[mechanica]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[mechanica]

Hallo, ik studeer voor industrieel ingenieur maar weet niet juist hoe je de momenten moet berekenen indien je te maken het met een Lprofiel. Aangezien we van onze prof met anderen mogen overleggen om onze vraagstukken op te lossen zal ik ze hier even uit de doeken doen in de hoop dat iemand me kan helpen.

Een L-profiel is scharnierend opgesteld in het punt C. Tussen de punten A en B is er een kabel gespannen die over een wrijvingsloos wieltje in D gaat. In het punt B van het profiel werkt er een horizontale kracht Q met een grootte van 25 N. In het punt A werkt er een verticale kracht P met een grootte van 80 N. De hoogte H, van het L-profiel, bedraagt 1 m en de lengte L is 5 m groot. Bereken de grootte van de kabelkracht, in Newton, in het punt B.

Afbeelding

In het punt C, van L-vormige steun, werkt er een verticale kracht P, met een grootte van 479 N. De steun is in A scharnierend verbonden met de omgeving en rust door middel van een rolletje in B op een schuine wand. Deze schuine wand maakt een hoek alfa van 57 graden met de horizontale. De hoogte H bedraagt 311 mm en de lengte L is 690 mm groot. Bereken de grootte van de reactiekracht, in Newton, in het punt B.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [mechanica]

Aangezien er niemand nog gereageerd heeft, doe ik een poging ofschoon het heel lang geleden is dat ik dit soort opgaven maakte.

De eerste opgave is een momentenbalans. De kracht in de kabel (we noemen deze K) is op ieder punt in de kabel hetzelfde. Dus in B horizontaal naar links en in A vertikaal omhoog. De momentenbalans wordt dan:

(K - Q) * H = (K - P) * L

Echter, met de door jou opgegeven waarden voor Q=25, P=80, H=1 en L=5 leidt dit tot K=93,75

Gewoonlijk leidt dit soort vraagstukken tot een oplossing met een mooi rond getal (althans in mijn tijd). Kloppen je opgegeven waarden voor Q, P, H en L ?

Het tweede vraagstuk is voor een buitenstaander niet te begrijpen zonder tekening. Is B het hoogste punt zoals in het eerste vraagstuk? Maar hoe loopt die schuine wand dan ten opzichte van de vertikaal B-C ?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [mechanica]

Sorry, alweer een typefout gemaakt.

Kabelkracht K is in B natuurlijk naar rechts gericht (niet naar links).

Help, ik word oud.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [mechanica]

http://www.picspirate.com/img/26b7e9e2587a.../tL-profiel.bmp

Helaas de tekening is (voor mij) te klein. (19" scherm)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [mechanica]

Safe,

Dat is de figuur die bij het eerste vraagstuk hoort.

In het tweede vraagstuk is sprake van een schuine wand tegen een rolletje in B.

De positie/rotatie van het L-profiel moet dan blijkbaar anders zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.502

Re: [mechanica]

Als je een schetsje had gemaakt van het L-profiel en de punten A,B,C en D had aangegeven,dan had ik meegedaan met de wedstrijd,nu moest ik na het zien van je vraag raden waarpunt C lag en waar het kabelaangrijppunt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [mechanica]

Oktagon,

even voor de duidelijkheid, ik ben niet degene die de vraagstukken geplaatst heeft.

Dat was industrieel_ingenieur_01 en die zal een plaatje moeten maken voor het tweede vraagstuk met de helling. Dan kun je alsnog meedoen voor de eindsprint.

Voor zover ik uit zijn tekst en het piepkleine figuurtje op kon maken is in het eerste vraagstuk de kabel gespannen tussen B (linksboven) en A (rechtsonder) en loopt daarbij over een wiel in D (rechtsboven). Het scharnier zit linksonder in C. Dat leidt tot de momentenbalans zoals in mijn eerste reactie.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.502

Re: [mechanica]

De opmerking was gericht aan de topichouder,dus over jouw reactie heen Fred F.

Ik wacht met belangstelling het schilderij van de aspirant industrieel ingenieur af!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [mechanica]

Fred F. schreef:Safe,

Dat is de figuur die bij het eerste vraagstuk hoort.  

In het tweede vraagstuk is sprake van een schuine wand tegen een rolletje in B.

De positie/rotatie van het L-profiel moet dan blijkbaar anders zijn.
Neem me niet kwalijk, maar ik heb niet verder gekeken. Het leek me wel nuttig om het even te vermelden, maar nu ben ik nog niet veel verder en ik kijk nog steeds niet verder!

Berichten: 4.502

Re: [mechanica]

Als ik de eerste opgaaf bekijk en zie dat de punten C en D vast zijn,kan er geen rotatie plaats vinden om punt C van de L-vormige figuur (met niet vervormbare hoek)door de ongelijke pootlengtes, daar elke rotatie in klokbeweging (die van de 80N) een verlenging van de kabel zou betekenen.Rotatie in de andere richting is door dit belastingstelsel niet mogelijk.

Dat zou betekenen een ligger met twee scharnierpunten (door de beweeglijkheid met kabel door D.

Was de kracht van 25 N afwezig,dan was de kracht op de kabel 80 N en die wordt vermeerderd met 25 N,dus moet de totaal kracht op de kabel bij B: 105 N zijn.

Berichten: 4.502

Re: [mechanica]

Wat opgaaf twee betreft:

De virtuele lijn AB (de uiteinden van de L-vorm met verhouding 311/690)maakt een hoek met de horizon van 24 graden en staat dus met zijn roloplegging niet haaks op de wand met een hoek van 57 graden met de horizon en zal dus gaan hangen aan scharnierpunt A omdat een rol los ligt/steunt.

Het wordt een ander geval als de hoek 90+57 graden is,maar dan zit de hoek C van het L-profiel in de weg;daarop graag een antwoord.

Ik kan de aspirant ingenieur alleen maar aanraden om alle opgaven in schetsvorm met goede verhoudingen te tekenen,dan zie je snel wat de bedoeling is.

Reageer