[mechanica]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[mechanica]

Hallo, ik studeer voor industrieel ingenieur maar weet niet juist hoe je de momenten moet berekenen indien je te maken het met een Lprofiel. Aangezien we van onze prof met anderen mogen overleggen om onze vraagstukken op te lossen zal ik ze hier even uit de doeken doen in de hoop dat iemand me kan helpen.

Een L-profiel is scharnierend opgesteld in het punt C. Tussen de punten A en B is er een kabel gespannen die over een wrijvingsloos wieltje in D gaat. In het punt B van het profiel werkt er een horizontale kracht Q met een grootte van 25 N. In het punt A werkt er een verticale kracht P met een grootte van 80 N. De hoogte H, van het L-profiel, bedraagt 1 m en de lengte L is 5 m groot. Bereken de grootte van de kabelkracht, in Newton, in het punt B.

Afbeelding

In het punt C, van L-vormige steun, werkt er een verticale kracht P, met een grootte van 479 N. De steun is in A scharnierend verbonden met de omgeving en rust door middel van een rolletje in B op een schuine wand. Deze schuine wand maakt een hoek alfa van 57 graden met de horizontale. De hoogte H bedraagt 311 mm en de lengte L is 690 mm groot. Bereken de grootte van de reactiekracht, in Newton, in het punt B.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [mechanica]

Aangezien er niemand nog gereageerd heeft, doe ik een poging ofschoon het heel lang geleden is dat ik dit soort opgaven maakte.

De eerste opgave is een momentenbalans. De kracht in de kabel (we noemen deze K) is op ieder punt in de kabel hetzelfde. Dus in B horizontaal naar links en in A vertikaal omhoog. De momentenbalans wordt dan:

(K - Q) * H = (K - P) * L

Echter, met de door jou opgegeven waarden voor Q=25, P=80, H=1 en L=5 leidt dit tot K=93,75

Gewoonlijk leidt dit soort vraagstukken tot een oplossing met een mooi rond getal (althans in mijn tijd). Kloppen je opgegeven waarden voor Q, P, H en L ?