[mechanica] koppel berekenen, hoe??

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

[mechanica] koppel berekenen, hoe??

hallo,

ik heb een klein RC-autotje waarvan ik het koppel aan het wiel wil weten / uitreken zodat ik kan vergelijken met andere. nu is mijn probleem dat ik daar niks over weet :) . kan iemand mij zeggen welke elementen ik nodig het zoals gewicht, diameter wiel, toeren van motor, tandwielverhouding.... en ook graag de berekening erbij...

alvast bedankt,

koney

Berichten: 6

Re: [mechanica] koppel berekenen, hoe??

iemand :) ??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [mechanica] koppel berekenen, hoe??

Het heeft geen zin ongeduldig nog eens te reageren, de reactie komt wel als iemand wil en kan.

Bovendien zit je ook in het verkeerde forum denk ik, er is weinig 'moderne natuurkunde' aan een koppel.

Ik zal je topic verplaatsen naar klassieke natuurkunde, misschien heb je daar meer geluk :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [mechanica] koppel berekenen, hoe??

Wat je nodig hebt:

De diameter van je wiel

Een veerunster. (een apparaatje met een veer dat de kracht meet bij uitrekking ervan).

De theorie werkt als volgt:

Stel je voor: je wiel heeft een diameter van een meter (voor het gemak), en een koppel van 50Nm.

Dan heeft je wiel aan de bovenkant een kracht van 50N naar links , en aan de onderkant een kracht van 50N naar rechts, zie plaatje. Als de diameter 2 keer kleiner wordt, wordt de kracht 2 keer groter, dus de diameter speelt mee.

Afbeelding

Kortweg kom je dan op deze berekening:

Koppel in Nm = Kracht in N x Diameter in Meters. (Nm = N x m, zie je hoe het klopt? :) )

om koppel te kunnen berekenen zal je dus ook de kracht van je wiel in de richting van de pijl moeten meten. Ik denk dat dat het makkelijkst gaat door een veerunster aan een touwtje te binden, en dat touwtje om je wiel te draaien/tapen/lijmen. De unster moet wel sterk genoeg zijn om je wiel stil te kunnen laten staan als je gas geeft.

Als je dan gas geeft kan je aflezen hoeveel kracht het de unster kost om het draaien te stoppen, en dat is dan je kracht in N. Mocht je een veerunster hebben die in kg staat, dan doe je keer 10 en dan heb je het in N.

Nu kan je je formule invullen en dan heb je je Koppel.

voorbeeldje:

Je wieldiameter is 6,8cm => 0,068m

De gemeten kracht is 10N

Dan is je koppel: 10 x 0,068 = 0,68Nm

Let wel op, misschien brand zo'n motor door of breekt er iets anders als je het wiel stilhoudt. :)

Berichten: 6

Re: [mechanica] koppel berekenen, hoe??

hiermee moet het wel lukken denk ik. alleen is er een goedkope en/of simpele manier om een veerunster ergens te kopen of maken? z'n ding heb ik niet. verder snap ik de test.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [mechanica] koppel berekenen, hoe??

Bij je Natuurkunde-TOA liggen er zeker een keur in de kast. En als die niet sterk genoeg zijn kun je altijd nog een "arm" aan je wiel maken, en de unster verder op de arm zetten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer