Terugrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Terugrekenen

Hallo,

Ik heb een vraagje.

Wij hebben de volgende formule voor de uitgangsspanning van een schakeling.

Deze luidt als volgt:
\( 5 - (\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10) * 2,7 = U_{UIT}\)
Nu moeten wij terug gaan rekenen wij moet namelijk deze formule terugwerken naar een functie van Rntc is... Nauw hebben wijzelf natuurlijk ook wat geprobeerd maar kwamen er niet echt uit...
\(5 - (\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10) * 2,7 = U_{UIT}\)
\(-(\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10) * 2,7 = U_{UIT} - 5\)
\(-(\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10) = \frac{U_{UIT} - 5}{2,7}\)
\(\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10 = \frac{(\frac{U_{UIT} - 5}{2,7})}{-1}\)
\(\frac{10R_{NTC}}{390+R_{NTC}} = -(\frac{U_{UIT} - 5}{2,7})\)
\(\frac{10R_{NTC}}{390+R_{NTC}} + \frac{U_{UIT} - 5}{2,7} = 0\)
\(\frac{27R_{NTC}}{1053 + 2,7R_{NTC}} + \frac{390U_{UIT} - 1950 + U_{UIT}R_{NTC} - 5R_{NTC}}{1053 + 2,7R_{NTC}} = 0\)
\(\frac{22R_{NTC} + 390U_{UIT} - 1950 + U_{UIT}R_{NTC}}{1053 + 2,7R_{NTC}} = 0\)
Nu denken we dat we een fout gemaakt hebben namelijk we dachten...
\(\frac{A}{B} = C\)
\(A = B * C\)
Dan krijg je vervolgens het volgende...
\(22R_{NTC} + 390U_{UIT} - 1950 + U_{UIT}R_{NTC} = 0\)
\(390U_{UIT} - 1950 = -22R_{NTC} - U_{UIT}R_{NTC}\)
\(390U_{UIT} - 1950 = R_{NTC}(-22 - U_{UIT})\)
hierna kregen we dus de formule van onze Rntc uit...
\(R_{NTC} = \frac{390U_{UIT} - 1950}{-22 - U_{UIT}}\)
Alleen deze formule klopt dus niet met de waarde die we gemeten hebben...

Iemand zo aardig om ons een duwtje te geven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Terugrekenen

Ik zie geen fout. Laat zien wat je gecontroleerd hebt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Terugrekenen

Heb je ook wel eens meetfouten en dat soort zaken overdacht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Terugrekenen

\(R_{NTC} = 52,3k\Omega\)
\(U_{UIT} = 10,3V\)
\(R_{NTC} = 365k\Omega\)
\(U_{UIT} = 0,44V\)
Heb je ook wel eens meetfouten en dat soort zaken overdacht?
Ja maar dat is uitgesloten...

Want wanneer ik Uuit = 0,44 invul in de formule krijg ik een waarde van 79kOhm terwijl er dus 365kOhm uit zou moeten komen...

En bij 10,3V krijg je -64kOhm...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Terugrekenen

1) Dat was dus bij verschillende temperaturen?

2) Waar heb je die eerste formule, en de getallen die erin staan, vandaan?

3) Wat betekenen die getallen?

4) Wat zat er nog meer aan componenten in die schakeling?

5) Wat voor spanningsbron heb je gebruikt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Terugrekenen

Als ikvoor R=10 invul volgt U=4.325 (bewust geen eenheden) en dit klopt, zowel voor U=... als voor R=...!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Terugrekenen

Jan van de Velde schreef:1) Dat was dus bij verschillende temperaturen?  

2) Waar heb je die eerste formule, en de getallen die erin staan, vandaan?  

3) Wat betekenen die getallen?

4) Wat zat er nog meer aan componenten in die schakeling?

5) Wat voor spanningsbron heb je gebruikt?
Eerst wat toelichting op onze opdracht...
Nauw onze opdracht was om een geautomatiseerde schakeling te maken om bij een aquarium de temperatuur te meten voor tenminsten een dag. Dit moest dan gebeuren met een NTC... Nu krijgt de NTC een hogere weerstand wanneer de temperatuur lager wordt. Hierbij hebben we een schakeling ontworpen. Hierna hebben we de Uuit, de spanning die uit de schakeling komt, in een DAQ-kaart gedaan en met behulp van het programma labview meten en slaan we dan de gegevens op. enzo...
1)
\(R_{NTC} = 52,3k\Omega\)
\(U_{UIT} = 10,3V\)
\(T = 313K\)
\(R_{NTC} = 365k\Omega\)
\(U_{UIT} = 0,44\)
\(T = 273K\)
2) Van de schakeling.

3) Zie link: http://file02.uploaddump.nl/uploads/kkdqok...po-naamloos.PNG

Zitten wat aantekeningen tussen, en bij de laatste opamp zijn weerstanden gebruikt van 27kOhm.
Als ikvoor R=10 invul volgt U=4.325 (bewust geen eenheden) en dit klopt, zowel voor U=... als voor R=...!!!
Sorry is foutje in formule...

Formule is
\( (5 - (\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10)) * 2,7 = U_{UIT}\)
Je moet het dus zo in je rekenmachine type...

(5-((52,3/(390+52,3))*10)*2,7 = 10,3V

Mss dat iemand ziet dat er nu een fout is gemaakt... Ik denk het wel... maar weet niet cker... we hebben de 5 te vroeg naar de andere kant gehaalt want de 2,7 moest eerder???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Terugrekenen

Ik ben niet zo elektronisch aangelegd dat ik uit die hele opampschakeling en de invloeden daarvan wijs kan.

Ik begrijp dus aan dat de getallen uit de formule dienen als correctiefactoren om de werking van de schakeling als geheel t.o.v. de NTC weg te werken.

zoals je het intypt in je rekenmachine kan het niet goed zijn, er worden 4 haakjes geopend en maar 3 gesloten. Maar dat is waarschijnlijk een typefoutje in je forumtekst, je rekenmachine zou moeten hebben geweigerd.

In de omrekening van de formule kan Safe geen foutje vinden, en die kun je gerust wat ingewikkelder wiskunde toevertrouwen [rr]

rest volgens mij slechts: een probleempje in de schakeling of een van de componenten die daarin zijn gebruikt? Probleempje met je voltmeter?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Terugrekenen

Jan van de Velde schreef:Ik ben niet zo elektronisch aangelegd dat ik uit die hele opampschakeling en de invloeden daarvan wijs kan.  

Ik begrijp dus aan dat de getallen uit de formule dienen als correctiefactoren om de werking van de schakeling als geheel t.o.v. de NTC weg te werken.

zoals je het intypt in je rekenmachine kan het niet goed zijn, er worden 4 haakjes geopend en maar 3 gesloten. Maar dat is waarschijnlijk een typefoutje in je forumtekst, je rekenmachine zou moeten hebben geweigerd.

In de omrekening van de formule kan Safe geen foutje vinden, en die kun je gerust wat ingewikkelder wiskunde toevertrouwen [rr]  

rest volgens mij slechts: een probleempje in de schakeling of een van de componenten die daarin zijn gebruikt? Probleempje met je voltmeter?
Zou ook kunnen... misschien dat het toch ligt aan de Ohm-igheid van de schakeling want de brugschakeling, eerste gedeelte, is nogal hoog ohm-ig... Maar ik ga morgen nog eens narekenen want volgens mij klopt de berekening niet omdat we eerst de '-5' naar de andere kant hebben gehaald... en niet eerst de 2,7...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Terugrekenen

Maar ik ga morgen nog eens narekenen want volgens mij klopt de berekening niet omdat we eerst de '-5' naar de andere kant hebben gehaald... en niet eerst de 2,7...
Ik neem aan dat je hier bedoelt de eerste formuleregels uit je eerste post. Daar heof je niet aan te herrekenen, die zijn correct, dat durf ik je nog wel te verzekeren.

PS, omdat je toch maar één R en één U in je formule hebt zitten had je je nogal wat typewerk kunnen besparen door dat "uit" als subscript overal weg te laten. Maakt ook je rekenwerk wat overzichtelijker.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Terugrekenen

Maar ik ga morgen nog eens narekenen want volgens mij klopt de berekening niet omdat we eerst de '-5' naar de andere kant hebben gehaald... en niet eerst de 2,7...
Ik neem aan dat je hier bedoelt de eerste formuleregels uit je eerste post. Daar heof je niet aan te herrekenen, die zijn correct, dat durf ik je nog wel te verzekeren.

PS, omdat je toch maar één R en één U in je formule hebt zitten had je je nogal wat typewerk kunnen besparen door dat "uit" als subscript overal weg te laten. Maakt ook je rekenwerk wat overzichtelijker.
Ik kan je ook verzekeren dat ie fout is ben nog net even wezen rekenen en op de aantekeningen zitten kijken... en de formule was..., maar dat zei ik toch al 2 post geleden of begreep je me daar dan verkeerd?
\((5 - (\frac{R}{390+R})) * 2,7 = U\)
Maar dan nog klopt de formule die er dan uitkomt nog niet...
\(5 - (\frac{R}{390+R})) = \frac{U}{2,7}\)
\(\frac{R}{390+R} = -\frac{U}{2,7} +5\)
\(\frac{R}{390+R} + \frac{U}{2,7} = 5\)
\(\frac{2,7R + 390U +UR}{1053+2,7R} = 5\)
\((1053 + 2,7R) * 5 = 2,7R + 390U + UR\)
\(5265 + 13,5R = 2,7R + 390U + UR\)
\(5265 + 390U = -10,8R + UR\)
\(5265 + 390U = R(-10,8 + U)\)
\(\frac{5265 + 390U}{-10,8 + U} = R\)
maar dan nog krijg ik verkeerde waarde uit [rr] grmbl

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Terugrekenen

uit eerste post:
\( 5 - (\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10) * 2,7 = U_{UIT}\)
even later: de wijziging als zodanig was me inderdaad niet opgevallen, sorry)
Sorry is foutje in formule...

Formule is
\( (5 - (\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10)) * 2,7 = U_{UIT}\)
nu tenslotte:
\((5 - (\frac{R}{390+R})) * 2,7 = U\)
nou is ineens die "10" verdwenen????

zouden we niet beter eerst eens lekker gaan slapen?? [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Terugrekenen

uit eerste post:
\( 5 - (\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10) * 2,7 = U_{UIT}\)
even later: de wijziging als zodanig was me inderdaad niet opgevallen, sorry)
Sorry is foutje in formule...

Formule is
\( (5 - (\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10)) * 2,7 = U_{UIT}\)
nu tenslotte:
\((5 - (\frac{R}{390+R})) * 2,7 = U\)
nou is ineens die "10" verdwenen????

zouden we niet beter eerst eens lekker gaan slapen?? :)
zucht [rr] mss beter idee ja :) man echt ***** is dit wou dat vandaag af hebben maja...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Terugrekenen

Wouser schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje.

Wij hebben de volgende formule voor de uitgangsspanning van een schakeling.

Deze luidt als volgt:
\( 5 - (\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10) * 2,7 = U_{UIT}\)
Afgezien van de haakjes is uit bovenstaande formule ook factor 10 (links) verdwenen, vergeleken met de laatste formule. Klopt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Terugrekenen

\( (5 - (\frac{R_{NTC}}{390+R_{NTC}}*10)) * 2,7 = U_{UIT}\)


dit is de goeie formule... maar die andere berekening is gewoon fout omdat ik er gewoon niet meer bij ben met me hoofd [rr]

Reageer