magnetisme en cornflakes

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 3

magnetisme en cornflakes

hallo, ik ben helemaal nieuw hier op dit forum

zelf ken ik echt niet zoveel van Kl. N. af. maar ik heb een probleem

ik ben namelijk leerkracht lager onderwijs in opleiding.

Ik heb in de hogeschool een opdracht gekregen rond magnetisme. We moeten allerlei proefjes noteren, rond magnetisme. ( met kosteloos materiaal)Enkele van deze proefjes moet ik dan voorstellen voor de klas in de hogeschool( niet de bedoeling om dit voor kinderen te doen, maar de proefjes moeten niet te moeilijk zijn).

Mijn groepje en ik hebben besloten om zeker de proef te doen met de cornflakes. nl: de cornflakes is een zakje doen, magneet erover en dan zou je de ijzerdeeltjes of iets moeten zien. wijzelf kennen bitter weinig daarover maar deze proef lukt ons niet. nu de vraag

is er alstublieft iemand die eens kan uitleggen,wat precies ik moet doen om deze proef te doen lukken?? Ik ben echt ten eind eraad.

groetjes steven

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: magnetisme en cornflakes

Er zit ijzer in cornflakes? En dat eet ik elke dag?

Berichten: 3

Re: magnetisme en cornflakes

uhu

ja tenzij ik het me helemaal verkeerd herrinner, zag ik bij dit proefje op tv, allemaal grijze puntjes naar boven komen, dus naar de magneet.

mijn reactie was ook; amai, eten we ijzer...

maar ik weet dus niet hoe ik dit proefje moet uitvoeren....

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: magnetisme en cornflakes

Pak een grote magneet en je weet het.

Als je geen magneet hebt, er ziten magneten in allerhande aparatuur, ouwe stofzuigers.

Berichten: 186

Re: magnetisme en cornflakes

Cornflakes bevat inderdaad ijzer en dat hebben we nodig in ons lichaam. Ondermeer in hemoglobine voor het zuurstoftransport in het bloed.

Het bepalen van ijzer uit cornflakes heb ik eens gezien op Hoe?zo! dacht ik.

Gewoon cornflakes met water in een keukenrobot of mixer doen tot een dik papje. Vervolgens in een doorzichtig plastic zakje doen en met de magneet over het zakje gaan.

Best eerst eens op de doos cornflakes kijken of het wel redelijk wat ijzer bevat.

Berichten: 12.262

Re: magnetisme en cornflakes

IJzer... maar wat voor ijzer dan wel?

Zeker weet ik het niet, maar ik denk niet dat er werkelijk metallisch ijzer (zeg maar vijlsel) in cornflakes zal zitten.

Trucjes met magneten werken niet op biologisch gebonden ijzer... het is bijv niet zo dat je een zak transfusiebloed kunt optillen aan de magneet of andersom :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: magnetisme en cornflakes

http://www.een.be/televisie1_master/progra...kes/index.shtml

Eenmaal in oplossing lijkt het me niet onmogelijk dat organisch gebonden ijzercomplexen worden gevormd die kunnen uitvlokken en als afzonderlijk gekleurde puntjes gaan samenvlokken. Als het op HoeZo is geweest is er echt wel wat te zien.

Nou nog zien uit te vinden wát je dan ook ziet. (al hoef je dat je pupilletjes niet te gaan uitleggen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: magnetisme en cornflakes

Wat ik zou doen is proberen de cornflakes te richten/aan te trekken door een magneet over een ontbijtbakje met melk en cornflakes te halen. Volgens mij heb ik dit ergens een keer gezien..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: magnetisme en cornflakes

ik ben ontzettend blij, bedankt

het was idd van hoe?zo!dat ik dit had gezien. ik zit in de stage, en dan nog eens dit werk..ik wist niet goed meer hoe het in elkaar zat, ik dacht, pletten en dan water.. ik heb alles geprobeert zelfs met melk. maar nu probeer ik het eens met de blender. ik hoop dat het lukt..

alvast heel erg bedankt..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: magnetisme en cornflakes

Let op, er wordt bij deze proef neo-dymium magneten gebruikt. Dit zijn belachelijk sterke magneten, waarbij je huis tuin en keuken koelkastmagneet in het niet vallen. Je zou zelf eens kunnen kijken om een electromagneet te maken. Gewoon gelijkspanning door een koperdraad jagen welke je om een weekijzeren kern hebt gewikkeld.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: magnetisme en cornflakes

Blijkbaar zitten er toch echt deeltjes ijzer in - vraag me af of je daar qua gezondheid iets aan hebt - maar toch.

Volgende keer dat ik hier bij de NMR faciliteit ben ga ik eens proberen een doos cornflakes aan zo'n apparaat te hangen [rr]
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: magnetisme en cornflakes

Blijkbaar zitten er toch echt deeltjes ijzer in
Is dat zo, en waar concludeer je dat uit? Tenminste, als je onder deeltjes iets verstaat wat groter is dan afzonderlijke ijzeratomen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: magnetisme en cornflakes

Volgens mij kun je de cornflakes ook gewoon in melk stoppen (niet teveel cornflakes, zodat ze nog mooi vrij kunnen drijven) en dan met een magneet kun je ze aantrekken aan een kant van het bakje.

En het makkelijkst kan je een Neodinium magneet uit een oude/kapotte luidspreker halen, als het toch niets mag kosten..
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 12.262

Re: magnetisme en cornflakes

Is dat zo, en waar concludeer je dat uit? Tenminste, als je onder deeltjes iets verstaat wat groter is dan afzonderlijke ijzeratomen?


Als ik het zo lees worden ze al merkbaar aangetrokken door een relatief zwak magnetisch veld. Ik zou dan denken aan ferromagnetisme, daarvoor heb je toch wel macroscopische deeltjes ijzer, magnetiet of ander ijzeroxide nodig... of zit het anders?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: magnetisme en cornflakes

Dat weet ik ook niet, maar de nuances die je nu aanbrengt geven stof tot nadenken, dus we zijn verder. Ik dacht eerder dat je stellig wist dat het dus macroscopisch ijzer moest zijn.

Ik zat te denken aan organisch gebonden moleculair ijzer. Die worden ook wel gericht, nabije complexjes zullen elkaar weten te vinden en iets grotere complexen gaan vormen die elkaar inwendig nog sterker beïnvloeden, etc. etc, totdat er zichtbare vlokken gaan ontstaan.

De makke is dat die HOeZo site waar ik naar linkte wel de plat-West-Vlaamse huisvrouw Sylvia Muishondt in haar humoristische intro van deze vraag laat zien, maar niet het antwoord.

Et je suis curieux.... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer