bio-informatici

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4.546

bio-informatici

nja, ik weet niet goed waar ik dit moet posten. misschien bio forum maar dat weet ik niet zeker, anders gewoon even verplaatsen :)

anyway, ik ga dus volgend jaar de opleiding bio-informatica doen in Nijmegen en wil daarmee graag dingen als kanker-onderzoek mee gaan doen. nu vraag ik me af, bij welke medische brake-through (human genome project niet meegerekent [rr] ) zijn bio-informatici nauw betrokken geweest?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: bio-informatici

Bij de voorspelling van de ruimtelijke structuur van bijna elk (recombinant) eiwit.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.546

Re: bio-informatici

en tot welke doorbraken heeft dat tot nu toe geleid? eventueel in het nieuws.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 590

Re: bio-informatici

assas schreef:
en tot welke doorbraken heeft dat tot nu toe geleid? eventueel in het nieuws.


Wat dat betreft is het human genome project tóch het beste voorbeeld. In het nieuws zijn lijkt mij sowieso niet het beste criterium van belangrijkheid van een doorbraak, er gebeurt zo veel dat het nieuws níet haalt.

Bio-informatica en moleculaire biologie zijn zeker één van de belangrijkste gebieden van de biologie van de toekomst, waarschijnlijk wel de belangrijkste. Zo zijn er bijv. een aantal -omicsen, genomics (in kaart brengen van genomen), proteoics (in kaart brengen van structuur van eiwitten), metabolimics (in kaart brengen van metabolieten, ofwel de verschillende tussenstappen in biochemische processen) en transcriptomics (in kaart brengen van de daadwerkelijk genproducten). Dit echt gebieden die een enorme toekomst hebben en waarbij bio-informatica een zeer belangrijke rol in speelt.

Wel naar de universiteit gaan he.

Berichten: 4.546

Re: bio-informatici

dat zal het HBO worden :) heb geen athemneum en ben daar eigenlijk te lam voor, wil trouwens zo snel mogelijk weg van die @%&*# middelbare school. maja, welke dan het wetenschappelijk nieuws hebben gehaald [rr] dat lijkt me iets meer gericht.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: bio-informatici

Bij bijna alle onderzoek is tegenwoordig de hulp van bio-informatici nodig. in mijn werk zijn we bezig chromatine structuren, zn complexen en welke eiwitten waar binden etc te ontrafelen, en in onze groep van 10 man zitten 2 bioinformatici, vooral bezig met microarray resultaten interpreteren en ontwerpen. Dat gaat allemaal behoorlijk ver en moeilijk, ik kan wel een beetje wat statistieken enzo op mn resultaten loslaten,maar wat die gasten allemaal doen op genoombrede schaal, normalisatie en extrapolatie..... laten we zeggen dat ik zeer blij met ze ben!

Laatst stond er naar aanleiding van onze publicatie in nature genetics een artikeltje over Junk DNA in het NRC, maar daar kan ik zo snel geen links van vinden.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: bio-informatici

Nu moet je ook wel weten als je zo'n studie kiest je later in een heel specifieke tak zal terechtkomen en dus ook wel weinig keuze zal hebben in jobs (ik bedoel dan in verscheidenheid). Als dat dan tegenvalt dan zit je natuurlijk met een probleem. Als je echt zeker weet dat je dit wil dan moet je daar natuurlijk voor gaan. Zoniet dan opteer je imo beter voor een algemene informatica richting (of biologie, het is tezien wat je verkiest natuurlijk).

Berichten: 4.546

Re: bio-informatici

waar ik later graag mee wil werken is kanker-onderzoek en/of AIDS onderzoek. ja klinkt natuurlijk als typisch jong idealisme, maar om het even simpel te zeggen: nou ist kloar! ben vooral die 2 spuugzat. maja, dat gaat tever off-topic [rr] ik wil vooral naar die bio kant en ook een master doen, misschien genetica.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: bio-informatici

nou je zal wel wat dingen gaan leren waar je wat aan hebt met die opleiding...behalve VWO volgen misschien wel 1 van de betere keuzes, maar of je later ook mag kiezen aan welk onderwerp je onderzoek mag doen....

Reageer