Cloaking device

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Cloaking device

Uit een ander topic (warpsnelheid):
Het klinkt onmogelijk. Maar ja, dat zeiden we ook van het cloaken. Ik heb op de BBC eens een interessant artikel gelezen over een cloaking device waarmee ze een voorwerp echt onzichtbaar konden maken. Ze zijn nog wel ver verwijderd van het onzichtbaar maken van een straaljager of een ruimteschip maar dat ze het op kleine schaal kunnen was niet zo lang geleden ook onvoorstelbaar.
Nu vraag ik me af, hoe gaat dit in zijn werk? Ik heb wel bij één van de laatste James Bond films iets gzien met een camera aan de ene kant, wat geprojecteerd wordt op de andere kant, maar dat lijkt me niet echt realistisch.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 7.068

Re: Cloaking device

Nu vraag ik me af, hoe gaat dit in zijn werk?
Ik vermoed dat het gaat om dit artikel. De claim die Albert Davinci doet is op zijn zachts gezegd ietwat overdreven, maar ik zou er niet voor schuwen om gewoon te zeggen dat die claim incorrect is.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Cloaking device

Ah, bedankt. Als ik het zo lees hebben ze nu het principe bedacht, maar voordat we zover zijn dat de voorwerpen ook voor het oog onzichtbaar worden, moeten we eerst nanotechnologie goed kunnen begrijpen. Maar aangezien het ook militaire toepassingen kent, zal het met de financiering wel goed zitten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Cloaking device

Trucs met een camera en projector kunnen werken, maar slechts voor 1 kijkhoek tegelijk... een beetje vergelijkbaar met het ophangen van een foto van een raam met uitzicht. Bijkomend probleem is natuurlijk dat de projector wel weer ergens moet worden neergezet.

Wat ze met die microgolven doen werkt anders, daar wordt het 'licht' ahw om het te verbergen voorwerp heen geleid zodat het lijkt te verdwijnen.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Cloaking device

Het gaat inderdaad om dat artikel.

Het is inderdaad iets overdreven omdat het 'onzichtbaar maken' nu enkel nog de microgolven betreft (slechts een deel van het lichtspectrum, een ander deel dan de golven die het oog detecteert). Als je het hele artikel nog eens leest dan kan je lezen dat het met een verdere verfijning van de technologie mogelijk is om het voorwerp ook daadwerkelijk onzichtbaar voor het oog te maken. De vraag hierbij is tot in welke mate deze technologie verfijnd kan worden.

Dat had ik er inderdaad bij moeten zeggen, ik heb dat nagelaten omdat het te lang geleden was dat ik het gelezen had (minstens een half jaar).

Ik sluit me aan bij Ger dat ze hier zeker het geld voor zullen uittrekken (oa het Pentagon en Westpoint) om dit verder te onderzoeken.

Reageer