The Dutch Mountains

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

The Dutch Mountains

(naar aanleiding van een "zijweg" uit "Europese elektriciteit kan schoon")
Benm schreef:
Jan van de Velde schreef:
Enne, oh ja, een zeeniveaustijging van 7 m betekent ook een rivierniveaustijging van 7 m.  

"dit was uw verslaggever uit Ochten, goedemiddag (blub)" :)  
Inderdaad, maar daartegen is wel te dijken, gebeurt nu ook al. Bijvoorbeeld de Waal, die loopt in de polders rond Nijmegen ettelijke meters (tot ca 5 bij hoog water) boven het omliggende land - dus is meer een uber-aquaduct dan een rivier in feite.
Tegen een gemiddeld zeeniveau van 7,5 m +NAP is volgens mij niet meer te dijken. En verder is een beetje kwel van die rivieren in die rivierpolders nu nog wel weg te pompen, maar je vergeet dat als de zee 7 m omhoog zou gaan dat je dan de kwel van half Duitsland en heel België moet gaan wegpompen. Ofwel, heel West-Nederland wordt één grote artesische bron.....

Stel je hebt nu een polder op 0,5 m + NAP (gem. zeeniveau) waar je het grondwater op 1 m-mv (1 meter onder maaiveld) ofwel 0,5 m-NAP wil houden.

Je hebt dan een kweldruk van 1 mvk (meter vloeistofkolom) en dat is voor water ongeveer dus 0,1 bar.

Nu stijgt de zeespiegel met 7 m.... Het niveauverschil tussen zeeniveau en gewenst grondwaterniveau wordt dan niet 1, maar 8 m. Volgens de wet van Darcy betekent dat 8 x zoveel volume wegpompen, wat dan bovendien 8 x zo hoog moet worden weggedrukt. Dat kost minstens 64 x zoveel energie. We zullen dus minstens 64 x het pompvermogen moeten installeren wat we nu al hebben. En in de praktijk nog véél meer, omdat we nu nog vrij veel gebruikmaken van natuurlijke afvoer (sluizen open bij laag water, zeegemalen draaien behoudens dreigende wateroverlast alleen bij laag water) wat dán ook niet meer zal kunnen.

Ik heb alvast een optie genomen op een lapje grond in de Ardennen want die waterschapslasten worden ondraaglijk.

:)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wat ik nog vergat in verband hiermee: in grote delen van Nederland waar pompen tot heden niet hoeft zou dan overigens óók gepompt moeten gaan worden. :)

Al met al zou het me niets verwonderen als de lasten van dat pompwerk met een factor 200 zouden stijgen

(dat is 19 900 % :) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: The Dutch Mountains

Wie dan leeft wie dan zorgt: 7 meter is echt nog minstens 500 jaar weg en volledig afhankelijk van de toekomstige emissies van de derdewereldlanden en china. Tegen die tijd is er echt wel kernfusie en hebben we een volledige waterstofeconomie.

Er zijn wel andere dingen waar je je nu druk over kunt maken en je geld aan uit kunt geven.

Nog maar eens het officieele zeespiegelplaatje van het IPCC voor deze eeuw:

http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/fig11-12.htm

Afbeelding
Don't just talk, show your work.

Reageer