertemperatuur vloeibaar kunnen maken, door het onder zeer lage druk te brengen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Hoe giftig is kwik

Je zou kwik op kamertemperatuur vloeibaar kunnen maken, door het onder zeer lage druk te brengen.
Je bedoelt natuurlijk gasvormig. Bij kamertemperatuur is kwik al vloeibaar.

Reageer