Meervoudige integralen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.504

Meervoudige integralen

\(${\displaystyle \int \int f (x),dx}$\)


zoiets bijvoorbeeld of met meerdere integralen. We hebben vandaag voor het eerst een hele uitleg gekregen over berekening van oppervlakten van functies die verticale asymptoten en dergelijke bezitten, plus nog eens over hoe op deze manier oppervlakte van ruimtefiguren te berekenen... ik ben nogal verward... kan iemand me kort zeggen: "dit dient daarvoor en dat daarvoor om die en die redenen"?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meervoudige integralen

Als je twee integraaltekens ziet, zal je in zo'n gevallen ook niet alleen 'dx' hebben, maar bijvoorbeeld 'dx dy'.

Wanneer de grenzen niet afhangen van veranderlijken, komt dit gewoon neer op herhaaldelijk integreren.

Je moet dus een duidelijk onderscheid maken tussen herhaalde (enkelvoudige) integralen en echte meervoudige integralen.

Heb je misschien wat concretere vragen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.504

Re: Meervoudige integralen

Wel, we hebben in de les gezien hoe een paar toepassingen te doen:

in poolcoördinaten

zwaartepunt massadichtheid berekenen

oppervlak voorwerp op afstand

maar de theorie erachter, de bewijzen zijn echte puzzels voor me, ik weet niet of ik ze moet kenne of niet en in m'n latere loopbaan wil ik zeker nergenst terecht komen waar ik dit zwaar zal moeten toepassen, maar het is toch deel van m'n lessenpakket
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meervoudige integralen

Zit je nog in het secundair onderwijs? Dan lijkt het me sterk dat je daar de theoretische bewijzen van moet kennen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.504

Re: Meervoudige integralen

nee, hoger onderwijs... toepassingen en zo dingen dus... maar er wordt echt snel overgegaan

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meervoudige integralen

Dan kan je best aan je docent vragen of je die bewijzen moet kennen of niet :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer