Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 21

Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Ik begrijp niet helemaal hoe de klimaatverandering werkt, maar geloof dat het veel zou verbeteren als het grootste deel van de woestijnen omgetoverd worden tot bosrijke gebieden. Punt is dat het zeker heel moeilijk zal zijn om zo een plan uit te voeren, omdat wij mensen liever investeren in dure wapentechnologie dan in vreedzame zaken.

Wie weet met welke technologie het mogelijk is om woestijnen te herbebossen? Hoeveel zou dit kosten en kan er geld mee verdiend worden?

Zelf geloof ik dat wetenschappers meer geld moeten krijgen om woestijnen te herbebossen. Mogelijke oplossingen zijn:

1. met genetische manipulatie planten maken die goed groeien in zout water. Mangrove is een van deze soort planten.

2. Woestijnen irrigeren met zoutwater of minder zout water via ontziltingstechnologie. Kost veel geld. Maar het moet kunnen.

3. Politiek. Nu investeren politici vooral in wapens en dit zou men op harde wijze moeten veranderen. Liever honderd miljard dollar investeren in het herbebossen van alle woestijnen dan in high tech wapens. In de democratische landen moet het volk hier radicaal voor gaan strijden, desnoods met geweld en dreigementen. Soms moet je geweld gebruiken tegen domme politici, geloof ik, vooral in een democratie. Of wij, het volk, moeten de grootste politieke partijen op radicale wijze veranderen in milieu bewuste organisaties, die wel honderd miljard dollar willen investeren in het herbebossen van alle woestijnen. Strijd hier radicaal voor.

vertel eens meer over dit probleem. Hoe zou het milieu verbeteren als alle woestijnen herbebost zouden worden? kan iemand met cijfers komen.

toch mooi thema.

dewanand
Kritisch Podium Dewanand

kritisch over de multikul

Berichten: 2.746

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

tegenwoordig wordt er al redelijk veel gedaan om de uitdijning van de woestijnen tegen te gaan. woestijnen herbeplanten lijkt me niet haalbaar

Berichten: 21

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

nou, technisch kan het wel. Punt is het kost heel veel geld. Ik ga op de site globalist eens iets hierover publiceren. ken jij sites met woestijntechnologie? Israel is hier goed in geloof ik.
Kritisch Podium Dewanand

kritisch over de multikul

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Je kunt geen woestijnen herbebossen. Je kunt wel iets aan boomteelt doen in de woestijn. Die bossen zullen echter het klimaat in die woestijnen niet omtoveren tot vochtige tropische oerwouden. Die woestijnen liggen namelijk niet voor niks daar waar ze liggen, dwz in de buurt van de keerkringen (kijk maar eens in je atlas).

Je zult dus permanent moeten blijven bevloeien. Met minder dan 5 L/(m².dag) ga je er niet komen, dat is minimaal 50 kuub per ha. En dat is puur de verdamping. Tenzij je daar gedestilleerd water voor gebruikt zul je dus een zoutopbouw in de bodem krijgen (5 liter water plus een beetje zout erheen, boom onttrekt 5 L water, zout blijft achter) die na korte tijd zo hoog wordt dat er niets meer groeit. Je zoutoverschot zul je dus uit moeten spoelen, ook met rivierwater betekent dat al gauw een drainpercentage van minimaal 20 %. Als je zeewater gaat gebruiken denk ik dat je al gauw moet gaan denken aan drainpercentages van een paar honderd procent, want ook een mangrove of andere zoutresistente boom kan maar zoveel zout af.

Bereken nou eens de oppervlakte van de woestijn die je wil bebossen, de energie die je nodig gaat hebben om al dat water te zuiveren en te verpompen??

Wat je ook niet moet vergeten is dat de woestijnen (paradoxaal klinkend genoeg) plaatsen zijn waarlangs de aarde, door de heldere droge lucht, een enorme berg warmte kwijtraakt via uitstraling. Tropische bossen houden juist warmte vast.

Al met al denk ik dat je tot de conclusie zult komen dat je het milieu meer kwaad dan goed doet met je overigens goedbedoelde plannen. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 824

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Ik hoorde laatst ook zoiets van mijn natuurkunde leraar. De putten die we aanleggen in Afrika, zorgen er alleen maar voor dat het daar slechter gaat. Vrouwen hoeven niet meer zo ver te lopen als vroeger voor een emmer water. Daardoor zijn ze vruchtbaarder, krijgen meer kinderen. Maar dat kunnen ze niet aan en daarom stijgt het sterftecijver.

Denk je dus de mensen te helpen en dan breng je ze alleen maar in nog meer problemen...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 481

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Ruben Kwast schreef:Ik hoorde laatst ook zoiets van mijn natuurkunde leraar. De putten die we aanleggen in Afrika, zorgen er alleen maar voor dat het daar slechter gaat. Vrouwen hoeven niet meer zo ver te lopen als vroeger voor een emmer water. Daardoor zijn ze vruchtbaarder, krijgen meer kinderen. Maar dat kunnen ze niet aan en daarom stijgt het sterftecijver.  

Denk je dus de mensen te helpen en dan breng je ze alleen maar in nog meer problemen...
Hopelijk was het bovenstaande ironisch bedoeld :)

Berichten: 824

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Heezen schreef:
Ruben Kwast schreef:Ik hoorde laatst ook zoiets van mijn natuurkunde leraar. De putten die we aanleggen in Afrika, zorgen er alleen maar voor dat het daar slechter gaat. Vrouwen hoeven niet meer zo ver te lopen als vroeger voor een emmer water. Daardoor zijn ze vruchtbaarder, krijgen meer kinderen. Maar dat kunnen ze niet aan en daarom stijgt het sterftecijver.  

