Onderzoek sociaal isolement

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 6

Onderzoek sociaal isolement

Beste mede-furumgebruikers,

Voor mijn opleiding "Social Work" moet ik, voor de course sociologie, een werkstuk maken. Ik heb gekozen voor Sociaal isolement.

Als doelgroep wil ik me richten op jongeren tussen de 8 en 18 jaar.

Mijn onderzoeksvraag is:

Leidt overmatig internetgebruik tot sociaal isolement of andersom.

Wie kan mij helpen aan meer informatie over dit onderwerp en wie weet evt een manier om een onderzoekje hier naar te doen.

Alvast bedankt.

Berichten: 312

Re: Onderzoek sociaal isolement

Ik geloof dat overmatig internetgebruik zeker gevolgen heeft voor het sociale welzijn. Waarom? Omdat je geen vrienden nodig hebt al heb je een spel. Door de komst van de computer is al eens bewezen dat gemiddeld aantal goede vrienden drastisch is afgenomen.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 4.546

Re: Onderzoek sociaal isolement

maar het aantal vage kennisen is toegenomen. ik zit self echt heeeel veel achter internet, o.a op dit forum. ik merk juist dat ik niet in een sociaal isolement val, ik kan nu tenminste met mensen praten over wat ik interessant vind (zoals dit :) ) en dus kan ik door internet meer mezelf zijn, voor mij dus een geweldige uitvinding.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 6

Re: Onderzoek sociaal isolement

maar het aantal vage kennisen is toegenomen. ik zit self echt heeeel veel achter internet, o.a op dit forum. ik merk juist dat ik niet in een sociaal isolement val, ik kan nu tenminste met mensen praten over wat ik interessant vind (zoals dit :) ) en dus kan ik door internet meer mezelf zijn, voor mij dus een geweldige uitvinding.


Bedankt voor je antwoord.

Maar, mis je niet het directe face 2 facecontact? En zie je jouw familie en "echte" vrienden nu minder doordat je meer tijd besteedt aan internet?

Berichten: 21

Re: Onderzoek sociaal isolement

juist door internet neemt het aantal kontakten toe, wel vluchtig en oppervlakkig. Probleem is wel dat de nonverbale communicatie niet getraind wordt door mailen en chatten. Onderzoek eens hoe de jonge cybergeneratie communiceert in groepen en kijk of zij het beter doen dan de vorige.

internet is juist een heel ruw en onbeschoft communicatiemedium en leert mensen alles te verbergen. Ik vind de anonimiteit juist gevaarlijk, omdat het kan leiden tot een schizofrene persoonlijkheid en MPS. Ga dit eens onderzoeken.

Kijk op mijn website, zoek naar de teksten over koranpsychose en cyberpsychose. Zijn theorieen die ik heb ontwikkeld. Zoek mijn site door te zoeken naar mijn naam.

of kijk in mijn profiel.

enige pluspunt van internet is de datacommunicatie op global scale. Maar ja, je moet wel het nut ervan inzien om honderden websites door te nemen voor informatie.

isolement neemt wel toe door internet, maar dat kan ook aan jezelf liggen. Gaat erom hoe anoniem je bent op het web. Ik ben juist een openbare Hindoe en hierom ondersteunt internet mijn identiteitsontwikkeling positiever. Stel mij maar hierover vragen, als je wil schrikken.

mooi onderzoek.

dewanand
Kritisch Podium Dewanand

kritisch over de multikul

Berichten: 6

Re: Onderzoek sociaal isolement

dewanand schreef:Ik vind de anonimiteit juist gevaarlijk, omdat het kan leiden tot een schizofrene persoonlijkheid en MPS. Ga dit eens onderzoeken.  

dewanand
Beste Dewanand, allereerst bedankt voor je reactie,

In deze moet ik echter inhaken op wat je hierboven zegt. Schizofrenie is een ziekte waarbij erfelijkheid een rol speelt. Daar mee bedoel ik dat je het alleen maar kunt ontwikkelen als je een genetische aanleg hebt. Sociologische factoren spelen ook wel mee, maar voor ziektes zoals schizofrenie, borderline e.d. heb je een erfelijke aanleg. Bij de ontwikkeling van psychoses (welke voornamelijk ontstaan tussen het 16e en 35e levensjaar ontsaan) spelen sociologische factoren eveneens een rol, maar ook dan moet er een bepaalde gevoeligheid voor zijn.

Dus ik zie niet in wat anonimiteit te maken heeft met deze (psychiatrische)ziektes.

Berichten: 6

Re: Onderzoek sociaal isolement

Ik ben heel kort op je site geweest en ik begrijp niet wat hiervan de bedoeling is en welke boodschap je hiermee wilt uitdragen.

Ik vind hem namelijk heel schreeuwerig, negatief en provocerend.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Onderzoek sociaal isolement

Zou er bij een dergelijke poll niet de keuze moeten staan "internet heeft geen invloed" Ik val dan wel buiten je doelgroep maar ik zou niet kunnen kiezen tussen de mogelijkheden (zoals je begrijpt, no offence :) )

Edit: tenzij je met heeft geen negatieve invloed bedoelt dat het geen verdere invloed heeft.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 98

Re: Onderzoek sociaal isolement

Ik vermoed dat het internet een positievere rol speeld dan men vermoed.

Men heeft geen tijd om uitgebreid iets te gaan doen of geen geld !

Kijk maar naar de terug loop in het aantal leden bij eigenlijk alle clubs en verenigingen. Als klein onbekend voorbeeld kijk naar japan zeer gefrusteerd volk door moderne zorgen als duur onderwijs ,huren, en daardoor zeer vreemde gedachte gangen ook sexueel. De meest vreemde vormen zijn er als spel of dvd of in het echt te koop. Hier in europa gaan we ook die kant op (volgens mij) en zal het internet zorgen voor minder ECHTE gebeurtenissen. Hoewel men moet oppassen dat de huidige generaties niet gaan denken dat die droom wereld de echte is,wat helaas al gebeurt.

Het enige groote probleem met het internet is door het enorme aanbod is het niet meer simpel om het waarheids gehalte van een bericht te bepalen.

En is diegene waar je mee contact hebt echt wel diegene,niet te bepalen.

En VRIENDEN wat zijn dat ?
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Berichten: 954

Re: Onderzoek sociaal isolement

Mijn eigen onderzoek suggereert dat het Internet weinig negatieve gevolgen heeft voor vertrouwen, netwerken en solidariteit.

Hier een lijstje met studies waar je misschien iets aan hebt:

Castells, M. (1996). The rise of the network society. Cambridge, MA: Blackwell.

Castells, M. (2000). Toward a sociology of the network society. Contemporary Sociology, 29: 693-699.

Franzen, A. (2000). Does the Internet make us lonely? European Sociological Review, 16: 427-438.

Hampton, K.N. & Wellman, B. (2000). Examining community in the digital neighborhood: early results from Canada's wired suburb. In Ishida, T. & Isbister, K. (Eds) Digital cities. Heidelberg: Springer-Verlag, 475-492.

Kollock, P. & Smith, M. (1999). Communities in cyberspace. New York: Routledge.

Wellman, B. and Hampton, K. (1999). Living networked on and offline. Contemporary Sociology, 28: 648-54.

Reageer