[ Fysica ] Decibelschaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Fysica ] Decibelschaal

Hallo,

De decibelschaal is een logaritmische schaal. Maar komt de decibelschaal overeen met wat wij ervaren?

Ik bedoel hiermee het volgende: Ervaren wij een geluid van 20 decibel als dubbel zo hard als een geluid van 10 decibel?

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [ Fysica ] Decibelschaal

google decibel wiki

en vervolgens wat doorgooglen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidheid
Geluidsniveau

Het menselijk gehoor werkt min of meer volgens een logaritmische schaal. Horen we een geluid dat 2 keer sterker is (in geluidsintensiteit) dan een eerder geluid en daarna weer een 2 keer sterker geluid, dan ervaren we het verschil in sterkte tussen de eerste twee als (ongeveer) even groot als het verschil tussen de laatste twee. Uitgedrukt in decibel (dB), een logaritmische schaal, is er in beide gevallen een zelfde toename van 3 dB, wat dus overeenkomt met onze ervaring.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Fysica ] Decibelschaal

Ok, nu ben ik in de war. Mijn cursus is hier de oorzaak van denk ik, volgens mij klopt de volgende zin niet;

"Voor een gemiddeld mens klinkt bijvoorbeeld een intensiteit van 0,01 W/m² ongeveer 2 maal zo hard als een intensiteit van 0,001 W/m² en ongeveer 4 maal zo hard als 0,0001 W/m²"

Is het niet dat de eerste 3 maal zo hard klinkt als de laatste daar tussen de eerste en de laatste intensiteit een verschil van 2dB heerst?

Bedankt

Berichten: 255

Re: [ Fysica ] Decibelschaal

Definitie van de dB = 10log(P/Pref) Waar P een referentievermogen is (voor geluid 10-12 W/m², dit is het minimale vermogen dat je kan horen)

Geluid dat 10 keer harder is (in vermogen) is dus +10dB sterker

100 keer harder is dan +20dB

2 keer zo hard is +3dB

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [ Fysica ] Decibelschaal

Eigenlijk log 2 keer zo hard!
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [ Fysica ] Decibelschaal

plaats een luidspreker die waar jij staat een intensiteit 0,01 W/m² veroorzaakt

we noemen het geluidsniveau L voor het gemak even 20 dB(A), kun je wel uitrekenen aan de hand van de gehoordrempel, maar het is maar een begripsoefening

plaats er nu nog nét zo'n luidspreker naast. We doen even net of interferentie niet bestaat, (dat kan ook in de praktijk het geval zijn) en tellen de intensiteiten gewoon op.

de geluidsintensiteit is hiermee verdubbeld naar 0,02 w/m²

het geluidsniveau L is toegenomen met 3 dB(A) tot 23 dB(A)

nou nog eens verdubbelen, twee luidsprekers erbij, totaal 4

I=0,04 W/m², L = 23+3=26 dB(A)

nou weer verdubbelen, nog eens 4 luidsprekers erbij:

I=0,08 W/m², L = 26 + 3 = 29 dB(A)

tot slot om op een rond getal uit te komen 2 luidsprekertjes erbij

I=0,10 W/m², L= 29 +1 = 30 dB(A)

de intensiteit is nu vertienvoudigd, mijn subjectieve geluidsniveau is met 10 dB(A) toegenomen. Die 10 dB(A) nemen wij waar als een verdubbeling van het geluidsniveau.

dus je cursus klopt. :) (gelukkig)

20 luidsprekertjes, 33 dB(A), 40 luidsprekertjes 36 dB(A), etc.

Als je dit kunt volgen, zie verder de wiki-link
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Fysica ] Decibelschaal

Ok, heel erg bedankt !

Reageer