Aggregatie toestanden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 312

Aggregatie toestanden

Met scheikunde heb ik geleerd dat er maar 3 aggregatie toestanden zijn. Maar ik heb gehoord dat plasma ook een aggregatie toestand is. Dat zijn er dan dus 4. Is plasma daadwerkelijk de 4e aggregatie toestand?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasma_%28agg...atietoestand%29
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aggregatie toestanden

Wat mij betreft zelfs de 5e :)

Op wikipedia wordt wat betreft plasma de twijfel genoemd dat de overgang van gas naar plasma continu is, maar gas of geïoniseerd plasma lijkt me toch een essentieel verschil.

Maar er is nog een andere aggregatietoestand, die eigenlijk aan vast-vloeibaar-gas-plasma vooraf gaat: het Bose-Einsteincondensaat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 254

Re: Aggregatie toestanden

Rogier schreef:Wat mij betreft zelfs de 5e :)

Op wikipedia wordt wat betreft plasma de twijfel genoemd dat de overgang van gas naar plasma continu is, maar gas of geïoniseerd plasma lijkt me toch een essentieel verschil.

Maar er is nog een andere aggregatietoestand, die eigenlijk aan vast-vloeibaar-gas-plasma vooraf gaat: het Bose-Einsteincondensaat.
intressant, zelf ging ik er altijd vanuit dat er maar 4 waren.

Ik zal dat eens wat beter moeten lezen , dat artikel dat je hebt gepost.

Wat ik me dan wel afvraag is : waarom vermelden leerkrachten er dan maar vaak 3 ?

Ik heb al ontelbare keren moeten aanhoren dat er maar 3 zijn....

Is het dan zo'n dubieus iets, deze 2 extra aggregatietoestanden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Aggregatie toestanden

lucilius schreef:Wat ik me dan wel afvraag is : waarom vermelden leerkrachten er dan maar vaak 3 ?

Ik heb al ontelbare keren moeten aanhoren dat er maar 3 zijn....

Is het dan zo'n dubieus iets, deze 2 extra aggregatietoestanden?
Niet dubieus, maar leerkrachten vertellen wel vaker slechts een deel van de theorie, omdat je nu eenmaal niet alles tot in detail kunt uitleggen. De 3 genoemde toestanden komen in het dagelijks leven het vaakste voor. De andere 2 komen veel minder vaak voor en zijn ook veel minder makkelijk voor te stellen.

Berichten: 1.379

Re: Aggregatie toestanden

De discussie over het aantal aggregatietoestanden blijft onbevredigend als je het niet toepast op een bepaalde stof. Zo kun je je afvragen of superkritische stoom gasvormig is, vloeibaar is of een geheel nieuwe aggregatietoestand vormt. Een toestand die je fluide kunt noemen. Door de eigenschappen van het fluide water te beschrijven moet verder duidelijk worden wat er aan de hand is.

Het lijkt mij overigens zinvoller om over fasen te spreken en er het fasediagram van water bij te halen. Dan zien we dat er meerdere vaste fasen zijn, naast een vloeibare en een gasvormige fase. De overgang van vloeibaar naar gasvormig houdt op als de fasegrens verdwijnt. Een discussie over een fasegrens wordt dan ook noodzakelijk. In hoeverre is daar sprake van een continue of een discontinue overgang tussen twee fasen?

Dit lijkt mij allemaal begrijpelijker dan het praten over 3, 4 of 5 aggregatietoestanden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 12.262

Re: Aggregatie toestanden

Het is een beetje een lastige term, aggregatietoestand. Zelf vind ik beschrijving van de 3 'normale' wel elegant.

Plasma kun je eigenlijk ook best beschouwen als een bijzondere vorm van gas... namelijk een gas bestaande uit slechts geladen deeltjes ipv neutrale.

Bose-Einstein condensaten zijn een exotische toestand, en de term 'condensaat' verwarrend - het is nl niet het condenseren zoals van stoom naar water.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: Aggregatie toestanden

De belangrijkste reden dat we dat doen is idd omdat de 'bekende 3' het makkelijkst en duidelijkst uit te leggen zijn en het meest voor komen in de belevingswereld van leerlingen.

De overige 1 (of 2) worden pas op het hoger onderwijs erbij gehaald.

Berichten: 254

Re: Aggregatie toestanden

LIDO schreef:De belangrijkste reden dat we dat doen is idd omdat de 'bekende 3' het makkelijkst en duidelijkst uit te leggen zijn en het meest voor komen in de belevingswereld van leerlingen.

De overige 1 (of 2) worden pas op het hoger onderwijs erbij gehaald.
denk je?

valt te zien wat je studeert dan.. ik ken enorm veel studenten uit het hoger onderwijs(zelfs in een wetenschappelijke richting) die nog nooit daarvan gehoord hebben...

Berichten: 312

Re: Aggregatie toestanden

LIDO schreef:De belangrijkste reden dat we dat doen is idd omdat de 'bekende 3' het makkelijkst en duidelijkst uit te leggen zijn en het meest voor komen in de belevingswereld van leerlingen.

De overige 1 (of 2) worden pas op het hoger onderwijs erbij gehaald.
Waarom wordt er dan niet gezegd dat er vijf aggregatie toestanden bekend zijn, en dat de leerlingen er dus maar drie hoeven te kennen? [rr]
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 654

Re: Aggregatie toestanden

Superkritisch en plasma zijn over het algemeen toch niet nodig voor experimenten. Bij een gewone reactie raakt je stof niet superkritisch of in plasma.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aggregatie toestanden

Omdat wat voor die aggregatietoestanden geldt voor letterlijk álles geldt dat je op de middelbare school leert. Overal zit meer achter. Moeten we dan ook bij sommetjes als "fietser vertrekt om zo laat uit uit A met snelheid x , en auto vertrekt uit B met snelheid y, hoe laat komen ze elkaar tegen?" er even bij zeggen dat dat eigenlijk niet echt helemaal zo is en dat we het nog over relatieve snelheden moeten hebben? Dan ben ik de helft van mijn lessen kwijt met elke keer weer te zeggen dat ik goed beschouwd leugens sta te vertellen...... :) En als ik toch maar leugens sta te vertellen, waarom moeten ze die leugens dan leren?

Niet alleen dat, als ik dan van een slimmerik de vraag krijg wat een plasma dan is, moet ik dat dan gaan uitleggen aan kinderen die het woord toevallig al kennen en dus eerst en vooral aan een infuus denken, en die zich ternauwernood voor kunnen stellen dat zelfs steen vloeibaar kan worden, laat staan gasvormig?

Ik loop me hele dagen suf te piekeren voor mijn lessen, niet over wat ik ga vertellen, maar juist over wat ik zou kunnen vertellen dat verwarring zou kunnen veroorzaken en ik dus vooral NIET moet vertellen. En iedere keer als ik me vergalloppeer ben ik een kwartier bezig met puinruimen, voor mijn gevoel bovendien met nog slechts matig succes. Verwarring komt te paard, maar gaat te voet. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Aggregatie toestanden

Hehe.. ik denk dat ze tegenwoordig eerder denken dat plasma iets is dat in televisies zit - en daar hebben ze eigenlijk wel gelijk in ook [rr]
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Aggregatie toestanden

Oh,

dan wacht ik nog even tot er plasma TV's te koop zijn die dank zij fusie stroom leveren in plaats van gebruiken. Kan ik daarmee de rest van mijn huis verlichten en verwarmen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 312

Re: Aggregatie toestanden

Jan van de Velde schreef:Omdat wat voor die aggregatietoestanden geldt voor letterlijk álles geldt dat je op de middelbare school leert. Overal zit meer achter. Moeten we dan ook bij sommetjes als "fietser vertrekt om zo laat uit uit A met snelheid x , en auto vertrekt uit B met snelheid y, hoe laat komen ze elkaar tegen?" er even bij zeggen dat dat eigenlijk niet echt helemaal zo is en dat we het nog over relatieve snelheden moeten hebben? Dan ben ik de helft van mijn lessen kwijt met elke keer weer te zeggen dat ik goed beschouwd leugens sta te vertellen...... :) En als ik toch maar leugens sta te vertellen, waarom moeten ze die leugens dan leren?  

Niet alleen dat, als ik dan van een slimmerik de vraag krijg wat een plasma dan is, moet ik dat dan gaan uitleggen aan kinderen die het woord toevallig al kennen en dus eerst en vooral aan een infuus denken, en die zich ternauwernood voor kunnen stellen dat zelfs steen vloeibaar kan worden, laat staan gasvormig?  

Ik loop me hele dagen suf te piekeren voor mijn lessen, niet over wat ik ga vertellen, maar juist over wat ik zou kunnen vertellen dat verwarring zou kunnen veroorzaken en ik dus vooral NIET moet vertellen. En iedere keer als ik me vergalloppeer ben ik een kwartier bezig met puinruimen, voor mijn gevoel bovendien met nog slechts matig succes. Verwarring komt te paard, maar gaat te voet.   :?:
Bij wiskunde in de 2e klas heb ik voor het eerst iets gehoord over de relativiteitstheorie van Einstein. Sindsdien heb ik een grote interesse in moderne natuurkunde. Ben benieuwd wat er gebeurd zou zijn als ik in die wiskunde les niet geprikkeld door de complexiteit van de relativiteitstheorie, dan zou ik waarschijnlijk geen N&T profiel hebben gekozen maar een E&M profiel ofzo. Dus, ik ben mensen zoals u, met die uitspattingen van interessante vraagstukken, erg dankbaar en stop alstublieft niet met uw vergallopperingen, wie weet wat voor theoretisch natuurkundige genieën u teweeg brengt.. :)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aggregatie toestanden

Genieën in de dop als jij neem ik liever eens een keer apart. Die hebben er meestal nog wel een pauze voor over. Ik krijg klassen nog wild door een cirkel op het bord te tekenen met daarop een Inuit, een Nederlander en een Australiër, en dan ben ik een vol uur bezig tot ik (bijna) iedereen overtuigd heb dat die Australier echt niet met een rode kop rondloopt van het naar zijn hoofd stijgend bloed. Laat ze dan maar eens over hun bank hangend naar een ondersteboven gehouden grote foto kijken. Heb ik al relativiteit genoeg. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer