ventilator laten draaien op een dynamo

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

ventilator laten draaien op een dynamo

hallo,

Zelf ben ik een leek op het gebied van elektrotechniek. Nu zat ik pas in de bus en had in gedachten of het mogelijk zou zijn om elektrische apparaten, bijvoorbeeld een ventilator te laten werken met behulp van een dynamo. Is het mogelijk om je ventilator direct op een dynamo aan te sluiten of is het nodig om er een accu tussen aan te sluiten? Graag zou ik ook willen weten aan welke grote van een dynamo ik zou moeten denken... Is een fietsdynamo genoeg of zou ik meer moeten denken aan dynamo's die in auto's worden gebruikt? Alvast bedankt voor uw reactie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ventilator laten draaien op een dynamo

Hangt er vanaf wat voor ventilator. De meeste ventilatoren die op netspanning draaien hebben een motor die ge-optimaliseerd is voor een frequentie van 50Hz.

Een fietsdynamo levert weliswaar wisselspanning, maar de frequentie hangt af van de snelheid waarmee hij draait. Bovendien levert een fietsdynamo maar 3 watt en dat lijkt me niet voldoende.

Berichten: 36

Re: ventilator laten draaien op een dynamo

Dat is vanzelfsprekend mogelijk. Voorwaarde is wel, zoals klazon al zegt, dat je dynamo genoeg vermogen kan leveren om het elektrisch apparaat te laten draaien. Je zou de elektriciteitscentrale kunnen zien als een dynamo(wat het feitelijk ook is), en de alles wat je in het stopcontact plugt als 'apparaat'. Om je enig idee te geven wat voor vermogen een dynamo kan leveren:

Fietsdynamo: 0,5A bij 6V= 3Watt

Autodynamo: 50A bij 12V= 600Watt

Om een beetje ventilator te laten draaien, heb je al snel zo'n 100W nodig, me dunkt..

Berichten: 2

Re: ventilator laten draaien op een dynamo

hmm ok. Maar is de wisselende spanning die de dynamo geeft niet schadelijk voor het apparaat (de ventilator)? Weet iemand toevallig ook waar ik een dynamo die er geschikt voor is goedkoop vandaan kan halen?

Berichten: 36

Re: ventilator laten draaien op een dynamo

Je zult moet er om denken dat je onderscheid maakt tussen de verschillende soorten spanningen:

-Wisselspanning

-Gelijkspanning

Indien je een wisselstroommotor op een gelijksstroomdynamo wilt laten draaien, mislukt dit. Vice-versa ook zo. Mijn advies zou zijn: koop bij een autosloop een dynamo(de laatste 50 jaar worden alleen nog maar wisselspanningdynamos gebruikt in autos.). Dan moet je nog aan een wisselstroommotor moeten komen.. Mischien een lichte startmotor(van de sloop)? Of bijvoorbeeld een van marktplaats.nl?

mvg,

Feike

Reageer