neutrino-oscillaties

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

neutrino-oscillaties

Ik ben bezig met een opdracht over neutrino's, en er zijn twee-uitzoek-vragen waar ik niet helemaal zuiver uitkom. :) Ik denk dat dit iets te diep gaat voor de gemiddelde huiswerkforumbezoeker, en ben dus maar zo vrij om het hierheen te brengen. :)

http://arxiv.org/abs/physics/0303116

als je hier het PDF-document aanklikt kun je er mogelijk geheugenopfrissers vinden op en rond pagina 7, misschien in het bijzonder de formules (15) en (16)

Afbeelding

Welke rol speelt de massa van de neutrino’s bij het optreden van oscillaties?

Ik dacht, hoe kleiner het massaverschil Δm tussen twee verschillende neutrino's, hoe kleiner de kans op oscillatie. ??? Want in de tekst erboven staat dat ze eronder de kans gaan berekenen om op een afstand L nog steeds een elektron-neutrino waar te nemen....

Veranderen neutrino’s met een grote energie sneller of langzamer ten gevolge van oscillaties, dan neutrino’s met een kleine energie?

Nu gaat het niet meer over kansen op oscillaties, maar over de frequentie van die oscillatie.

En ik dacht dat ik het snapte, maar kom er nu dus achter dat ik er de b.... van snap. Wat gebeurt hier nou eigenlijk? Betekent die formule nou alleen maar dat iets sneller of minder snel wisselt, en dat dat dus op grotere afstand geen bal mer uitmaakt, en dat je slechts op korte afstand nog een redelijke kans hebt om je neutrino in zijn oorspronkelijke "smaak" aan te treffen??

Het enige wat ik van die formule begrijp is dat de kans dat ik dit soort dingen ooit volledig ga beheersen gerust nihil geacht mag worden... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: neutrino-oscillaties

Veranderen neutrino’s met een grote energie sneller of langzamer ten gevolge van oscillaties, dan neutrino’s met een kleine energie?
Ik zou zeggen: Een neutrino met grotere energie beweegt sneller, staat dus meer onder invloed van relativistische effecten. De tijd loopt langzamer voor een sneller neutrino en occileert dus minder snel.

Berichten: 200

Re: neutrino-oscillaties

Een hele goede site voor neutrino oscillatie is: http://www.ps.uci.edu/~superk/ , ik weet niet of je daar al gekeken hebt. Op Wikipedia is dit onderwerp laatste tijd steeds meer uitgebreid.
Welke rol speelt de massa van de neutrino’s bij het optreden van oscillaties?
Ocillaties treden op door massaverschil, dat is in de formule duidelijk te zien. Dit is dus niet de massa van de neutrino's zelf, al is die ook heel erg klein. In het plaatje zie je de kansen fluctueren. In plaats van te zeggen "hoe kleiner het massaverschil, hoe kleiner de kans op oscillatie, kan je beter zeggen: Hoe groter de afstand hoe,hoe groter de kans dat oscillatie effecten een rol gaan spelen. Dat zie je duidelijk in het plaatje. Het massaverschil is namelijk een constante.


Veranderen neutrino’s met een grote energie sneller of langzamer ten gevolge van oscillaties, dan neutrino’s met een kleine energie?
Iets dat verwarrend kan werken is het volgende:

Je kan zeggen: Of er zit oscillatie in de kans dat een neutrino in een bepaalde eigenstate is (zie formule).

Of: De neutrino-eigenstates
\((\nu e -> \nu \mu)\)
oscilleren.

Het tweede is natuurlijk het gevolg van het eerste, maar de formule slaat op het eerste.

Als je goed de formule bestudeert kom je tot de volgende conclusie: Als E >>
\((k \Delta m{^2} L), \)
dan is de kans op verandering heel klein, als E ~
\((k \Delta m{^2} L)\)
of E <<
\((k \Delta m{^2} L), \)
dan fluctueert die kans, het hangt er dan maar net vanaf hoeveel keer
\(\pi \)
de totale hoek is.

Reageer