[biologie] DNA isolatie, maar dan?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[biologie] DNA isolatie, maar dan?

Hallo,

Ik doe een profielwerkstuk over Doping, maar met name Gendoping.

Ik heb een paar vragen over het verwerken van het DNA, en ik hoop dat jullie mij daar bij kunnen helpen.

1 - Hoe komt men erachter welk gen voor welke groeifactor zorgt?

2 - Als men zuiver DNA heeft geisoleerd, hoe weet men dat ene gen vervolgens te vinden?

3 - Als men het gen eenmaal heeft gevonden, hoe weet men het gen uit het zuivere DNA "te knippen" (=isoleren)?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

M.v.g,

Frank Slijkerman

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] DNA isolatie, maar dan?

Hoe men erachter komt welk gen voor welke groeifactor zorgt is een kwestie van uitzoeken welk eiwit door dit gen wordt gecodeerd. Als men dan vervolgens uitzoekt wat de functie van dit eiwit is dan ben je er eigenlijk. Van elk gen is de functie trouwens terug te vinden in www.ncbi.nlm.nih.gov.

Als men DNA uit weefsel heeft geisoleerd dan kan men bijvoorbeeld met een PCR het specifiek gen aantonen. Door primers (oligonucleotiden) te ontwerpen welke specifiek voor en achter het gewenste gen hechten, kan men het gewenste gen isoleren en amplificeren.

Als men het heeft over 'knippen' van DNA dan wordt er meestal gedoeld op restrictie enzymen. Dit zijn enzymen welke een specifieke affiniteit vertonen voor een bepaalde DNA sequentie. Hiermee is heel gericht een PCR product te digesteren (knippen).

Het komt op mij over alsof je een stuk kennis over het onderwerp mist. Mocht je het niet begrijpen, geef dan gerust een gil. Dit is een beknopte beschrijving van de gebruikte methoden.

Er is niet 1 specifieke techniek om uit te zoeken welk gen codeerd voor een bepaalde groeifactor. Dit zijn multi-disciplinaire onderzoeken die heel lang kunnen duren. Om dit uitvoerig te gaan beschrijven gaat voor jou denk ik dan ook te diep op het onderwerp in.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: [biologie] DNA isolatie, maar dan?

Nog even terug komend op de kennis. In onze methode wordt er uitgebreid verteld over de transcriptie en translatie van DNA in oa. mRNA etc. Nergens wordt alleen verteld hoe het zit met bv. een PCR.

Ook was voor mij wel enigszins duidelijk hoe zuiver DNA geisoleerd kon worden, alleen het was voor mij gissen naar de achterliggende reden (hoe men erachter komt welk gen voor welk specifieke groeifactor (eiwit) codeert en hoe men deze vervolgens weet te verkrijgen uit het zuivere DNA).

Enorm bedankt voor je hulp!

Reageer