Elektriciteit

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Elektriciteit

Als je bij zo'n dimlicht met zeer straffe lamp 300W het dimsysteem, dwz de regelbare weerstand, eruit haalt en vervangt door een gewone drukknop, zou dit dan problemen mogen geven?

Ik heb dit nl. gedaan (dimsysteem doet het niet meer) en de differentieelschakelaar is afgesprongen. Maar normaal springt deze toch alleen af bij lekstromen. Dus als ik ervoor zorg dat er geen isolatiefouten zijn, dan zou mijn drukknopsysteem het moeten doen, ja?

Graag wat wijze raad, bij deze toch niet zo ongevaarlijke klus.

Berichten: 73

Re: Elektriciteit

Dat moet inderdaad kunnen, wel moet je er uiteraard zeker van zijn dat de lamp geschikt is voor 230V. Maar dat zal zeker bij een lamp met zo'n vermogen.

Re: Elektriciteit

Nog iets is:

Als je die weerstand ( die niet te verwaarlozen is !) ertussenuit haalt wordt de stroom dan niet te groot?

I= U/R I=P/U of I = sqrt(P/R)

Als de R zo wordt verkleind, dan moet volgens de eerste formule I heel groot worden. M.a.w. zal het vermogen P ook heel groot worden (formule 2 of 3) en zelfs die 300W nominale waarde overschrijden als ik me niet vergis.

Ik geraak er niet goed uit met de redeneringen.

Want een gewone lamp krijgt toch ook zonder weerstand ertussen 240V. Of is de weerstand van een gewone gloeilamp groter dan die van mijn buisvormige lamp die zeer warm worden en waar 300W opstaat ( wat ik betwijfel).

Re: Elektriciteit

----------

Ten eerste, controleer of de aardlek ook afspringt als je op de knop drukt zonder lamp aangesloten. Als de isolatie goed is gebeurt er niets.

De aardlekschakelaar verbreekt waarschijnlijk het circuit omdat de piekstroom te groot is. Ik neem aan dat het hier om een halogeenlamp gaat. Bij hoog wattage is de initiele weerstand zeer laag omdat de dikke gloeidraad en bevestigingsdraden nog koud zijn. De piekstroom kan gemakkelijk 15x de normale waarde zijn.

Je kan de aardlekschakelaar vervangen door een type met hoger amperage of tragere reactie. Let wel op dat de levensduur van de lamp hard achteruit gaat bij regelmatig inschakelen zonder piekstroombegrenzing. Als dit al mogelijk is, want er moet een snelle zekering van 16A in serie met de lamp staan (anders is er kans op ontploffing van de lamp).

Het is beter om een vaste serieweerstand in serie met de lamp te zetten:

Het doel is ervoor te zorgen dat er altijd ongeveer 10% van de nominale stroom door de lamp loopt. Met de schakelaar overbrug je dan deze weerstand zodat de lamp op vol vermogen gaat branden (zonder hoge piekstroom omdat de gloeidraad al warm was). Grove benadering: voor 125mA bij 240V is een weerstand van 1920 (1800) Ohm nodig. Er wordt ongeveer 35W in de weerstand verstookt als de schakelaar open is. Neem een aluminium weerstand met schroefgaten van 1800 of 1200 Ohm met een vermogen van 50W (kosten ongeveer 5 euro).

-----------------

Re: Elektriciteit

Dat is een verhelderende uitleg, thx.

Nu zit ik nog met een vraag.

Wat is nu het verschil met deze lamp met mijn systeem en een gewone gloeilamp waarvan de kabels uit het plafond komen. Daar zit toch ook geen weerstand tussen om de piekstroom te overbruggen en is de initiele weerstand dan toch ook heel hoog?!

Als ik mijn 300W halogeenlamp vervang door een gewone 100W gloeilamp, wat gebeurt er dan? Zal ie het wel doen ( en waarom dan)?

Over de wattages: die 300W zegt toch enkel dat uw stroom door de lamp maximaal I =P/U=300W/220V= 1,3A mag bedragen. Dus moet jij ervoor zorgen dat de weerstand R=U/I=220/1,3= 170 ohm bedraagt ?

Of kloppen de redeneringen niet?

Re: Elektriciteit

Het verschil met een gewone en een halogeen gloeilamp is groot. Het komt erop neer dat de piekstroom bij inschakelen in een halogeenlamp veel groter is dan in een gewone gloeilamp. Dit heeft te maken met de vulling en druk in de ballon. Daarintegen, men kan gemakkelijk 1000W aan gloeilampen ineens aanzetten zonder piekstroombegrenzing.

>Over de wattages: die 300W zegt toch enkel dat uw stroom door de lamp maximaal I =P/U=300W/220V= 1,3A mag >bedragen. Dus moet jij ervoor zorgen dat de weerstand R=U/I=220/1,3= 170 ohm bedraagt ?

Deze redenering is in zoverre fout dat de 170 Ohm niet de voorschakel maar de lampweerstand in normale bedrijfstoestand is. Schakel je een 170 Ohm weerstand voor, dan wordt het vermogen aan de lamp door 4 gedeeld omdat de stroom dan halveert (220V in 2x170=340 Ohm in plaats van 170Ohm) alsmede de spanning over de lamp.

Een oplossing met een permanente voorschakelweerstand zal dus altijd het vermogen aan de lamp verminderen.

-------------

Reageer