[Scheikunde] reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 76

[Scheikunde] reacties

Hallo, ik krijg deze oefening niet opgelost...

"In een afgesloten ruimte van 1,0 L bevinden zich uitsluitend 02 en H2. De partieeldrukken van O2 en H2 zijn resp. 252 mmHg en 326 mmHg. De temperatuur bedraagt 168°C. Het mengsel wordt met een vonk tot reactie gebracht.

Bereken de totale druk na de reactie als:

T= 197°C

T=0°C

Het volume van water is verwaarloosbaar. De dampspanning van water bij 0°C mag verwaarloosd worden."

Ik probeerde het op te lossen met de formules voor partieeldruk:
\(\pi=\frac{\ni.R.T}{V\tot}\)
daarvoor kreeg ik:

aantal mol van O2 is 0,00915 mol

aantal mol van H2 is 0,011849 mol

en dan berekende ik het met formule van partieeldruk (of gewoon de ideale gaswet, het kwam hetzelfde uit) door de gegeven temperatuur in te vullen de druk(ken), maar deze komen zeker en vast niet overeen met de oplossingen.

Ik denk dat mijn methode verkeerd is, (misschien moet je rekeninge houden met "Het mengsel wordt met een vonk tot een reactie gebracht"? )

Alvast bedankt!!

ps: uitkomst moet zijn: 0,582 atm en 0,067 atm

ps2: 760mmHg= 1 atm = 101325 Pa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] reacties

voor de vonk: zuurstof en waterstof. druk bekend, heoveelheid stof bekend.

1 mol zuurstof reageert met twee mol waterstof tot 1 mol waterdamp.

al je waterstof verdwijnt, je houdt een restant zuurstof over, plus de waterdamp.

bij 197 °C (400 K) heb je dus x mol zuurstof en y mol waterdamp in 1 L volume.

daarvan kun je de druk berekenen met die algemene gaswet, er van uitgaande dat je beide gassen als ideale gassen mag beschouwen (van mij wel hoor): V bekend, T bekend (in Kelvin!!!!) n bekend, R constante en dus bekend, p prima te berekenen.

bij 0°C mag je verwachten dat bijna al je waterdamp ijs of minstens water is geworden, en de dampspanning is gegeven als 0, dus het wordt nog simpeler, alleen water. Wat is het volume van x mol water? In dit vraagstuk zo te zien hoogstens een druppel of wat, berekenbaar maar waarschijnlijk verwaarloosbaar. Het volledige volume wordt gevuld met je restant zuurstofgas, bij 0°C.

Weer die ideale gaswet: V bekend, T bekend (in Kelvin!!!!) n bekend, R constante en dus bekend, p prima te berekenen.

zou het lukken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] reacties

Ik denk dat mijn methode verkeerd is, (misschien moet je rekeninge houden met "Het mengsel wordt met een vonk tot een reactie gebracht"? )  
Idd, want 2H2 + O2 = 2H2O

Het water dat gevormd wordt oefent dus geen druk meer uit :)

Berichten: 76

Re: [Scheikunde] reacties

Jan van de Velde schreef:bij 197 °C (400 K) heb je dus x mol zuurstof en y mol waterdamp in 1 L volume.

daarvan kun je de druk berekenen met die algemene gaswet, er van uitgaande dat je beide gassen als ideale gassen mag beschouwen (van mij wel hoor): V bekend, T bekend (in Kelvin!!!!) n bekend, R constante en dus bekend, p prima te berekenen.

bij 0°C mag je verwachten dat bijna al je waterdamp ijs of minstens water is geworden, en de dampspanning is gegeven als 0, dus het wordt nog simpeler, alleen water. Wat is het volume van x mol water? In dit vraagstuk zo te zien hoogstens een druppel of wat, berekenbaar maar waarschijnlijk verwaarloosbaar. Het volledige volume wordt gevuld met je restant zuurstofgas, bij 0°C.  

Weer die ideale gaswet: V bekend, T bekend (in Kelvin!!!!) n bekend, R constante en dus bekend, p prima te berekenen.

zou het lukken?
Het 1ste deel is mij nu gelukt dankzij je hulp,

maar het tweede nog niet, moet ik het volume van 1L aanpassen?? bij 0°C, dat heb ik nog niet zo goed door.

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] reacties

Je hebt een vat. Dat heeft een volume van 1,0 L. En dat blijft zo.

maar het is nu zo koud dat de waterdamp niet meer in gasvorm in het vat blijft, maar vloeibaar wordt, of ijs. Dat is maar een druppel of wat, het volume daarvan mag je volgens je opgave verwaarlozen.

Die hele liter ruimte is nu gevuld met maar een klein beetje zuurstofgas, dat wat er overbleef na de knalgasreactie, bovendien bij een vrij lage temperatuur.

De druk zal dus heel laag zijn volgens de algemene gaswet.

Als dat eerste deel je lukte, zie ik niet waar je vastloopt :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 76

Re: [Scheikunde] reacties

Als dat eerste deel je lukte, zie ik niet waar je vastloopt :)
nouja, ik bereken het dus zo:

H2 niet meetellen, dus n= aantal mol van O2 = 0,009/2

met dit aantal mol, en voor de rest dezelfde gegevens bekom ik: 0,1 atm het opgegeven antwoord is 0,067 atm, dat is toch wel al een beduidend verschil? of niet ?

bij het eerste kom ik ook niet exact het opgegeven antwoord uit: ik kom uit: 0,633 atm en het antwoord is 0,582 atm

Ik zal nog even mijn berekeningen neerpennen bij 1) voor 197°C:

aantal mol berekend is:

n(O2)= 0,00916 mol

n(H2)=0,01185

2H2 + O2 --> 2H20

dus ideale gaswet nu toepassen:
\(p = \frac{n.R.T}{V} = (n(H2)+ \frac{1}{2}.n(O2)).( 0.082057).(273,15+197) = 0,633 atm \)
(ik gebruik 0,082057 voor R zodat ik het makkelijker kan uitrekenen met L ipv m³ en met atm ipv met pascal)

het kan zijn dat de opgeveven antwoorden met andere afrondingen zijn, maar ik vind het toch wel een tamelijk groot verschil.... :)

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] reacties

H2 niet meetellen, dus n= aantal mol van O2 = 0,009/2
hier zit je fout.
aantal mol van O2 is 0,00915 mol  

aantal mol van H2 is 0,011849 mol
2H2 + O2 --> 2H2O

0,011849 mol H2 geeft hier dus 0,011849 mol H2O

dat vreet 0,011849 /2 = 0,0059245 mol O2

blijft er over 0,00915 - 0,0059245 = 0,003226 mol O2

in het warme geval dus 0,011849 mol H2O-damp plus 0,003226 mol O2-gas in 1 L volume

in het koude geval dus 0,011849 mol H2O in vloeibare of vaste vorm waarvan we het volume mogen verwaarlozen, wat dus niet meetelt, en 0,003226 mol O2-gas dat wél nog steeds aanwezig is en dus meetelt, in zijn eentje. Nog steeds in die ene liter.

die eerste kwam je dus ook niet uit. :)

En nu je je berekening presenteert begrijp ik waarom.

Jij ook hoop ik. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 76

Re: [Scheikunde] reacties

OK, gelukt!!! hartstikke bedankt, ik begrijp het nu ook beter.

Reageer