Bepaling grootste gemene deler.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Bepaling grootste gemene deler.

hallo,

Ik moet het experiment van Millikan uitvoeren en de elementaire lading (die van een elektron) bepalen. (Oliedrupexperiment) Wat je nu zou moeten doen is zoveel mogelijk oliedruppeltjes waarnemen en dan via via de lading op die druppeltjes berekenen, door een grote hoeveelheid metingen moet je dan uit de totale ladingen de elementaire lading bepalen door middel van de grootste gemene deler.

Het probleem is dat je allemaal kommagetallen krijgt en grootste gemene delers gelden eigelijk voor natuurlijke getallen. Nu kan ik wel alle getallen met bv 10000 vermenigvuldigen en dan alles achter de komma weglaten en daaruit de GGD bepalen, maar dat is niet echt handig voor een 100-tal waarnemingen en ver van exact. Heeft er iemand een goed algoritme ofzo waarmee ik dit kan oplossen? Of weet er iemand hoe Millikan dit deed?

Alvast bedankt!

ps: ik heb deze vraag exact hetzelfde bij het natuurkunde onderdeel gesteld daar hier beide wetenschappen mee gemoeid zijn.
Miracles happen.. every second of life, which is a miracle by its own.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Bepaling grootste gemene deler.

Druk hier.

Trouwens in google invullen krijgt men veel sites die hierover handelen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 251

Re: Bepaling grootste gemene deler.

Een meetwaarde is steeds een geheel veelvoud van een getal a, de vraag is wat dat getal is.

Kan dus prima met decimale getallen als je a ook decimaal is (en dat is hij zeker!)

Reageer