[natuurkunde]vraagje mbt gevonden opdracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde]vraagje mbt gevonden opdracht

Ik was op google het 1 en ander aan het zoeken voor mijn komende tentamen en kwam deze opgave tegen:

Het gaat over een fietser op een helling. Hellingshoek = 7 graden en er zijn geen wrijvingskrachten. De totale afdaling is 50m

Afbeelding

De vraag luid:

Bereken de snelheid na 50m van de fietser als deze vanuit stilstand boven aan de helling zonder trappen naar beneden rijdt.

Nu dacht ik te weten hoe het moest maar tot mijn verbazing staat er een totaal andere oplossing.

Dit is hoe ik het doe:

Formules: Fres = M x A, V = a x t, s = 0.5xat²

Ik wil aan a komen.

Fres: Fz x sin7 = 1.20

M: Fz x cos7 = 9.73 (9.81 x cos7)

Fres= M x A dus A = 0.12 m/s²

Nu ga ik verder met s=0.5at² --> hier volgt uit t = 28.68

V = a x t geeft 0.12 x 28.68 is

Hierna sla ik vast en kom ik niet meer verder :) althans, het klopt niet met het antwoord.

[/code]

Misschien dat iemand me kan helpen aub

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde]vraagje mbt gevonden opdracht

Je Fres heeft nu gelijk al dezelfde richting als de bewegingsrichting van de fietser, dus waarom je nou nog cosinussen loslaat zie ik niet. :)

denk daar eens over na, en als je dan nog niet op 9,14 s uitkomt, sleep dan met je muis tussen de smileys:

:) Fres= Fz x sin(7°) = m·g·sin(7°) = m·1,196

algemene formule: F= m·a ==> a= F/m

a= Fres/m = (m·1,195)/m = 1,195 m/s²

s(t)= s(0) + v(0)t + ½at²= 0 + 0 + ½·1,196·t²

50= ½·1,196·t²

100/1,196 = t²

t= 9,14 s.
:)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ik rekende slechts de tijd uit, maar de eindsnelheid red je daarvandaan wel zeker? Zo niet, dan horen we er wel van. :wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde]vraagje mbt gevonden opdracht

Ah kijk ik denk zelf dat ik er ietswat te moeilijk over denk maar ik vat de 1ste stap niet die je maakt.

Fz x sin(7) dat gaat er nog in maar waarom je vervolgens m x g x sin(7) doet snap ik niet.

EDIT: Bij nader inzien snap ik het nu wel :) Bedankt en de eindsnelheid is trouwens: 11m/s .

Reageer