[wiskunde] rijen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

[wiskunde] rijen

\(a^n=(7^n+13^n)^1^/^n\)


ik weet dat de reeks convergent is, maar hoe laat ik dat zieN? waarschijnlijk met inklemmen maarja..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [wiskunde] rijen

ik zou zeggen :
\(13^n \)
stijgt veel sneller dan
\(7^n\)
dus
\((13^n)^1^/^n=13\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [wiskunde] rijen

ik heb hem al! :) maar misschien willen jullie deze ff doen: n^3/n!

Berichten: 2.746

Re: [wiskunde] rijen

Morzon schreef:
\(a^n=(7^n+13^n)^1^/^n\)
ik weet dat de reeks convergent is, maar hoe laat ik dat zieN? waarschijnlijk met inklemmen maarja..
ik snap de notatie niet echt, volgens mij staat daar geen reeks maar een vergelijking?

en om te bewijzen dat de rij convergent is, heb je dan bewezen dat hij stijgend en begrensd is?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rijen

Morzon schreef:ik zou zeggen :
\(13^n \)
stijgt veel sneller dan
\(7^n\)
dus
\((13^n)^1^/^n=13\)
Je antwoord klopt, misschien wat preciezer uitgeschreven:
\(\mathop {\lim }\limits_{n \to \infty } \left( {7^n + 13^n } \right)^{\frac{1}{n}} = \mathop {\lim }\limits_{n \to \infty } \left( {13^n \left( {\frac{{7^n }}{{13^n }} + 1} \right)} \right)^{\frac{1}{n}} = 13\mathop {\lim }\limits_{n \to \infty } \left( {1 + \left( {\frac{7}{{13}}} \right)^n } \right)^{\frac{1}{n}} \)
Omdat |7/13| < 1 gaat (7/13)^n naar 0, dus het deel binnen de haakjes naar 1, dus de rij naar 13.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rijen

ik heb hem al! :) maar misschien willen jullie deze ff doen:  n^3/n!
Zoek je hier nog de oplossing van? Ken je de benadering van Stirling voor faculteiten?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [wiskunde] rijen

als je die ff wilt voordoen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] rijen

Voor grote n geldt de benadering: ln(n!) ≈ n.ln(n)-n.
\(\mathop {\lim }\limits_{n \to + \infty } \frac{{n^3 }}{{n!}} = \exp \mathop {\lim }\limits_{n \to + \infty } \ln \frac{{n^3 }}{{n!}} = \exp \mathop {\lim }\limits_{n \to + \infty } \left( {\ln n^3 - \ln n!} \right) = \exp \mathop {\lim }\limits_{n \to + \infty } \left( {3\ln n - n\ln n + n} \right) = e^{ - \infty } = 0\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] rijen

Mijn interesse voor reeksen voerde me naar deze meer dan twee jaar oude topic.

Allereerst vroeg ik me af waarom er over rijen gesproken wordt, terwijl Morzon het in zijn openingspost over reeksen heeft. Dat lost eventuele verdere vragen waarschijnlijk meteen op.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] rijen

Allereerst vroeg ik me af waarom er over rijen gesproken wordt, terwijl Morzon het in zijn openingspost over reeksen heeft.
Morzon bedoelde rij i.p.v. reeks.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] rijen

Dat vermoedde ik al en dat verklaart alles.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer