[wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 135

[wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Hallo mensen, een vreemde vraag:

als ik wil dit delen:

1728 : 36= dan doe ik als volg:

172 : 36 = 4 rest is 28

dan 8 erbij 288 : 36 = 8

wat geeft totaal 48...

Maar dit is op zich lijkt me niet echt makkelijk voor groep 7 in NL... Is er wat makkelijkere manier wat er gebruikt kan worden????

TNX

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Ik weet niet precies wat je zoekt, je beschrijft hier in feite een staartdeling - wat vind je daar moeilijk aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 824

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

T-deling

Afbeelding

Als het goed is heb je het ooit ook zo geleerd...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Dat heb ik nog nooit gezien, wat gebeurt hier precies? Waarom eerst 10 keer 36 aftrekken en dan 20 keer (etc)?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 824

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Dat heb ik nog nooit gezien, wat gebeurt hier precies? Waarom eerst 10 keer 36 aftrekken en dan 20 keer (etc)?


Ik heb veel stappen gebruikt zodat duidelijk wordt dat het heel makkelijk is te gebruiken, ook voor een groep 7. Je gaat gewoon kijken hoevaak 36 in 1728 gaat. Begin eens met 10 keer. Je ziet dat het er ook nog wel 20 keer in kan. Nog een keer 20 keer wil niet, maar 15 wel. Dan zie je al snel dat 36 3x in 108 gaat. Tel alles aan de rechterkant op en voila.

Ik heb op de bassisschool alle delingen zo gemaakt. Volgens mij wordt het op veel scholen nog steeds zo gedaan.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

@TD!

Voor staartdelen moet je een beetje schattend kunnen rekenen, en zoiets komt alleen maar met oefening bij de meeste kinderen. Op de nederlandse bassisscholen is niet vel tijd meer voor oefenen met cijferwerk. Verder is de idee dat ook die kinderen die nooit goed schattend zullen leren rekenen een deelsom moeten kunnen maken.

Ruben's systeem is ingevoerd om schatten overbodig te maken. Je probeert gewoon wat en ziet waar je uitkomt.

De ellende is dat ook veel Nederlandse VWO-ers en HAVO-ers zo nooit schattend leren rekenen, maar de schade daarvan wordt met de mantel der liefde bedekt. [rr]

Ik word dagelijks met de ellende geconfronteerd. :) En dat is héél vermoeiend....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 402

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Zoiets heette bij mij op school volgens mij grote happen nemen. Dan maakte je een rijtje van makkelijke vermenigvuldigingen van 36, dus bijvoorbeeld:

2 x 36 = 72

5 x 36 = 180

10 x 36 = 360

20 x 36 = 720

50 x 36 = 1800

50 x kan er niet af.. dus dan doe je bijv. 20 x:

1728-720 = 1008

Dan kan er nog een keer 20 x af:

1008-720 = 288

Dan kan er nog 5 x af:

288-180 = 108

Dan kan er nog 2 x af:

108-72 = 36

Dan kan er dus nog 1x af:

36-36 = 0

Totaal heb je er dus 20+20+5+2+1 = 48 keer 36 uitgehaald.. dus 1728/36 = 48
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

hmmm... toch is het een hele omweg dus, en wat ik vooral niet begrijp ze krijgen ook uitkomsten met komma... ze gebruiken "staartdeling"...

nou ik moet het toegeven toen ik nog in groep 7 en 8 zat was wiskunde stukken moelijker... maar dit soort dingen werden al ruim van te voren al aangepakt.

Berichten: 824

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Breuken zijn op mijn manier niet lastig. Ga net zolang door totdat je het kleinst mogelijk hele getal krijgt. Bij 20:8 is dat 4. Tel alles aan de rechterkant op + wat je links overhoudt delen door het getal waarmee je deelt (wordt dus 4/8 ). Verenigvoudigen: 2 4/8 -> 2½

En dat met het schattend rekenen, dat valt wel mee hoor Jan. Je leert namelijk zo hoog mogelijk inschatten. Als je maar genoeg van dat soort delingen maakt, is er niks aan de hand.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Ruben's systeem is ingevoerd om schatten overbodig te maken. Je probeert gewoon wat en ziet waar je uitkomt.
[rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Die T-delingen zoals hierboven zijn makkelijker maar tijdrovender.

Staartdelingen zoals jij (en ik) kennelijk nog geleerd hebt zijn eventjes lastiger, maar werken systematischer en oefenen een kind beter om schattend te rekenen.

Voorwaarde is wel dat je de systematiek erin BRANDT, de hele nodige cyclus van stapjes. Desnoods tot vervelens toe

T-delingen zijn dus makkelijker. Maar bedenk één ding: dit jaar zijn er voor het eerst rekenexamens ingevoerd op de basis-onderwijs leraren opleidingen in Nederland. Want men kwam er achter dat men leraren voor het basisonderwijs begon af te leveren die zelf niet eens op het gewenste niveau van groep 8 konden rekenen. Die jongelui hebben allemaal met de T-methode leren delen en sowieso te weinig oefentijd gehad. Voor dat examen zakt ruim de helft van de studenten. (ik weet niet hoe de normering ligt overigens). Dus je bent 18-19 jaar, hebt een opleiding kunt niet eens meer rekenen op basisschool groep 8 niveau.......

Iemand die mij wil uitleggen dat de T-methode daar niet minstens mede-schuldig aan is zal met verrekt goeie bewijzen moeten afkomen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 824

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

Ik denk niet dat het ligt aan de methode, maar aan de mensen die zo'n toets doen. Ik kan prima hoofdrekenen en ik denk dat ik ook wel een antwoord kan schatten. Je neemt met de T-methode namelijk gewoon het hoogst mogelijk, makkelijkste getal (vaak 10 of 20 of zo). Dan hoef je alleen maar de rest te doen, en dat is vaak een kwestie van je tafels kennen.



Ik ken de staartdeling-methode niet, dus ik zal er niks over zeggen. Maar ik denk niet dat de T-methode schadelijk is voor je rekenvermogen. Ik ben er een heel eind mee gekomen en ik denk niet dat ik een rekentoets van de PABO niet kan halen. Het is gewoon allemaal een kwestie van oefenen. Ik heb jaren lang die T-methode gebruikt, zo vaak zelfs dat ik hem na 4 jaar niet gebruikt te hebben nog steeds snel kan toepassen. Dus aan die methode kan het niet liggen. Het niveau op de PABO ligt gewoon laag.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

@Bagyman

Als dat kind op school staartdelingen leert en enige capaciteiten heeft, leer het dan staartdelingen.

Maak honderd van die dingen die allemaal een getal onder de tien op een getal ergens tussen de 1000 en 10000 delen.

Laat er een week lang elke avond een stuk of 15 van maken om dat systeem erin te branden. En dwing het vooral om hardop te denken bij elke stap, zodat je hoort wat gedacht wordt en zonodig kunt ingrijpen.

dan weer zo'n serie, maar nu met getallen tussen 10 en 20

En misschien dat je al vroeg doorkrijgt dat de tafels van vermenigvuldiging er gewoon niet in zitten. Dat wil ook nog wel eens gebeuren. Zoiets helpt natuurlijk niet bij deelsommen. Dan heb je er nog een klusje bij, want dan werkt geen enkele deelmethode...... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

gewoon staartdeling doen...

Code: Selecteer alles

36 / 1728  48



     172



     144-



      288



      288-



        0


Toelichting. Eerst kijk je hoevaak 36 in 1 past natuurlijk kan dit niet, dan haal je de 7 naar beneden, je krijgt 17, je kijkt weer hoevaak 36 in 17 past dat kan ook weer niet... Je haalt de 2 naar beneden, je krijgt 172, je kijkt hoevaak de 36 in 172 past dit kan 4keer. Dit zet je achter het '' teken. Vervolgens kijk je weer hoevaak 36 in 28 past KN haal 8 naar beneden, 288, 36 past daar precies 8x in dus antwoord 48

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tips methode rekenen groep 7

je kijkt hoevaak de 36 in 172 past dit kan 4keer.
Als ik het goed begrijp (van Jan), hebben leerlingen tegenwoordig moeite met het vinden van deze '4', helaas.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer