hoe aan natriumcitraat te komen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

hoe aan natriumcitraat te komen?

Voor een profielwerkstuk willen we een Benedict reagens gaan maken. Op jullie forum heb ik al gevonden hoe we dit moeten doen (http://www.wetenschapsforum.nl/invision ... w=previous). Maar de stof natriumcitraat hebben ze niet op school, dus hebben we contact gezocht met het rug bèta steunpunt. Deze hebben de stof wel maar vinden dat we te veel nodig zijn(17.3 gram voor 100ml benedict). hoe kunnen we nu aan deze stof komen, is het ergens te bestellen?

Ook staat er dat je 17,3 g kopersulfaat nodig bent voor 1000ml. bedoelen ze met kopersulfaat dit CuSO4. 5 H2O of dit CuSO4.

Alvast bedankt

Berichten: 187

Re: hoe aan natriumcitraat te komen?

natriumcitraat kun je bestellen bij boomlab(.nl)je zou ook even kunnen kijken op www.hekserij.nl. En als je een waterige oplossing maakt van kopersulfaat dan kun je gewoon CuSO4 .5H2O gebruiken. gewoon CuSO4 (wit kopersulfaat) is alleen maar duurder, het is bovendien een indicator voor water en wordt dan blauw als je het in een water gooit.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: hoe aan natriumcitraat te komen?

Kan de TOA dat niet bestellen?

Bij ons doen ze dat gewoon als ze het echt nergens hebben.

Natuurlijk moeten het ook niet te grote hoeveelheden zijn, want anders staat het toch maar te verpauperen. :)
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 654

Re: hoe aan natriumcitraat te komen?

natriumcitraat kan je ook zelf maken;

NaOH en ontkalker(citroenzuur) in juiste hoeveelheden bij elkaar doen. Citroenzuur splitst 1 H+ af, reken maar :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: hoe aan natriumcitraat te komen?

natriumcitraat kun je bestellen bij boomlab(.nl)je zou ook even kunnen kijken op www.hekserij.nl. En als je een waterige oplossing maakt van kopersulfaat dan kun je gewoon CuSO4 .5H2O gebruiken. gewoon CuSO4 (wit kopersulfaat) is alleen maar duurder, het is bovendien een indicator voor water en wordt dan blauw als je het in een water gooit.


het gehalte kopersulfaat in droog CuSO4 of in CuSO4.5H2O verschilt nogal, vandaar de vraag. (ik heb geen antwoord trouwens).

Op een chemieforum kwam ik al zoekende exact hetzelfde recept, (inclusief spelfouten!!), tegen.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...indpost&p=52460

blind gekopieerd uit ons forum dus....... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: hoe aan natriumcitraat te komen?

...je zou ook even kunnen kijken op www.hekserij.nl.


Beter te mailen, het is op bestelling leverbaar, maar zit niet in het standaard assortiment.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 12.262

Re: hoe aan natriumcitraat te komen?

Natriumcitraat (tech grade) kost toch eigenlijk bijna niks? Gewoon een kilo (of 10) bestellen bij de Aldrich oid, kan je school weer ff vooruit.

Je kunt CuSO4 .5H2O gewoon gebruiken, maar je moet de hoeveelheid dus wel omrekenen omdat een mol CuSO4 .5H2O nou eenmaal zwaarder is dan een mol droog CuSO4.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: hoe aan natriumcitraat te komen?

bedankt voor de antwoorden. ik zal eens kijken of ik het bij een van de genoemde bedrijfen kan bestellen.

even het gewicht van de CuSO4 omrekenen en dan kunnen we eindelijk aan het practicum beginnen

Reageer