glycolyse.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

glycolyse.

Bij de eerste stap van de glycolyse gaat men van glucose naar een glucose 6 fosfaat.

om het simplistisch te stellen mag ik dan toch zeggen dat er een H van een OH groep vervangen wordt door H2PO3 ?

nu tekent men vaak bij de glucose 6 fosfaat een P (ipv een OH groep staat er dan een O met daarop de P (helemaal vanonder)

zie tekening :

Afbeelding

nu die P , die staat toch voor H2PO3- ?

want op sommige sites staat dat die P gelijk is aan PO3--

maar indien er op PO3 geen 2 h's zitten, dan klopt men algemene formule van glucose 6 fosfaat toch niet? dan missen er 2 h's ?

Berichten: 590

Re: glycolyse.

De P komt van de ATP. Dit staat er ook.

ATP (adenosimeTRIfosfaat) wordt ADP (adenosineDIfosfaat).

Berichten: 254

Re: glycolyse.

Archeopteryx schreef:De P komt van de ATP. Dit staat er ook.

ATP (adenosimeTRIfosfaat) wordt ADP (adenosineDIfosfaat).
dat de P van ATP komt, weet ik ook wel...;

Alleen is het een H2PO3 , of een PO3 ???

volgens mij moet het H2PO3 zijn, anders kloppen het aantal H's niet bij de glucose 6 fosfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: glycolyse.

Afbeelding

Hier lijkt het een PO3 te zijn.

De Lading 2- zal wel veroorzaakt worden door het gebrek van de 2 H-tjes.

Berichten: 254

Re: glycolyse.

Afbeelding

en Afbeelding

let op het verschil in H's bij de P !!!

dus nogmaals wat moet het nu eigenlijk zijn? volgens mij dus H2PO3 , anders klopt het aantal H's niet in glucose 6 fosfaat.

Stel je voegt enkel een PO3 toe aan glucose , dan ga je van 12 h's , op een miraculeuze wijze naar 13 H's zonder er H's aantoe te voegen, nog straffer, je verwijdert een H uit glucose om er een fosfaat groep op te plakken!

glucose= C6H1206

glucose 6 fosfaat=C6H13O9P

Berichten: 254

Re: glycolyse.

Dalton schreef:Afbeelding

Hier lijkt het een PO3 te zijn.

De Lading 2- zal wel veroorzaakt worden door het gebrek van de 2 H-tjes.
Misschien gebruikt men gewoon de H2PO3 en PO3-- door elkaar omdat er toch een evenwichtreactie is in het lichaam tussen de beide?

En zet men bij glucose 6 fosfaat in de formule(C6H13O9P) er 2 H's bij omdat het H2PO3 het meest voorkomt in het lichaam ?

terwijl er in oorsprong enkel maar een PO3-- opkomt zitten (op de glucose)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: glycolyse.

Wil je volledig zijn dan noem je de 2 'H-tjes' erbij. Maar omdat het een redelijk sterk zuur is zal G6P in de 2--vorm voorkomen en dus als zodanig getekend worden. Maar je moet die H+-ionen er zeker wel bij denken, ook al worden ze niet altijd vermeld.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 254

Re: glycolyse.

Wil je volledig zijn dan noem je de 2 'H-tjes' erbij. Maar omdat het een redelijk sterk zuur is zal G6P in de 2--vorm voorkomen en dus als zodanig getekend worden. Maar je moet die H+-ionen er zeker wel bij denken, ook al worden ze niet altijd vermeld.
het heeft dus gewoon te maken met het evenwicht tussen de verschillende vormen (H2PO3, HPO3,...)

en men zal ze H's er altijd volledig bijdenken voor de formule van G6P (C6H13O9P)

maar het kan dus zijn dat er 2 H's ontbreken door de zuurtegraad in het lichaam.

Komt het daarop neer dan?

maar wil dit dan zeggen dat er van de ATP een PO3 loskomt en deze naar de glucose gaat of hangt dit dan ook weer af van de zuurte ? dus dat het soms een PO3 is , andere keren dan weer een H2PO3 (naargelang de zuurtegraad)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: glycolyse.

Ja, het hangt dus af van de zuurgraad. Ook ATP kan in principe voorkomen als een zuur met gebonden H's, en dan zou er dus sprake zijn van overdracht van H2PO3. Maar in feite komt het op hetzelfde neer, of de H's nu gebonden of los voorkomen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 12.262

Re: glycolyse.

Het kan verwarrend zijn, maar men gebruikt de PO3-- notatie meestal voor reacties in oplossing. Het zal ermee van doen hebben dat die H+ voor verdere reactiemechanismen niet interessant zijn.

Als je het als vaste stof in een potje stopt schrijf je meestal wel H2PO3.
Victory through technology

Berichten: 254

Re: glycolyse.

Benm schreef:Het kan verwarrend zijn, maar men gebruikt de PO3-- notatie meestal voor reacties in oplossing. Het zal ermee van doen hebben dat die H+ voor verdere reactiemechanismen niet interessant zijn.  

Als je het als vaste stof in een potje stopt schrijf je meestal wel H2PO3.
Ok merci Benm en Bas.

Ik dacht wel dat het met die pH te maken had, maar ik wou toch zekerheid.

Ik vind trouwens dat het dan niet echt duidelijk wordt weergegeven op vele sites.

En dat de leerkrachten daar ook enige duiding over zouden mogen geven.

Helaas is het vooral een "leer maar van buiten" houding en reproduceer maar houding op school...

Ik stel vaak te veel vragen vrees ik... blijkbaar ben ik daar dan ook zowat de enige in lol

Reageer