maakcontact

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

maakcontact

Wat wordt er precies met maakcontact bedoeld?

Kon het niet vinden met google...kwam wel voor teksten als toepassing, maar er werd nergens uitgelegd wat het betekend.
Laat ik me maar weer eens inloggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: maakcontact

een schakelaar die dichtgaat wanneer de contactor onder stroom komt.

Berichten: 98

Re: maakcontact

een schakelaar die dichtgaat wanneer de contactor onder stroom komt.
Dit moet je me eens uitleggen...?

Een maakcontact wil niets meer zeggen dan een contact dat gesloten wordt bij het indrukken van een schakelaar. Zo heb je ook schakelaars met een verbreekcontact. Je raadt het al: deze zijn normaal gesloten, en open wanneer je ze indrukt. In het engels worden ze respectievelijk N(ormally) O(pen) en N(ormally) C(losed) genoemd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: maakcontact

Maakcontakten en verbreekcontakten komen o.a. voor in relais.

Stel : je hebt een monostabiel relais, met 2 maak en 2 verbreekcontakten. Als je dan het relais onder spanning zet( 12 V of 24 V) , dan sluiten de maakcontakten en openen de verbreekcontakten.

Haal je de spanning weer van het relais af, dan gaan de maakcontakten weer open en sluiten de verbreekcontakten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: maakcontact

Of in 'Jip en Janneke': als je een schakelaar dichtdrukt (deurbel), noem je het een maakcontact. Als je met een druk op de schakelaar het contact juist verbreekt, noem je het een (ver)breekcontact.

Vertaald naar een relais kan dat dus beteken dat op het moment dat je hem bekrachtigd, dat het contact gemaakt of verbroken wordt (en dus de stroomkring een volledige kring wordt / of juist onderbroken wordt).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: maakcontact

Mrtn schreef:Of in 'Jip en Janneke': als je een schakelaar dichtdrukt (deurbel), noem je het een maakcontact. Als je met een druk op de schakelaar het contact juist verbreekt, noem je het een (ver)breekcontact.

Vertaald naar een relais kan dat dus beteken dat op het moment dat je hem bekrachtigd, dat het contact gemaakt of verbroken wordt (en dus de stroomkring een volledige kring wordt / of juist onderbroken wordt).


En een combinatie van die 2 noem je een wisselcontact,,,

Reageer