[wiskunde] functies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 142

[wiskunde] functies

Ik heb een vraagstukje waar ik maar niet uitkom en dat ik moet kennen voor een test morgen. kan iemand helpen?

Stel dat de prijs van een product gelijk is aan p=4100-q (q=aantal geproduceerde eenheden) en dat de gemiddelde kostprijs (voor de fabriek) per eenheid gelijk is aan c=0.2q +4 +400/q. Bij welke productie is de winst maximaal?

Berichten: 254

Re: [wiskunde] functies

sunflowerke schreef:Ik heb een vraagstukje waar ik maar niet uitkom en dat ik moet kennen voor een test morgen. kan iemand helpen?

Stel dat de prijs van een product gelijk is aan p=4100-q (q=aantal geproduceerde eenheden) en dat de gemiddelde kostprijs (voor de fabriek) per eenheid gelijk is aan c=0.2q +4 +400/q. Bij welke productie is de winst maximaal?
toevallig met maxima en minima bezig met wiskunde?

zoja : dan zit daar je antwoord.

tip : http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=6783 en kijk bij de les over maxima, minima..

dan zal je je antwoord wel vinden.

Ik heb helaas geen tijd meer nu...

of misschien kan iemand anders je nog verder helpen.

succes ermee alvast

Berichten: 200

Re: [wiskunde] functies

Dat lijkt me niet zo lastig.

Je weet de prijs dus de opbrengst per product( noemen we voor het gemak TO=totale opbrengst). Je weet ook de kosten per product (GTK=gemiddelde totale kosten).

Het verschil hiertussen is de TW=totale winst. Dus doe p-c = (4100-q) - (0.2q +4 +400/q) en bereken hiervan het Maximum. Kun je doen met de afgeleide als je dat nog niet kent gewoon met je GR.

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [wiskunde] functies

Luuk1 schreef:Dat lijkt me niet zo lastig.

Je weet de prijs dus de opbrengst per product( noemen we voor het gemak TO=totale opbrengst). Je weet ook de kosten per product (GTK=gemiddelde totale kosten).

Het verschil hiertussen is de TW=totale winst. Dus doe p-c = (4100-q) - (0.2q +4 +400/q) en bereken hiervan het Maximum. Kun je doen met de afgeleide als je dat nog niet kent gewoon met je GR.
ik heb het proberen uitrekenen maar het komt niet helemaal uit.

f(x)= 4100-q-0.2q+4+400/q).q

f'x)=4100q-q^2-0.2^2+4q+400

f(x)= -1.2q^2+4100q+400

max= -b/2a = -4100:-2.4 = 1708.

ik heb het waarschijnlijk helemaal fout uitgereknd, maar de jjuiste oplossing volgens mijn boek is dat er bij ongeveer 64 eenheden een maximale winst is . Dus ik moet blijkaar niet alleen de winst berekenen. Ziet iemand mijn fout?

alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] functies

je afgeleide houdt geen steek, het is een halve integratie, en dan nog niet correct

(4100-q) - (0.2q +4 +400/q) afgeleidt naar q geeft : -1 -0,2 -400(-1)/q²

en om dan een maximum te krijgen stel je de eerste afgeleide gelijk aan nul

maar die uitkomst is niet wat jij zegt, geen idee waar de fout zit

Reageer