[scheikunde] reactievegelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] reactievegelijking

hoe schrijf je de reactievergelijking op als je magnesiumcarbonaat oplost in water?

in binas staat dat hij matig oplosbaar is in water?

de zelfde vraag met magnesiumoxide (slecht oplosbaar in water)

geef please snel antwoord wat ik moer morgen mijn po inleveren :)

Berichten: 288

Re: [scheikunde] reactievegelijking

Het gedeelte dat toch oplost splitst in ionen.

ofwel wordt de hydrolyse reactie bedoeld

MgCO3 + H2O---> geeft Mg(OH)2 en H2CO3

Mg(OH)2 is dacht ik nog een vrij sterke base zal dus voor een stuk in ionvorm aanwezig zijn.

H2CO3 is een zwak onbestendig zuur dat gaat ontbinden in CO2 en water

MgO kan je beschouwen als metaaloxide of een basevormende oxide

waarschijnlijk zal dit voor een deel overgaan naar de overeenkomstige base Mg(OH)2

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactievegelijking

bij scheikunde hebben heet over zouten die oplossen in water

veel formules zijn bv zo; CaCl2 boven de pijl water word Ca + 2 Cl

is het dan o goed MgCO3 + H2O---> geeft Mg(OH)2 en H2CO3 of moet H2CO3 weg? en moet H2O niet boven de pijl

en MgO boven de pijlwater Mg(OH)2

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactievegelijking

????????????????????????????????????????????

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactievegelijking

????????????????????????????????????????????

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] reactievegelijking

Aan haast hebben we een hekel: slechte planning van jouw kant is geen reden tot haast aan mijn kant.......... :)

Ook is het nergens goed voor dit forum te gaan vervuilen :) met berichten die slechts vraagtekens bevatten.

Dat het voor jou een vraag is is ons voldoende duidelijk zonder die onzin.


Ik zou zeggen, begin eens met links de vaste stof te schrijven met het juiste symbooltje (s), en rechts de ionen die in oplossing zullen zijn, met het symbooltje (aq).

Omdat de stof slecht oplost, zal het gaan om een evenwichtsreactie: op een bepaald moment, als de oplossing is verzadigd, gaan er evenveel moleculen vaste stof hydrolyseren als dat er omgekeerd ionen UIT oplossing gaan en weer terug vaste stof vormen. Dat geef je weer met twee boven elkaar liggende pijlen, eentje naar rechts, en weer eentje terug naar links.

Verder gebruik je netjes de subscripten en de correcte ladingstekens voor de ionen. Dat kan ook in dit forum, met de "speciale-tekens" link boven je conceptvenster.

dus die eerste schrijf je zó:

MgCO3(s) + (aq) <==> Mg2+(aq) + CO32-(aq)

(als je wil zien hoe ik dat heb gedaan, quote dan dit bericht maar)

In de forumcode krijg je alleen die twee boven elkaar liggende pijltjes niet zo netjes, maar hierboven is verder duidelijk hoe dat er uit ziet?

Dat CO32- vervolgens een evenwichtsreactie met water zal aangaan tot bijvoorbeeld HCO3-(aq) lijkt me hier nog niet zo spannend. Als je nog niet weet hoe je dit soort reaktievergelijkingen schrijft zullen ze je daarmee waarschijnlijk ook nog niet lastigvallen, dat komt nog wel.... :)

Voor het slecht oplosbare magnesiumoxide kun je iets vergelijkbaars doen, dan is het echter slim om een klein pijltje naar rechts en een wat grotere pijl naar links te tekenen, om te benadrukken dat het evenwicht vooral aan de kant van de vaste stof zal liggen.

dus laat die tweede reaktie dan maar eens ter controle hier, netjes in code, zien. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactievegelijking

jullie hebben het allemaal fout

ik heb net mijn sheikunde leraar gebeld en hij zei:als een zout slecht oplosbaar is in water dan is er geel reactievergelijking want het blijft gewoon vast maar dan met water. als je filtreerd dan heb je de zelfde stof!!!!!!!!!!!!!

sorry voo die vraag tekens

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] reactievegelijking

Dan heb je niet goed naar je leraar geluisterd, of je leraar weet het ook niet goed, of je leraar heeft bepaalde achterliggende bedoelingen die wij niet kennen (zoals de boel voor een bepaald niveau scheikunde expres wat zwart-witter stellen dan de werkelijkheid is) . Want wat je nou zegt geldt alleen als een zout NIET oplosbaar is in water.

Slecht oplosbaar is niet hetzelfde als onoplosbaar.

Slecht oplosbaar is volgens BINAS gedefinieerd als minder dan 0,01 mol/L. Er lost dan dus nog wel degelijk iets op, al ligt zoals ik al zei het evenwicht ver naar de kant van de vaste stof.

Volgens de Engelse Wikipedia is de oplosbaarheid 6,2 mg/L.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactievegelijking

de neerslag is Toch wel he zelfde als de beginstof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] reactievegelijking

niet noodzakelijk. Er kan ook een reactie optreden waarbij magnesiumhydroxide neerslaat

Wikipedia:
MgO is hygroscopic in nature and care must be taken to protect it from moisture. Magnesium hydroxide (Mg(OH)2) which forms in the presence of water can be reversed by heating to separate moisture
.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] reactievegelijking

Laten we het er maar op houden dat de opgaven kennelijk gingen over het opzoeken van oplosbaarheden, en het verschil tussen wel en niet oplossen. Wat er in bepaalde (uitzonderings)gevallen gebeurt komt later nog wel een keer aan de orde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] reactievegelijking

Wat Marko zegt, beter uitgaan van wat de bedoeling geweest zal zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [scheikunde] reactievegelijking

sluit dit topic maar

ikheb mijn po ingeleverd en het was wel goed.

de proef ging over zouten

je had 4 zouten (onder andere de zouten die ik noemde) waarvan je de naam wist

je moes nu aantonen in welk potje welke zout zat

die 2 zouten die matig en slechtoplosten in water die had je natuurlijk al gelijk gevonden.

maar aan het einde van de proef moest je van elke reactie een reactievergelijking opstellen. dus

Reageer