Denk je dus de mensen te helpen en dan breng je ze alleen maar in nog meer problemen...
Hopelijk was het bovenstaande ironisch bedoeld :)
Jammer genoeg ben ik bloedserieus.

Eerst moesten de vrouwen daar donders ver lopen voor water, daardoor daalde hun vruchtbaarheid. Nu de putten dichterbij huis zijn, stijgt deze vruchtbaarheid weer. Dat heeft als gevolg dat de hoeveelheid kinderen stijgt, maar dat kunnen die dorpen helemaal niet aan. Daardoor stijgt het sterftecijver. Dus de enige oplossing is die mensen voorlichting geven. Anders doden we die lui door ze water te geven :?:
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 8

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Het grootste probleem op aarde is dat er teveel mensen, zijn zeker op plekken waar de aarde te weinig opbrengt om van te leven.

Klinkt misschien hard maar voedsel brengen naar plekken met een permanent

voeselprobleem (dus niet de hulp als een oogst een jaar is mislukt) vergroot het probleem omdat de bevolking daar groeit en meer monden moeten worden gevoed.

Het gevolg is dat men daar meer natuur probeert te ontginnen voor landbouwgrond en het schaarse water nog sneller wordt opgebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Wil je een onderwerp per topic aansnijden alsjeblieft?

Ook een reactie op de post van Jan van de Velde zou ik graag zien..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 824

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Het is allemaal het proberen waard, zeker als je gaat zeuren over een stijgende zee spiegel. Wij hebben te veel, hun te weinig. Kost alleen wel klauwen vol met geld....
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 380

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

De natuurlijke zone de keerkringen zorgen voor woestijnvorming rond om de aarde,maar je zou kunnen proberen te bebossen,

ik raad aan dat je eerst een vak bebost dan een aantal vakken,dan laat je de tussenruimte dichtgroeien,en maak je elders weer nieuwe vakken enzv.

israel is daar helemaal niet goed in,israel heeft in het verleden teveel land gekocht 6% vh huidige israel de rest is geroofd vd palestijnen rond 48.dat teveel aan land was vruchtbaar,heel palestina vooral noord palestina bestond uit wuivende vruchtbare akkers,de zionisten lieten het verdorren tot woestijn om het later weer te gaan bebouwen. : :)

verder raad ik je af om geweld te propagaderen maar om een goed idee met democratische stemmen te steunen.

verder kun je beter de overbevolking stoppen door geboorte beperking het 3 kinder gezin want bij het natuurlijke aantal mensen op aarde dat ligt rond het half miljard heb je ruimte en natuur genoeg.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

voordat we te ver off-topic gaan: 3 kinderen per vrouw leidt tot een beste bevolkingsexplosie. 2,1 stuks is ongeveer het vervangingsniveau.

En weer on-topic: wat is de idee achter dat vakken-verhaal? Dat daartussen spontaan weer van alles gaat groeien of zo?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Volgens mij hoopt Solarplanet op het overwaaien van zaden naar de lege plekken, en dat daar dan vanzelf weer bomen en planten gaan groeien. Ik betwijfel echter of dit zal werken zonder dat er mest en water wordt toegevoegd.

-Edit-

Ik heb hier een tijd terug ook al een soortgelijk topic geopend: De woestijn vruchtbaar maken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Ik denk dat het best mogelijk is om bijvoorbeeld de sahara te bebossen. Hoeft niet eens zo moeilijk te zijn waarschijnlijk als je ziet dat er midden in de sahara oases zijn die het al eeuwen vol houden met krokodilen, volgels, etc. Deze oases zijn meestal omsloten door rotsformaties.

Bouw rond om deze oases constructies die (1) beschermd tegen de zandstromen, (2) het vocht vangt/vast houd en (3) voor schaduw zorgen.

We zouden kunnen denken aan een grote ring van zandzakken als een muur van 4 meter hoog, maak het hoger in de richting waar de wind het meeste vandaan komt. Gebruik dan zandzakken om de ruimte binnen de ring op te delen in kleinere gedeelten.

Strooi een laag zwarte grond rond. Bedek gedeelten doormiddel van witte doeken op 3 meter hoogte als een dak op te hangen tussen de muren. Op deze manier kun je meerdere micro klimaten creeren binnen de ring, bovendien houd je zo meer water binnen.

Zet boven op de muren een 2 meter hoog verticaal net met allemaal kleine haartjes die 's nachts als het koud is water uit de lucht verzamelen en het onder de overdekte ruimtes verspreiden.

Strooi zaadjes rond van gras, varens, vetplanten, etc.

Geef de natuur vervolgens 100-500 jaar de tijd en ik denk dat de oase zich dan tot aan de ring heeft uitgebreid...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 333

Re: Woestijnen herbebossen, broeikaseffect

Het probleem van water te scheiden van zout is simpel in een warm gebied.

bevloeingssysteem waar zout water doorloopt en condens panelen

zo kan je serres vochtig houden zonder zout in de bodem.

serres lijken me de enige oplossing om dag en nacht bescherming te bieden tegen overdadige warmte, snachts koude en uitdroging. als je dan van heel de sahara een serre hebt gemaakt en de bodem is vruchtbaar genoeg door alle rottende bladeren en wortels kan je alle serres wegnemen :)

Reageer