Fantus test, biochemie, aantonen van chloride in urine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Fantus test, biochemie, aantonen van chloride in urine

Vraag:

Welke reactie vindt er plaats bij de Fantus test?

Deze test verloopt als volgt:

- neem 10 druppels ochtendurine

- doe daar 1 druppel 20% kaliumchromaat bij

- druppel daar vervolgens een 2,9% zilvernitraatoplossing bij: het aantal benodigde druppels om de kleur van geel naar bruin te laten gaan, geeft de concentratie natriumchloride weer.

Maar hoe dan? Is het een redoxreactie ofzo?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Berichten: 654

Re: Fantus test, biochemie, aantonen van chloride in urine

Waarschijnlijk zal het kalium de chloride-ionen adopteren en het zilver het chromaat-ion. Zilverchromaat is bruin van kleur.

Berichten: 364

Re: Fantus test, biochemie, aantonen van chloride in urine

chloride ionen aantonen in urine gaat ook zonder kaliumchromaat. De concentratie aantonen in principe ook.

Toevoegen van zilverionen (bv afkomstig van AgNO3) laten al de aanwezige chloride ionen neerslaan. zilverchloride lost echt aan geen kanten op in water.

weeg het zilverchloride af, en bereken stoichiometrisch de hoeveelheid gebonden chloor. De fractie opgeloste AgCl kan over het hoofd worden gezien aangezienhet oplosbaarheidsproduct onvoorstelbaar laag is

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Fantus test, biochemie, aantonen van chloride in urine

Maar het is toch wel gemakkelijk om alles in 1 keer te kunnen zien, in plaats van te moeten affiltreren, drogen, en een dag later te wegen.

Berichten: 654

Re: Fantus test, biochemie, aantonen van chloride in urine

Ik gok dat de bruine oplossing te meten is met een spectrometer en zo de concentratie bepaald kan worden

Berichten: 2

Re: Fantus test, biochemie, aantonen van chloride in urine

Allemaal bedankt. Dit antwoord kreeg ik van een klinisch chemicus, aan wie ik via een andere website een mailtje had gestuurd. Ik heb de reactie zelf ook uitgevoerd en de waarnemingen kloppen.

Antwoord: "De reactie van de titratie van chloride (in urine) met zilvernitraat (Ag+ + Cl- -> AgCl (witte neerslag)). Als het chloride op is doordat het geheel gereageerd heeft met Ag+, reageert Ag+ met chromaat en geeft een roodachtige verkleuring. De hoeveelheid zilvernitraat die je toevoegt TOT de roodkleuring (het zgn omslagpunt) is zo een indicatie voor de hoeveelheid chloride. Chromaat is dus een zogenoemde indicator."

Nogmaals allemaal bedankt!

Reageer