[Fysica] elektrisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 142

[Fysica] elektrisch veld

Ik heb een oefening die ik moet kunnen voor een test, maar ik weet niet goed hoe eraan te beginnen. Weet iemand hoe je ze moet oplossen?

Twee puntladingen van 4,00 nC en -9,00 nC staan op een afstand 1,00 van elkaar.

Bepaal het punt op de verbindingslijn van beide puntladingenwaar de grootte van de veldsterke 0,00 N/C. Maak eerst een duidelijke tekening waarop je de mogelijke plaatsen aangeeft.

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand kan helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Fysica] elektrisch veld

sunflowerke schreef:Ik heb een oefening die ik moet kunnen voor een test, maar ik weet niet goed hoe eraan te beginnen. Weet iemand hoe je ze moet oplossen?

Twee puntladingen van 4,00 nC en -9,00 nC staan op een afstand 1,00 van elkaar.

Bepaal het punt op de verbindingslijn van beide puntladingenwaar de grootte van de veldsterke 0,00 N/C. Maak eerst een duidelijke tekening waarop je de mogelijke plaatsen aangeeft.

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand kan helpen.
Er staat al, dat je het punt op de verbindingslijn moet zoeken.

Probeer je voor te stellen, dat je een pos eenheidslading tussen twee vingers op deze lijn beweegt. waar zal er geen kracht meer op werken? Ofwel, waar is de resultante van de twee krachten, enerzijds van puntlading A +4..., anderzijds van puntlading B -9... , 0?

Tussen A en B kan (natuurlijk?) niet! Aan welke kant dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Fysica] elektrisch veld

Oh, enne, Sunflowerke,
Maak eerst een duidelijke tekening waarop je de mogelijke plaatsen aangeeft.
Dat zeggen ze er niet voor niets bij... :) ..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Fysica] elektrisch veld

Het punt P waar de elektr. veldsterkte 0 is , moet op de verbindingslijn door q1 en q2 liggen.

Stel: q1 in de oorsprong (0,0) met q1 =+4 nanoCoulomb

q2 in het punt (1,0) op de pos. x-as. ( 1 meter ,0) met q2 =-9nanoCoulomb

De verbindingslijn kan je in 3 stukken verdelen.

Stuk A : Het stuk tussen de puntladingen. Hier kan de veldsterkte nooit nul zijn.

Stuk B : het stuk rechts van -9 nanoCoulomb . Hier kan de veldsterkte ook nooit nul zijn.

Stuk C: het stuk links van +4 nanoCoulomb. Hier kan de veldsterkte wel nul zijn.
\(\frac{4}{x^2}=\frac{9}{ (1+x)^2}\)
\( -5x^2+8x+4=0\)
\( x=-0,4 en x=+2\)
Dus het punt P zit op (-2,0)

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [Fysica] elektrisch veld

aadkr schreef:Het punt P waar de elektr. veldsterkte 0 is , moet op de verbindingslijn door q1 en q2 liggen.

Stel: q1 in de oorsprong (0,0) met q1 =+4 nanoCoulomb

q2 in het punt (1,0) op de pos. x-as. ( 1 meter ,0) met q2 =-9nanoCoulomb

De verbindingslijn kan je in 3 stukken verdelen.

Stuk A : Het stuk tussen de puntladingen. Hier kan de veldsterkte nooit nul zijn.

Stuk B : het stuk rechts van -9 nanoCoulomb . Hier kan de veldsterkte ook nooit nul zijn.

Stuk C: het stuk links van +4 nanoCoulomb. Hier kan de veldsterkte wel nul zijn.
\(\frac{4}{x^2}=\frac{9}{ (1+x)^2}\)
\( -5x^2+8x+4=0\)
\( x=-0,4 en x=+2\)
Dus het punt P zit op (-2,0)
ik begrijp het ongeveer, ik had het zelf ook al beginnen uitrekenen en kom iets gelijkaardigs uit, maar ik

begrijp nog niet waarom het stuks rechts van -9nanocoulomb nooit nul kan zijn,

de vectoren hebben toch een tegengestelde zin?

en hoe komt het dat je 2 uitkomt, maar het punt toch op -2 zit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Fysica] elektrisch veld

probeer deze applet eens:

http://web.mit.edu/jbelcher/www/java/coulo...ulomb.html#Inst

Afbeelding

zie de zaak dmv reverse sign en ratio charges ongeveer zo voor elkaar te krijgen als ik. Als je dan de voet van de groene vector (resultantekracht op testlading)sleept naar links naar de denkbeeldige lijn door de ladingen, en daar wat op en neer schuift, vind je vanzelf een punt waar je resultantevector steeds kleiner wordt, en uiteindelijk zelfs geheel verdwijnt. Krachtresultante 0 ==> veld 0 :)

schuif de hele zaak op en probeer dat eens aan de andere kant: lukt niet.

denk dan eens na over het waarom niet. (hint: de testlading heeft ook een teken)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Fysica] elektrisch veld

Jan, bij mij werkt de applet niet!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Fysica] elektrisch veld

Waarom kan de veldsterkte rechts van -9 nanoC nooit nul zijn?

Kies punt P eerst dicht bij de lading van -9 nanoC.

P=(1,01 , 0)
\(\frac{9\cdot10^94\cdot10^{-9}}{1,01^2}=\frac{9\cdot10^9\cdot9\cdot10^{-9}}{0,01^2}\)
\(\frac{4}{1,01^2}=\frac{9}{0,01^2}\)
Als je nu punt P naar rechts verschuift, dan zullen de breuken links en rechts van het isgelijk teken nooit gelijk aan elkaar worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [Fysica] elektrisch veld

Amai, zo heb ik het nooit gezien, maar met je echt al van direct de plaats rechts van de 9,0 nC al niet in aanmerking laten komen?

En je komt 2 waarden voor x uit hé? Maar waaom is de afstand dan toch nog een ander getal, niet -0,4 of 2 maar -2?

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [Fysica] elektrisch veld

dat van die 2 en -2 heb ik nu zelf ook al door, maar hoe weet je zeker dat het ook niet -O,4 kan zijn, omdat afstanden niet negatie kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [Fysica] elektrisch veld

Hoe moet je dan eigenlijk het antwoor formuleren?

Het punt op de verbindingslijn waar de elkektrische veldsterkte 0 is , is -2.

Of is dat verkeerd geformuleerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Fysica] elektrisch veld

Ik heb de berekening niet gevolgd, en even geen tijd dat te gaan uitvogelen. Maar denk je in dat je twee ladingen op de x-as van een stelsel staan (dat is ook een rechte lijn). De ene lading staat dan bijvoorbeeld op coordinaat (0,0), de andere lading op (1,0) (één meter uiteen op de x-as). Blijkt kennelijk uit de berekeningen dat die twee samen in het punt (-2,0) elk precies even sterk zijn, maar de een een afstotende kracht levert, en de andere een aantrekkende. Nettokracht dus 0 in dat punt. Een testlading op dat punt zal nergens heen gaan, het elektrisch veld is 0.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Fysica] elektrisch veld

dat van die 2 en -2 heb ik nu zelf ook al door, maar hoe weet je zeker dat het ook niet -O,4  kan zijn, omdat afstanden niet negatie kunnen zijn?
De negatieve oplossing wordt veroorzaakt doordat de dezelfde verg ontstaat als de ladingen beide pos danwel neg zijn! Je zal dus bij de interpretatie van de opl de tekens van de ladingen moeten betrekken!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Fysica] elektrisch veld

Ik heb het punt P links van +4 nanoC aangenomen , en deze afstand op x gesteld.

Als je dan -0,4 m krijgt, dan zit punt P op 0,4 m rechts van +4 nanoC , en die oplossing kan nooit goed zijn.

De oplossing +2 m voldoet wel. Punt P zit dan op 2 m links van +4 nanoC.

Dat dit punt P nu ligt op (-2,0) is stomtoevallig.

Als je de lading +4 nanoC in het punt (0,2) had geplaatst, en de lading _9 nanoC in het punt (0,3) , dan had punt P in het punt (0,0) gelegen.

Reageer